Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi ble nylig gravid ( med nr 2.) uten å prøve så veldig hardt. Det var ikke planlagt med høyt ønsket. Det er offentlig og alle vet om det, til info.

Problemet er at jeg har en venn som prøver (og har vanskeligheter) å bli gravid, og jeg vet ikke om de/hun blir lei seg av å høre om min graviditet om jeg skal la vær å snakke om det? Noen på den andre siden som kan dele ærlig fra sin erfaring her? 

hvor mye skal/kan/bør man dele, skal man unngå tema selv om det er åpenbart et tema når man er sammen? Hvis dere forstår hva jeg mener, altså magan vokser så er ikke lett å unngå det. D

Anonymkode: 74e5d...7cf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i din situasjon, har en nær venninne som har strevd lenge. Jeg sendte henne nyheten om at jeg var gravid (igjen) på melding for å gi henne muligheten til å ta det innover seg uten å måtte late som hun var glad på mine vegne umiddelbart. Syns hun skal få lov å banne og synes livet er urettferdig en liten stund. 

Etterpå har jeg ikke nevnt graviditeten selv, men ventet til hun tar det opp. Og det har hun jo gjort, men ikke mye. Som jeg syns er helt greit. 

Anonymkode: 87380...f3a

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært i din situasjon, har en nær venninne som har strevd lenge. Jeg sendte henne nyheten om at jeg var gravid (igjen) på melding for å gi henne muligheten til å ta det innover seg uten å måtte late som hun var glad på mine vegne umiddelbart. Syns hun skal få lov å banne og synes livet er urettferdig en liten stund. 

Etterpå har jeg ikke nevnt graviditeten selv, men ventet til hun tar det opp. Og det har hun jo gjort, men ikke mye. Som jeg syns er helt greit. 

Takk for svar, det er kanskje viktig at jeg understreker at hun vet det. Det ble sagt ganske tidlig. Så er egentlig snakk om hvordan man forholder seg til tema senere

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar, det er kanskje viktig at jeg understreker at hun vet det. Det ble sagt ganske tidlig. Så er egentlig snakk om hvordan man forholder seg til tema senere

Jeg tenker at du kanskje ikke skal ta det opp så mye. Har selv mistet noen ganger og syntes det var vondt å skulle være så veldig glad på andres vegne hele tiden. Da trakk jeg meg heller unna, og det kan være venninnen din kommer til å gjøre det dersom det blir for mye. Kanskje heller vente til hun selv spør og tar det opp.

Anonymkode: f7998...03b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt heteste tips er at hun sikkert vil sette pris på at du spør henne om det, heller enn å snakke om henne med andre. Det finnes ikke fasitsvar her og det er bare hun som vet hva akkurat hun tenker og føler her og hva som vil være best og riktigst for henne.

Anonymkode: 73e56...65e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hei, vi ble nylig gravid ( med nr 2.) uten å prøve så veldig hardt. Det var ikke planlagt med høyt ønsket. Det er offentlig og alle vet om det, til info.

Problemet er at jeg har en venn som prøver (og har vanskeligheter) å bli gravid, og jeg vet ikke om de/hun blir lei seg av å høre om min graviditet om jeg skal la vær å snakke om det? Noen på den andre siden som kan dele ærlig fra sin erfaring her? 

hvor mye skal/kan/bør man dele, skal man unngå tema selv om det er åpenbart et tema når man er sammen? Hvis dere forstår hva jeg mener, altså magan vokser så er ikke lett å unngå det. D

Du må naturligvos fortelle om at du er gravid, men ellers ville jeg bare nevnt graviditeten for henne hvis hun spør direkte. Og unngå kommentarer som "jeg blir såå lett gravid, det er så rart" osv. 

Jeg ville sendt en melding, ikke noe ultralydbilde eller noe sånt, der du skriverst du er gravid. Da slipper hun å ev. fake et smil og kan skrive Gratulerer og slikt uten at du ser hennes reaksjon.

Anonymkode: 31040...701

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må naturligvos fortelle om at du er gravid, men ellers ville jeg bare nevnt graviditeten for henne hvis hun spør direkte. Og unngå kommentarer som "jeg blir såå lett gravid, det er så rart" osv. 

Jeg ville sendt en melding, ikke noe ultralydbilde eller noe sånt, der du skriverst du er gravid. Da slipper hun å ev. fake et smil og kan skrive Gratulerer og slikt uten at du ser hennes reaksjon.

Anonymkode: 31040...701

Hun var en av de første som fikk vite det :) tenker mer på hvordan man skal forholde seg til det etter man har fortalt det?

Skrevet

Hvorfor skal du snakke om graviditeten din? Hvem er egentlig interessert? 

Anonymkode: a033f...5f9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal du snakke om graviditeten din? Hvem er egentlig interessert? 

Mine venner og familie er det, hvilke venner og familie har du? 😂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg prøvde i 2 år før jeg fikk en positiv test. Min beste venninne startet samtidig, ble gravid, og barnet var 8 mnd innen jeg ble gravid. Ikke i et sekund har det vært sårt for meg, hennes graviditet har ingenting med min å gjøre, og jeg er selvfølgelig glad på deres vegne (og min som får et "bonustantebarn").

