Gå til innhold

Har barn godt av å være med på aktiviteter hele tiden?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er godt mulig jeg er en Karen nå, men jeg har en kollega som har et barnehagebarn som hun tar med seg på alt av aktiviteter og arrangementer som finnes i byen vår, 7 dager i uken.

Hun legger ut det meste på sosiale medier, så det er helt umulig å ikke få det med seg.

Barnet går på to tilrettelagte aktiviteter 4 ganger i uken etter barnehagen+at de ofte er på besøk hos andre barn / familier etter bhg og spiser middag, har besøk hjemme eller er på arrangementer i byen som skjer midt i uken.

De andre dagene barnet ikke har tilrettelagt aktivitet er de på bytur, på kafé, arrangementer, på kino osv.

I helgene er det ofte 3-4 aktiviteter fra morgen til kveld; feks åpning av en ny fotballbane med ansiktsmaling og gratis brus til barna.

Markering hos en brannstasjon som har fått ny brannbil med ansiktsmaling/ godteposer til barna og tilbud om å sitte inni brannbilen.

To timer etterpå i en helt annen bydel, er det markering av et afrikansk land sin uavhengighetsdag, og og etter det er det bursdagsfeiring om kvelden hos noen, teater eller kino.

Alt dokumenteres i film og bilder og moren ber barnet danse, smile til kamera eller vise det barnet kan som feks å hoppe på én fot, plystre eller sykle osv.

Jeg blir sliten bare av å se på alle disse aktivitetene og tempoet, og tenker at når barnet blir eldre og er mer selvstendig så kan det umulig ønske å ha fullt program fra morgen til kveld sju dager i uken?

Mine barn er tenåringer nå og jeg tenker på hvor lite jeg gjorde med de når de var små, og tenker jeg burde tatt de med på mer kanskje?

De hadde to hjem fra de var små, gikk på fotball to- tre ganger i uken fra 6 års alder og før det var vi bare hjemme/i parken/ lekeplassen.

Ungene lekte i gaten etter barnehagen hvis de ønsket det, og i helgene var de litt med venner eller hadde besøk, men alt var spontant siden vi bodde i samme bygård som barnas venner.

Er det normalt å være med på så mye?

Anonymkode: e7933...258

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lajlaj skrev (6 minutter siden):

Folk er ulike. 

Det vet jeg, men er det bra for barn å dra de med seg rundt på alt mulig og at de aldri har en dag der de kan slappe av?

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg, men er det bra for barn å dra de med seg rundt på alt mulig og at de aldri har en dag der de kan slappe av?

Ts

Hva er det du egentlig er ute etter? Om dette er livet de liker å leve, så er det livet de lever. De har fått mammaen de har fått, med den sosiale kapasiteten. Da har kanskje barna en høy sosial kapasitet også. 

Jeg hadde ikke gjort det sånn, men jeg kjenner folk som gjør det sånn.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du er ute etter her, men, ja, du er rimelig "Karen" når du henger deg opp i hva andre gjør med sine barn og skal diskutere på KG hva som er "bra" for andre sine barn når du selv har null fagkompetanse på området, null reell innsikt i hvordan de lever sine liv og null rett til å blande nesa di i andre sine saker. 

Anonymkode: c7574...679

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (22 minutter siden):

Folk er ulike. 

Det er uansett for mye! 
Helt enig med deg, TS! La barn være barn og la de slippe å bli utbrent som 16-åring! 

Anonymkode: b2722...fb5

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lajlaj skrev (15 minutter siden):

Hva er det du egentlig er ute etter? Om dette er livet de liker å leve, så er det livet de lever. De har fått mammaen de har fått, med den sosiale kapasiteten. Da har kanskje barna en høy sosial kapasitet også. 

Jeg hadde ikke gjort det sånn, men jeg kjenner folk som gjør det sånn.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke hva du er ute etter her, men, ja, du er rimelig "Karen" når du henger deg opp i hva andre gjør med sine barn og skal diskutere på KG hva som er "bra" for andre sine barn når du selv har null fagkompetanse på området, null reell innsikt i hvordan de lever sine liv og null rett til å blande nesa di i andre sine saker. 

Anonymkode: c7574...679

Har dessverre sett altfor mange med barn som er med på altfor mye og aldri får roet ned! Trist, egentlig. Man bør absolutt kunne bry seg om dette, når vi lever i en tid med mange utbrente og unge uføre tenåringer - uten å bli kalt for Karen! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har dessverre sett altfor mange med barn som er med på altfor mye og aldri får roet ned! Trist, egentlig. Man bør absolutt kunne bry seg om dette, når vi lever i en tid med mange utbrente og unge uføre tenåringer - uten å bli kalt for Karen! 

Da får ts ta det opp med vedkommende. Hjelper lite å sitte her å bry seg. 

Anonymkode: 8f33a...039

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange barn har godt av å bli tatt med på det som skjer, alternativet er jo fort skjerm. 

