AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #21 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som anonym over sier, så har man som helsepersonell taushetsplikt om man blir fortalt noe på bakgrunn av at man er helsepersonell. Dvs. når noen spør om råd. Det er noen man lærer iløpet av utdanningen, da taushetsplikt er en av grunnsteinene i vårt helsevesen. «Helsepersonellovens bestemmelse om taushetsplikt gjelder alle opplysningene helsepersonell mottar i «egenskap av å være helsepersonell».» Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg minnet vennen min på dette.. Anonymkode: d308e...960 Takk! Det var dette jeg lurte på. Når en sykepleier både snakker mye om pasienter og sykdom ifra jobb, og om helseproblemer til andre personen kjenner syns jeg ikke det er så rart at folk begynner å snakke om sine egne helseutfordringer egentlig. Er vel som om hvis en frisør snakker om hår, er det naturlig at andre snakker om hår også osv? Eller en snekker prater om snekring, så nevner andre oppussing og ting som trengs å gjøres i huset. Bare at helse er mye mere sensitivt. Kan hende folk ikke tenker seg om der og da, og sannsynligvis heller ikke vet at dette blir spredt videre. Anonymkode: 027dc...3e6
Rhodiola Skrevet 18. september 2024 #22 Skrevet 18. september 2024 Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #23 Skrevet 18. september 2024 Jeg har da ikke taushetsplikt når tante eller svigermor snakker til meg uavhengig om det er av helserelatert eller ikke. Ja, selvsagt informasjon jeg tilegner meg på jobb, men om naboen spør meg om Jeg kan se på et sår, eller svigermor snakker med meg om noen plager - så er ikke dette noe jeg har fått informasjon om på jobb. Hvor mener du man har signert den taushetsplikten? Jeg har hvertfall signer taushetserklæring på alle mine arbeidsplasser, men aldri for fritiden min. Anonymkode: f5800...6ec 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #24 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 9.56): Kjenner en som er sykepleier. Nettverk, venner og familie åpner seg lett, og forteller om helseplager de sliter med. Noen ønsker også råd, og får dette. Jeg har tenkt at en person som jobber som sykepleier, har en form for utvidet taushetsplikt. Tenker det kan falle seg naturlig å fortelle om egne helseplager til en sykepleier, som forteller om ulike pasienter på jobb osv. Men denne personen prater mye rundt om venner og bekjentes helseproblemer. Er det ikke slik at helsepersonell har noen form for utvidet taushetsplikt? Antar folk tenker de kan stole på en sykepleier, og de har jo i hvert fall taushetsplikt der de jobber. Anonymkode: 027dc...3e6 Når helsepersonell er private så er de ikke på jobb eller utøver yrket sitt, med unntak av der de må gripe inn i akutte situasjoner. Å misbruke en sykepleiers tid på denne måten er respektløst, og noe alle bør slutte med. Så risikerer de heller ikke at ting blir pratet rundt om. Noe med det verste med å gå til og fra jobb som ansatt i helsevesenet er at folk stopper deg og skal ha hjelp når en har tatt på seg privattøyet og skal hjem. Nesten så en må begynne å avkreve egenandel av folk på buss og banestopp, i parkeringshus og på butikker for om mulig få lov til å være privat. Helsehjelp, råd og veiledning får en be om når helsepersonell er på jobb. Anonymkode: d8747...9d6 2 3 1
Handerrefyren Skrevet 18. september 2024 #25 Skrevet 18. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har da ikke taushetsplikt når tante eller svigermor snakker til meg uavhengig om det er av helserelatert eller ikke. Ja, selvsagt informasjon jeg tilegner meg på jobb, men om naboen spør meg om Jeg kan se på et sår, eller svigermor snakker med meg om noen plager - så er ikke dette noe jeg har fått informasjon om på jobb. Hvor mener du man har signert den taushetsplikten? Jeg har hvertfall signer taushetserklæring på alle mine arbeidsplasser, men aldri for fritiden min. Anonymkode: f5800...6ec Jo du har taushetsplikt, når den du snakker med snakker med deg fordi du er helsepersonell, det betyr at når dere deler strikkeoppskrifter kan du fortelle det til hvem som helst, men pleier du et sår eller vedkommende lurer på om det finnes medisiner mot depresjon, kan du ikke fortelle dette til noen, med mindre unntakene kommer til anvendelse. Dette med taushetsplikt er undervurdert av alt for mange, jeg