Gå til innhold

Kjøpe brukt til jul, egne barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har barn fra 0-8 år, 3 stk. Alle 3 trenger klær og to av de ønsker spesielle klær. Altså basic joggebukse pakkene fra hm var ikke riktig nå.

Kjøper jeg nytt får de et sett hver med tskjorte, genser og kanskje to bukser. Kjøper såklart undertøy og sokker nytt. Yttertøy får de av besteforeldre, bare yttertøy til vinteren kommer på 1500 per barn. 

Kjøper jeg brukt så får de tre hele sett + veldig ønsket type bukse. Den type bukse de ønsket seg koster 500-600 ny. På finn fant jeg "som ny" til 100-200,-

De får gaver til 800,- per barn av oss til jul. Jeg er under utdanning så inntekt er noe lavere i år enn neste år. Jeg ønsker ikke at de skal legge merke til det. 

Er jeg kjip eller dårlig mor om jeg kjøper pent brukt fra finn til jul? 

Anonymkode: 5973c...b13

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det ikke kjipt å kjøpe brukte gaver til barna sine. Du sier jo selv at du får mye mer for pengene ved å kjøpe brukt og barna aner uansett ikke om klærne er nye eller ikke. Det er absolutt en smart måte å kunne gi barna det de ønsker seg. Jeg er veldig sikker på at om du hadde spurt dem ville de heller hatt tre sett + bukse brukt enn bare ett sett nytt. :jepp:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper masse brukt til ungene! Og vi har svært god råd. Merker det er tilfredsstillende både mtp miljø, men og det at vi føler vi ikke sløser og får gitt finere gaver for lavere pris. Ungene er bevisste forbrukere og selv om eldste er svært opptatt av klær, er han kjempe fornøyd når han finner bruktkupp på tise og finn. Det er kye tider nå. Helt innafor med brukt, men lurt å forsikre seg om at de faktisk ikke er slitt.

Anonymkode: c8903...7da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har barn fra 0-8 år, 3 stk. Alle 3 trenger klær og to av de ønsker spesielle klær. Altså basic joggebukse pakkene fra hm var ikke riktig nå.

Kjøper jeg nytt får de et sett hver med tskjorte, genser og kanskje to bukser. Kjøper såklart undertøy og sokker nytt. Yttertøy får de av besteforeldre, bare yttertøy til vinteren kommer på 1500 per barn. 

Kjøper jeg brukt så får de tre hele sett + veldig ønsket type bukse. Den type bukse de ønsket seg koster 500-600 ny. På finn fant jeg "som ny" til 100-200,-

De får gaver til 800,- per barn av oss til jul. Jeg er under utdanning så inntekt er noe lavere i år enn neste år. Jeg ønsker ikke at de skal legge merke til det. 

Er jeg kjip eller dårlig mor om jeg kjøper pent brukt fra finn til jul? 

Anonymkode: 5973c...b13

Hvorfor må du spørre deg selv (oss) om det? Hvor har du fått det fra at brukt er kjipt?

Er du kjip fordi du sparer miljøet? Er du kjip fordi du ikke bygger opp en enda større søppeldynge? Er du kjip fordi du ikke gir barna dine klær fulle av kjemikalier? 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kjøper masse brukt til ungene! Og vi har svært god råd. Merker det er tilfredsstillende både mtp miljø, men og det at vi føler vi ikke sløser og får gitt finere gaver for lavere pris. Ungene er bevisste forbrukere og selv om eldste er svært opptatt av klær, er han kjempe fornøyd når han finner bruktkupp på tise og finn. Det er kye tider nå. Helt innafor med brukt, men lurt å forsikre seg om at de faktisk ikke er slitt.

Anonymkode: c8903...7da

Vi synes også det er veldig tilfredsstillende å kjøpe brukt, selv om vi på ingen måte har dårlig råd. I tillegg er det en fin måte å få tak i ting som er vanskelig eller umulig å finne andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til gjenbruk! Men det sko selvsagt være helt fint og fremstå som nytt eller tilnærmet nytt.