Anonymkode: aa0ee...d61

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker barn er forskjellig. Noen barn trenger barn har mye energi dem trenger utløp for. 

Men om foreldrene presser noen som ikke har kapasitet til det, så er det ikke bra nei. 

Anonymkode: 682c4...75f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Selvfølgelig ikke. Men man får ikke gjort noe med hva andre gjør med sine barn. 

Anonymkode: 3b15e...c4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg reagerer på er jo at alt legges ut i sosiale medier, og at barnet på hvert eneste videoklipp får beskjed om å smile til kamera,plystre, synge, sykle eller hinke.

Ts

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske imponerende at denne mammaen får med seg alt av arrangementer rundt om. Jeg får ikke med meg pøkk shit. Barnet mitt går på håndball da. 

Anonymkode: 9fa68...2b0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Synes det er ganske imponerende at denne mammaen får med seg alt av arrangementer rundt om. Jeg får ikke med meg pøkk shit. Barnet mitt går på håndball da. 

Hun er veldig utadvendt, og har lopper i blodet sier hun.

Hun er medlem av mange facebookgrupper, og kjenner mange som forteller henne hva som skjer i byen.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er veldig utadvendt, og har lopper i blodet sier hun.

Hun er medlem av mange facebookgrupper, og kjenner mange som forteller henne hva som skjer i byen.

Ts

Kjenner typen 😂 håper bare hun tar hensyn til at barna nødvendigvis ikke er sånn og lar dem slappe av når det er behov for det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de orker. Mitt barn begynte på en aktivitet siste året og det var nok. Hun hadde heller ikke lange dager men blir sliten av masse lyd og folk. Jeg er sånn jeg også. Men folk er forskjellige og noen har jo et stort energilager og er veldig sosiale så hvis barnet trives med det er det jo helt okey.

Anonymkode: 8b868...218

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres ikke sunt ut. Altfor mange barn har et liv som er temmelig gjennomorganisert. Først mange timer i barnehage eller på skole og så skal de kanskje på SFO og deretter fritidsaktiviteter. Jeg tror ikke det er bra for barn å ha så lite uorganisert fritid. Barn trenger å slappe av, være med venner og finne på ting på egen hånd.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Det er bedre med foreldre som tar barna med på aktiviteter, enn å være en som aldri finner på noe. Vil si du feilet i morsrollen.

Anonymkode: 4885b...3e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok mest om at hun selv er sosial, og har lyst til å gjøre disse tingene. 

Kanskje blir barnet like aktivt som henne, kanskje ikke.

For min del så gjør vi lite på hverdagene. Gir gutten vår korte dager i barnehagen, så har vi tid til litt lek og kos og felles middag før det er legging allerede kl 18. 

Vi kan dra på hytta i helgene, eller så treffer vi mormor og/eller kusiner og fettere. Kanskje en trilletur og en lunsj i byen. Igjen handler det jo om hva vi selv har lyst til.

Det blir kanskje annerledes når han blir større, men for små barn er det heller ikle noe problem å begrense skjerm.

Anonymkode: ff8bc...8dd

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre merker lett på barna om de trives med å være med på mye eller ikke. Vil heller si mange er så mye hjemme at de blir så lite utsatt for ulike sosiale miljøer at det hemmer de.  
Som sagt så er vi alle ulike. For noen tapper det ekstremt mye energi å være hjemme alene en ettermiddag og lage middag til barna enn å være med noen andre, man slipper å se rotet sitt hjemme og bli påmint egne ryddemessige utfordringer.   

Vil også anta at en stooor andel på KG ikke supersosiale og omgjengelige- da hadde det ikke vært tid nok til å sitte og skrive her. 

Mine unger har alltid vært på 1-3 faste aktiviteter hver fra to siste årene i bgh og aldri mindre enn 2 dager i uka hver.  Hadde jeg hatt større sosial krets og noen til å møte på mye mer events så hadde jeg nok gjort enda mye mer med barna, for jeg trives ikke med å bare ta de med om det er bare meg med - for om vi hadde gjort det med voksne jeg kjente så hadde jeg også fått noe ut av det. Trives på fotballkampene til ungene, der får jeg være sosial med andre foreldre.  

Barn som har veldig organiserte liv lærer seg også planlegging. Min yngste som trener 8-10 økter per uke, inkludert skolen må planlegge lekser, klær, mat, venner.  

For oss økte våre ungers energinivå stort når de sluttet på SFO. Yngste etter 1. klasse. Da kunne de bli med venner hjem, ha med venner hjem, lage seg mat og ha masse energi til fritidsaktiviteter. Var god selvstendighetstrening også. 

Kan spørre seg hvor mye tid etter bgh/SFO som går til skjerm vs aktivitet av noe slag. 

Så var det helgene. Mine barn fikk brakkesyke om vi ikke kom oss ut av huset på formiddagene i helgene.  1-4 klasse var det håndball noen helger og så var vi mye ute i skog og mark.  Legge opp til uorganisert lek kun innendørs i helger gir barna lite.

Anonymkode: 9dffd...1ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...