jobber bla. med IT, hos oss resignerer vi erklæring om taushetsplikt årlig, den gjennomgås (i samtale med leder) hva dette betyr, vi har også lister om Feks. kunder som ikke skal få informasjon om andre kunder. det understrekes at all informasjon en får innsikt i som medarbeider er taushetsbelagt dette Feks. om en kunde i en samtale forteller fortrolige og/eller personlige ting. Det er folk som ikke jobber hos oss lenger da de ikke klarte å holde munn. Det er også slik at du som helsepersonell ikke en gang kan avsløre at en person har vært til behandling hos deg, om du er i uniform eller på annen måte fremstår som helsepersonell. Endret 18. september 2024 av Handerrefyren 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #26 Skrevet 18. september 2024 Handerrefyren skrev (1 time siden): Jo du har taushetsplikt, når den du snakker med snakker med deg fordi du er helsepersonell, det betyr at når dere deler strikkeoppskrifter kan du fortelle det til hvem som helst, men pleier du et sår eller vedkommende lurer på om det finnes medisiner mot depresjon, kan du ikke fortelle dette til noen, med mindre unntakene kommer til anvendelse. Dette med taushetsplikt er undervurdert av alt for mange, jeg jobber bla. med IT, hos oss resignerer vi erklæring om taushetsplikt årlig, den gjennomgås (i samtale med leder) hva dette betyr, vi har også lister om Feks. kunder som ikke skal få informasjon om andre kunder. det understrekes at all informasjon en får innsikt i som medarbeider er taushetsbelagt dette Feks. om en kunde i en samtale forteller fortrolige og/eller personlige ting. Det er folk som ikke jobber hos oss lenger da de ikke klarte å holde munn. Det er også slik at du som helsepersonell ikke en gang kan avsløre at en person har vært til behandling hos deg, om du er i uniform eller på annen måte fremstår som helsepersonell. det øverste uthevede: da er du jo på jobb/i en jobbsituasjon. Om jeg møter pasienten min Hans på 50år utenfor hovedinngangen og han forteller meg noe, så opprettholdes selvsagt taushetsplikten. Men om noen av mine bekjente snakker til meg som privatperson, så er er ikke under arbeidsplassens taushetsplikt. Når jeg drar fra jobb, så jobber jeg heller ikke som sykepleier lenger. om folk vil ha private råd, så vær så god. Jeg lurer på hvor taushetsplikten jeg har underskrevet for privatlivet er? Hvem har ansvar for å følge opp denne? Jeg har taushetsplikt for pasienter på jobb, og alt der, men nei - den gjelder ikke hjemme. Anonymkode: f5800...6ec 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #27 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lurer på hvor taushetsplikten jeg har underskrevet for privatlivet er? Hvem har ansvar for å følge opp denne? Jeg har taushetsplikt for pasienter på jobb, og alt der, men nei - den gjelder ikke hjemme. Det står i helsepersonelloven. Hvis folk kommer til deg fordi du er helsepersonell så gjelder taushetsplikten. "Taushetsplikten er begrenset til å gjelde opplysninger man har fått kjennskap til i egenskap av å være helsepersonell. Taushetsplikten omfatter også opplysninger man får tilgang til utenfor tjenesteforholdet, så lenge helsepersonellet mottar disse i egenskap av å være helsepersonell. Dette er i tråd med domstolenes tolkning av taushetsplikten (Rt.1989 s.1363) på et beslektet saksfelt (tidligere sosialtjenesteloven)." Det betyr jo ikke at man må gå inn i slike samtaler. Du kan feks be dem om å henvende seg til legevakt feks. Dette synes jeg som helsepersonell bør være kjent.. Anonymkode: e90a6...271 2 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #28 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har da ikke taushetsplikt når tante eller svigermor snakker til meg uavhengig om det er av helserelatert eller ikke. Ja, selvsagt informasjon jeg tilegner meg på jobb, men om naboen spør meg om Jeg kan se på et sår, eller svigermor snakker med meg om noen plager - så er ikke dette noe jeg har fått informasjon om på jobb. Hvor mener du man har signert den taushetsplikten? Jeg har hvertfall signer taushetserklæring på alle mine arbeidsplasser, men aldri for fritiden min. Anonymkode: f5800...6ec Hvis informasjonen du har mottatt på privaten er å anse som informasjon fordi du er helsepersonell så har du taushetsplikt, jo. Sånn er loven. https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§21 Anonymkode: a71dd...44f 5