Men nå er jeg i din posisjon, og merker at det er verre. En annen venninne ble gravid 2 måneder før meg og mistet, og har ikke blitt gravid på nytt. Jeg har foreløpig ikke sagt så mye om hun ikke har spurt, og jeg kvier meg for å spørre hvordan deres prosess går.

Jeg tror jeg skal ta til meg rådet om å spørre direkte hvordan det er for henne at jeg snakker om dette. Folk er forskjellige, og jeg forstår godt at andre ikke takler at "alle" blir gravide når de selv ikke blir det.

Anonymkode: 2918c...81c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke snakke for mye om graviditeten (og for å være ærlig tror jeg du overvurderer hvor interessert vennene dine er i svangerskapet ditt og tolker deres høflighet som oppriktig interesse for hva slags klær du har kjøpt, hvor kvalm du er eller dine ørten navneforslag). Ta litt hensyn til at det er tungt å høre deg snakke om hvor mye du gleder deg eller høre deg klage over kvalme eller at det er tungt når hun gjerne kunne vært sengeliggende hele svangerskapet om hun fikk oppleve det samme). 

Anonymkode: 30256...316

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine venner og familie er det, hvilke venner og familie har du? 😂

Er dem virkelig interessert i alle detaljer, eller dem bare høffelig å lytter? 

Har fine venner og familie jeg, kan snakke om alt mulig. Men en graviditet som varer i 9 mnd har ingen av oss interesse av få oppdatering på, så fremt det ikke er noe galt. 

• Liker 3
Skrevet

Det er helt umulig å vite hvor sårt akkurat hun synes det er, men jeg forstår ærligtalt ikke at dette trenger å være ei greie. Jeg nevner ikke graviditeten til andre med mindre de spør direkte om et eller annet. Spør hun hvordan det går så svar ærlig, men ikke utbroder i det vide og brede om hvor slitsomt ting er feks. 

• Liker 1
Skrevet

Forhold deg til henne helt som vanlig. Ikke snakk noe særlig om graviditeten med mindre hun spør.

Anonymkode: 1c06c...a73

Skrevet

At noen ikke blir gravide når de ønsker det er trist for de. Men man kan ikke skjerme de for andres graviditet. Jeg vil anta det er tristere å finne ut at venninner lister seg rundt og synes synd på seg enn at de deler glede.

Skrevet

Trenger dere å snakke så mye om det når dere er sammen da? Hvis hun spør, så svarer du. Men ellers kan dere vel snakke om andre ting?

Anonymkode: 555a0...26c

• Liker 2
Skrevet

Ville kun svart på spørsmål og holdt svarene relativt korte😊

Er selv i uke 34 nå, og tror jeg kan telle på èn hånd antall ganger det har vært babysnakk denne gangen (mamma og bestemor telles ikke). Folk spør meg riktignok ofte om formen, som er verdens mest kjedelige tema, men også her kommer man seg unna med en setning før man skifter over på et mer spennende tema☺️

Anonymkode: cbb5e...299

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke snakk om graviditeten din i det hele tatt, med mindre hun spør. De fleste er uansett ikke interessert i å høre om det og mange spør om graviditeten bare for å small talke. De eneste som bryr seg er nære familiemedlemmer, (fortrinnsvis kvinnelige) barnefar, venninner som nylig har fått barn og er i den bobla selv og kanskje venninner som planlegger graviditet i nærmeste fremtid (dog ikke de som er ufrivillige barnløse). Alle som ikke er i bobla bryr seg nada. 

Anonymkode: 5a5cb...d17

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 11.06):

Støtter denne. Har vært på begge sidene, dvs prøvd lenge selv og hadde da satt pris på å få info på sms for å fordøye nyheten selv (var ikke alle som tenkte sånn, kan man si, så det ble mange situasjoner hvor jeg brukte enorme krefter på å late som om jeg var strålende glad på andres vegne, mens jeg egentlig hadde mest lyst til å hyle ut), men jeg har også blitt gravid vel vitende om at nære venner har strevd lenge. Valgte da å sende sms og synes det var veldig vondt samtidig som jeg var glad for egen graviditet.

Anonymkode: ed8cf...1ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 13.23):

Er dem virkelig interessert i alle detaljer, eller dem bare høffelig å lytter? 

Har fine venner og familie jeg, kan snakke om alt mulig. Men en graviditet som varer i 9 mnd har ingen av oss interesse av få oppdatering på, så fremt det ikke er noe galt. 

Folk er forskjellige der. Jeg blir bombardert med spørsmål om hvordan det går, og det spør de om på melding. Minst 2 ganger i uka får jeg spørsmål om å sende bilde av magen 😅 Det er 12 stk som spør jevnlig, så ikke bare 2 veldig interesserte heller. Jeg er aldri den som snakker om babyen først.

Anonymkode: 2918c...81c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...