Anonymkode: 2afd7...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er helt og pent så er det ingenting galt med å kjøpe brukt. Men man bør jo være helt sikker på str og at det er ønsket før man kjøper siden det ikke kan byttes.

Jeg kjøpte en brukt veske til en venninne til jul i fjor. Hun har ønsket seg denne vesken kjempelenge, men ikke tatt seg råd. Kom over den billig på finn. Hun sa det var den gaven hun ble mest glad for, siden det var noe hun virkelig ønsket seg. Jeg kunne aldri tatt meg råd til å kjøpe denne vesken ny til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Hvorfor må du spørre deg selv (oss) om det? Hvor har du fått det fra at brukt er kjipt?

Er du kjip fordi du sparer miljøet? Er du kjip fordi du ikke bygger opp en enda større søppeldynge? Er du kjip fordi du ikke gir barna dine klær fulle av kjemikalier? 

Har en følelse av at alle vil ha Julegaver med lappen på. Jeg har ingen erfaring med å kjøpe brukt til jul, kun utenom. I min familie er det fyfy å kjøpe brukt i gaver, det betyr at man ikke egentlig bryr seg om de. Kjempe rart. 

Anonymkode: 5973c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja til gjenbruk! Men det sko selvsagt være helt fint og fremstå som nytt eller tilnærmet nytt.

Anonymkode: 2afd7...c3c

Sko kjøper jeg alltid nytt eller de får i bursdagsgave, det er for å passe på foten. 

Anonymkode: 5973c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sko kjøper jeg alltid nytt eller de får i bursdagsgave, det er for å passe på foten. 

Anonymkode: 5973c...b13

Skulle stå «skal».

Anonymkode: 2afd7...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det gått sport i å finne mest mulig brukt for ungdommen. 
Min 14 åring er nærmest stolt hvis hun setter sammen fulle antrekk fra bruktbutikk eller Finn 😃 

Vi gir lett brukt til hverandre- og hjemmelaget til venner/familie. 
Synes det er flott at man kan spare penger OG gi fine gaver ❤️

 

Anonymkode: 4fd4e...fdc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri kjøpt brukt, hverken til egne barn eller til andre. Ikke til jul eller ellers i året. Fatter ikke at folk orker bruke klær etter ukjente du ikke vet hvordan har vasket tøyet

Anonymkode: f9655...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har en følelse av at alle vil ha Julegaver med lappen på. Jeg har ingen erfaring med å kjøpe brukt til jul, kun utenom. I min familie er det fyfy å kjøpe brukt i gaver, det betyr at man ikke egentlig bryr seg om de. Kjempe rart. 

Anonymkode: 5973c...b13

Du har en følelse. Okay. Nå er du voksen og skaper ditt eget liv og du har din egen familie og en økonomi å ta hensyn til. Stå rakrygget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ville aldri kjøpt brukt, hverken til egne barn eller til andre. Ikke til jul eller ellers i året. Fatter ikke at folk orker bruke klær etter ukjente du ikke vet hvordan har vasket tøyet

Anonymkode: f9655...138

Fatter ikke at folk orker kjøpe klær som svømmer over i kjemikalier. Men hver sin smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (2 timer siden):

Hvorfor må du spørre deg selv (oss) om det? Hvor har du fått det fra at brukt er kjipt?

Er du kjip fordi du sparer miljøet? Er du kjip fordi du ikke bygger opp en enda større søppeldynge? Er du kjip fordi du ikke gir barna dine klær fulle av kjemikalier? 

Det var da voldsomt. Man kan da få nytt perspektiv på ting/livet etterhvert som man lever

Da kan jeg like gjerne spørre deg.  Hvorfor lever du? Eller hvorfor har du fått barn?

For du vet at det er vi menneskene som er de verste? Om man skal angripe folk for å ha blitt miljøbevisst, hva med å angripe seg selv først? Spør deg selv, hvorfor du puster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ville aldri kjøpt brukt, hverken til egne barn eller til andre. Ikke til jul eller ellers i året. Fatter ikke at folk orker bruke klær etter ukjente du ikke vet hvordan har vasket tøyet

Anonymkode: f9655...138

Hva er du redd for skal ha skjedd med klær som andre har brukt og vasket? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...