Fremmed fugl Skrevet 18. september 2024 #29 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): det øverste uthevede: da er du jo på jobb/i en jobbsituasjon. Om jeg møter pasienten min Hans på 50år utenfor hovedinngangen og han forteller meg noe, så opprettholdes selvsagt taushetsplikten. Men om noen av mine bekjente snakker til meg som privatperson, så er er ikke under arbeidsplassens taushetsplikt. Når jeg drar fra jobb, så jobber jeg heller ikke som sykepleier lenger. om folk vil ha private råd, så vær så god. Jeg lurer på hvor taushetsplikten jeg har underskrevet for privatlivet er? Hvem har ansvar for å følge opp denne? Jeg har taushetsplikt for pasienter på jobb, og alt der, men nei - den gjelder ikke hjemme. Anonymkode: f5800...6ec Den gjelder hjemme hvis du har rollen som helsepersonell. Noen ganger er det soleklart at vi har en slik rolle privat. Noen ganger er det soleklart at vi ikke har en slik rolle privat. Noen ganger er du nok så uklart. Det er rollen som helsepersonell som avgjører og ikke om det er jobb eller fritid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #30 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): det øverste uthevede: da er du jo på jobb/i en jobbsituasjon. Om jeg møter pasienten min Hans på 50år utenfor hovedinngangen og han forteller meg noe, så opprettholdes selvsagt taushetsplikten. Men om noen av mine bekjente snakker til meg som privatperson, så er er ikke under arbeidsplassens taushetsplikt. Når jeg drar fra jobb, så jobber jeg heller ikke som sykepleier lenger. om folk vil ha private råd, så vær så god. Jeg lurer på hvor taushetsplikten jeg har underskrevet for privatlivet er? Hvem har ansvar for å følge opp denne? Jeg har taushetsplikt for pasienter på jobb, og alt der, men nei - den gjelder ikke hjemme. Anonymkode: f5800...6ec For noen år siden ringte sønnen vår til faren sin fordi det hadde skjedd noe. Faren hans er lege. Da jeg som mor og sykepleier spurte hva det var fikk jeg beskjed fra far at det var taushetsbelagt fordi sønnen hadde henvendt seg til ham som lege, ikke far. Så jo, selv på privaten har vi taushetsplikt når vi i egenskap av helsepersonell blir rådført. Anonymkode: a71dd...44f 3 1
Bacteria Skrevet 18. september 2024 #31 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 10.22): Det skulle man tro, men det foreligger allerede en norsk dom på dette. Der ble det fastslått at dersom folk har snakket med deg fordi du er helsepersonell så slår taushetsplikten inn uansett. Skal se om jeg finner dommen. Den ble brukt som eksempel av en advokat/foreleser i emnet Etikk, jus og psykologi da jeg studerte. Anonymkode: 2fd5c...107 Dette er korrekt. Når jeg studerte for 30 år siden lærte vi at «når det var åpenbart» at bekjente delte helseopplysninger fordi vi er helsepersonell, har vi taushetsplikt. En helseprofesjon er ikke bare sykepleier/lege på jobb, men kan også komme i slike situasjoner på fritid. Må jeg hjelpe til ved en ulykke> taushetsplikt. Hvis venninne Anne spør meg om råd om et eller annet, fex at hun er blitt voldtatt, > taushetsplikt. Men hvis Anne sladrer til meg at ei anna venninne har fått kreft eller tatt abort, = ikke taushetsplikt. 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #32 Skrevet 18. september 2024 Bacteria skrev (18 minutter siden): Dette er korrekt. Når jeg studerte for 30 år siden lærte vi at «når det var åpenbart» at bekjente delte helseopplysninger fordi vi er helsepersonell, har vi taushetsplikt. En helseprofesjon er ikke bare sykepleier/lege på jobb, men kan også komme i slike situasjoner på fritid. Må jeg hjelpe til ved en ulykke> taushetsplikt. Hvis venninne Anne spør meg om råd om et eller annet, fex at hun er blitt voldtatt, > taushetsplikt. Men hvis Anne sladrer til meg at ei anna venninne har fått kreft eller tatt abort, = ikke taushetsplikt. Studerte du for 30. år siden, altså rundt 1994 så var helselovgivningen en helt annen enn den vi har i dag. Nye lover kom rundt 2001. Uten at jeg helt hvilken lov sykepleiernes taushetsplikt som regulerte dette før år 2000. Hvlper du til ved akutte situasjoner utenfor jobb og i din fritid, så er du pr. Definisjon helsepersonell, fordi du etter loven har hjelpeplikt. Anonymkode: d8747...9d6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #33 Skrevet 18. september 2024 Jeg hater når noen kommer og skal snakke helserelatert til meg på fritiden. Sier jeg ikke er sykepleier på heltid. Anonymkode: c1f95...749 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #34 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hater når noen kommer og skal snakke helserelatert til meg på fritiden. Sier jeg ikke er sykepleier på heltid. Anonymkode: c1f95...749 Du kan mislike det, men sånn er det. Du slutter ikke å være helsepersonell med de lovene og rammene det medfører, før du leverer inn autorisasjonen din. Blir det krig eller andre typer katastrofer der det er behov for deg, kan du bli beordret selv om du egentlig slutter på jobben kl 22.30. Vi er helsepersonell 24/7. Anonymkode: a71dd...44f 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #35 Skrevet 18. september 2024 Nuttery skrev (På 17.9.2024 den 10.09): Hvis en pasient jeg møter i lys av min jobb forteller meg noe, har jeg taushetsplikt. Hvis tante Berit forteller meg om hemoroidene sine har jeg ikke det, selv om jeg er sykepleier. Nettopp fordi hun forteller meg ikke dette i et avklart pasient-sykepleier-forhold, hvor jeg er i rollen som sykepleier, gjerne på min arbeidsplass. Man har ikke noe «utvidet» taushetsplikt, utover det lovverket regulerer. Det stemmer ikke. Du har taushetsplikt overfor det du har fått vite i ly av at du er helsepersonell. Så om Tante forteller deg dette fordi du er sykepleier har du taushetsplikt. Anonymkode: 24262...eed 1
BobbySocks Skrevet 18. september 2024 #36 Skrevet 18. september 2024 Taushetsplikten er begrenset til å gjelde opplysninger man har fått kjennskap til i egenskap av å være helsepersonell. Taushetsplikten omfatter også opplysninger man får tilgang til utenfor tjenesteforholdet, så lenge helsepersonellet mottar disse i egenskap av å være helsepersonell. Dette er i tråd med domstolenes tolkning av taushetsplikten (Rt.1989 s.1363) på et beslektet saksfelt (tidligere sosialtjenesteloven). https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/taushetsplikt-og-opplysningsrett/-21.hovedregel-om-taushetsplikt 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #37 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 10.22): Det skulle man tro, men det foreligger allerede en norsk dom på dette. Der ble det fastslått at dersom folk har snakket med deg fordi du er helsepersonell så slår taushetsplikten inn uansett. Skal se om jeg finner dommen. Den ble brukt som eksempel av en advokat/foreleser i emnet Etikk, jus og psykologi da jeg studerte. Anonymkode: 2fd5c...107 Sikkert sosionomdommen? Anonymkode: e3814...415
BobbySocks Skrevet 18. september 2024 #38 Skrevet 18. september 2024 Det festlig med slike tråder er jo at 99% av alle svarene er ekstremt bastante og totalt feil. 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #39 Skrevet 18. september 2024 Jepp, det stemmer at vi som er autorisert helsepersonell har taushetsplikt også ved private henvendelser, hvis vi bør skjønne at folk henvender seg om noe fordi vi har det yrket vi har. For mitt yrkes del gjelder det ikke bare at vi har taushetsplikt, men også journalføringsplikt i slike tilfeller. Det stemmer også at det har vært dommer avsagt i norsk rett ved brudd på dette. Er man løsmunnet om taushetsbelagt kunnskap er man uegnet til å være helsepersonell. Dere som bare gjetter dere frem til noe i diverse tråder må bare slutte med det, det er så unødvendig! Anonymkode: 7c5ab...0f2 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #40 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): det øverste uthevede: da er du jo på jobb/i en jobbsituasjon. Om jeg møter pasienten min Hans på 50år utenfor hovedinngangen og han forteller meg noe, så opprettholdes selvsagt taushetsplikten. Men om noen av mine bekjente snakker til meg som privatperson, så er er ikke under arbeidsplassens taushetsplikt. Når jeg drar fra jobb, så jobber jeg heller ikke som sykepleier lenger. om folk vil ha private råd, så vær så god. Jeg lurer på hvor taushetsplikten jeg har underskrevet for privatlivet er? Hvem har ansvar for å følge opp denne? Jeg har taushetsplikt for pasienter på jobb, og alt der, men nei - den gjelder ikke hjemme. Anonymkode: f5800...6ec Du har autorisasjon, der ligger taushetsplikten. Men slik du skriver burde du kanskje ikke ha autorisasjon lenger. Anonymkode: dac7c...783 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå