AnonymBruker Skrevet 17. september #1 Del Skrevet 17. september Kjenner en som er sykepleier. Nettverk, venner og familie åpner seg lett, og forteller om helseplager de sliter med. Noen ønsker også råd, og får dette. Jeg har tenkt at en person som jobber som sykepleier, har en form for utvidet taushetsplikt. Tenker det kan falle seg naturlig å fortelle om egne helseplager til en sykepleier, som forteller om ulike pasienter på jobb osv. Men denne personen prater mye rundt om venner og bekjentes helseproblemer. Er det ikke slik at helsepersonell har noen form for utvidet taushetsplikt? Antar folk tenker de kan stole på en sykepleier, og de har jo i hvert fall taushetsplikt der de jobber. Anonymkode: 027dc...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumrikk1 Skrevet 17. september #2 Del Skrevet 17. september De har taushetsplikt på jobb uansett hvordan relasjon til pasientene. Brudd på dette fører til oppsigelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. september #3 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjenner en som er sykepleier. Nettverk, venner og familie åpner seg lett, og forteller om helseplager de sliter med. Noen ønsker også råd, og får dette. Jeg har tenkt at en person som jobber som sykepleier, har en form for utvidet taushetsplikt. Tenker det kan falle seg naturlig å fortelle om egne helseplager til en sykepleier, som forteller om ulike pasienter på jobb osv. Men denne personen prater mye rundt om venner og bekjentes helseproblemer. Er det ikke slik at helsepersonell har noen form for utvidet taushetsplikt? Antar folk tenker de kan stole på en sykepleier, og de har jo i hvert fall taushetsplikt der de jobber. Anonymkode: 027dc...3e6 Så lenge pasienthistorier ikke røper hvem hun snakker om bryter hun ikke taushetsplikten. Har aldri hørt om utvidet taushetsplikt, men helsepersonell har streng taushetsplikt. De kan miste jobben om de røper navn eller annet som gjør at utenforstående/ familie eller venner kan forstå hvem de snakkr om. Å være åpen om egne helseplager er lovlig 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #4 Del Skrevet 17. september mumrikk1 skrev (6 minutter siden): De har taushetsplikt på jobb uansett hvordan relasjon til pasientene. Brudd på dette fører til oppsigelse. Sefanja skrev (3 minutter siden): Så lenge pasienthistorier ikke røper hvem hun snakker om bryter hun ikke taushetsplikten. Har aldri hørt om utvidet taushetsplikt, men helsepersonell har streng taushetsplikt. De kan miste jobben om de røper navn eller annet som gjør at utenforstående/ familie eller venner kan forstå hvem de snakkr om. Å være åpen om egne helseplager er lovlig TS snakker om familie og venner. Man har selvfølgelig ikke taushetsplikt angående informasjon man tilegner seg fra og om familie og venner. Anonymkode: 6b345...3c6 16 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #5 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjenner en som er sykepleier. Nettverk, venner og familie åpner seg lett, og forteller om helseplager de sliter med. Noen ønsker også råd, og får dette. Jeg har tenkt at en person som jobber som sykepleier, har en form for utvidet taushetsplikt. Tenker det kan falle seg naturlig å fortelle om egne helseplager til en sykepleier, som forteller om ulike pasienter på jobb osv. Men denne personen prater mye rundt om venner og bekjentes helseproblemer. Er det ikke slik at helsepersonell har noen form for utvidet taushetsplikt? Antar folk tenker de kan stole på en sykepleier, og de har jo i hvert fall taushetsplikt der de jobber. Anonymkode: 027dc...3e6 Niks ingen utvidet taushetsplikt klaging gjort til Spl på fritiden har hun ingen taushetsplikt ovenfor, kun pasienter og info hu tilegner seg fra sin arbeids plass. Er jævla dritt å ha fri og bli forfulgt av syte folk som vil bable sykdom med oss når man ikke er på jobb!!! Kutt ut!!! Bestill deg en legetime og la vær å utnytt Spl du kjenner på fritiden! Skjønner hu sladrer vidre hu gidder ikke høre på det der! Hilsen en annen Spl Anonymkode: 21a01...31d 20 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 17. september #6 Del Skrevet 17. september Hvis en pasient jeg møter i lys av min jobb forteller meg noe, har jeg taushetsplikt. Hvis tante Berit forteller meg om hemoroidene sine har jeg ikke det, selv om jeg er sykepleier. Nettopp fordi hun forteller meg ikke dette i et avklart pasient-sykepleier-forhold, hvor jeg er i rollen som sykepleier, gjerne på min arbeidsplass. Man har ikke noe «utvidet» taushetsplikt, utover det lovverket regulerer. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #7 Del Skrevet 17. september Nei, det er ikke slik. Man skal vel også være i en litt rar krets det cirka ingen har skolegang utover barneskolen, for å tenke at en sykepleier er i noen særlig opphøyet posisjon slik du beskriver. Anonymkode: edbc6...481 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #8 Del Skrevet 17. september Taushetsplikt har hun i forbindelse med jobb, ikke fritid. Anonymkode: 16f42...d72 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #9 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjenner en som er sykepleier. Nettverk, venner og familie åpner seg lett, og forteller om helseplager de sliter med. Noen ønsker også råd, og får dette. Jeg har tenkt at en person som jobber som sykepleier, har en form for utvidet taushetsplikt. Tenker det kan falle seg naturlig å fortelle om egne helseplager til en sykepleier, som forteller om ulike pasienter på jobb osv. Men denne personen prater mye rundt om venner og bekjentes helseproblemer. Er det ikke slik at helsepersonell har noen form for utvidet taushetsplikt? Antar folk tenker de kan stole på en sykepleier, og de har jo i hvert fall taushetsplikt der de jobber. Anonymkode: 027dc...3e6 Taushetsplikt er heldigvis kun knyttet opp mot jobb. Tenk hva slags belastning vi med taushetsplikt står i til vanlig. Om vi i tillegg skal fungere som "hobbylege med taushetsplikt", ville livet blitt ensporet og ensomt. Selvfølgelig er vi som alle andre på fritiden. Om man vil ha taushetsplikten på kjøpet, må man bestille time og gå via de rette kanalene. Anonymkode: 36cc4...18d 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #10 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): TS snakker om familie og venner. Man har selvfølgelig ikke taushetsplikt angående informasjon man tilegner seg fra og om familie og venner. Anonymkode: 6b345...3c6 Det skulle man tro, men det foreligger allerede en norsk dom på dette. Der ble det fastslått at dersom folk har snakket med deg fordi du er helsepersonell så slår taushetsplikten inn uansett. Skal se om jeg finner dommen. Den ble brukt som eksempel av en advokat/foreleser i emnet Etikk, jus og psykologi da jeg studerte. Anonymkode: 2fd5c...107 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #11 Del Skrevet 17. september Sitat Taushetsplikten i helsepersonelloven skiller ikke mellom opplysninger helsepersonell får på jobb vs. fritiden. Det avgjørende er om helsepersonellet får opplysningene «i egenskap av å være helsepersonell». https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/taushetsplikt-opplysninger-pa-fritiden Ut fra det ts beskriver, høres det unektelig ut som at denne sykepleieren får masse informasjon fordi hun er sykepleier, ikke bare fordi hun er «Berit». Sykepleier eller ikke, hvorfor plapre videre om andres helseplager? Det må folk bestemme selv om de ønsker å dele med flere/alle. Er helsepersonell selv, og om noen betror meg noe helserelatert, skal jeg ikke spre dette til andre, men det ville jeg jo ikke gjort om jeg ikke var helsepersonell heller. Anonymkode: 41f13...b6b 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #12 Del Skrevet 17. september Det er lurt at man som helsepersonell avklarer ens rolle slik at det ikke blir rot om det folk sier på fritiden rammes av taushetsplikt. Jeg er tydelig på at folk snakker til meg som privatperson og ikke som helsepersonell på fritiden, og jeg er da heller ikke pliktig til å føre journal om det de forteller meg. Jeg har skrevet resept én gang på fritiden, og da er jeg også pliktig til å føre journal på denne personen samt at jeg holder tett om dette naturligvis til alle andre, men ellers er jeg opptatt av å ikke blande rollene mine. Anonymkode: 55fee...ffd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #13 Del Skrevet 17. september Som anonym over sier, så har man som helsepersonell taushetsplikt om man blir fortalt noe på bakgrunn av at man er helsepersonell. Dvs. når noen spør om råd. Det er noen man lærer iløpet av utdanningen, da taushetsplikt er en av grunnsteinene i vårt helsevesen. «Helsepersonellovens bestemmelse om taushetsplikt gjelder alle opplysningene helsepersonell mottar i «egenskap av å være helsepersonell».» Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg minnet vennen min på dette.. Anonymkode: d308e...960 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #14 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det skulle man tro, men det foreligger allerede en norsk dom på dette. Der ble det fastslått at dersom folk har snakket med deg fordi du er helsepersonell så slår taushetsplikten inn uansett. Skal se om jeg finner dommen. Den ble brukt som eksempel av en advokat/foreleser i emnet Etikk, jus og psykologi da jeg studerte. Anonymkode: 2fd5c...107 Jepp, dette lærte jeg og, både i sykepleien og på jussen. Anonymkode: fe4fb...c82 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #15 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er lurt at man som helsepersonell avklarer ens rolle slik at det ikke blir rot om det folk sier på fritiden rammes av taushetsplikt. Jeg er tydelig på at folk snakker til meg som privatperson og ikke som helsepersonell på fritiden, og jeg er da heller ikke pliktig til å føre journal om det de forteller meg. Jeg har skrevet resept én gang på fritiden, og da er jeg også pliktig til å føre journal på denne personen samt at jeg holder tett om dette naturligvis til alle andre, men ellers er jeg opptatt av å ikke blande rollene mine. Anonymkode: 55fee...ffd Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare lar være å fortelle om folks helseproblemer til andre uansett om man har taushetsplikt eller ei? Anonymkode: 41f13...b6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #16 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Taushetsplikt har hun i forbindelse med jobb, ikke fritid. Anonymkode: 16f42...d72 Det kan være dette gjelder sykepleiere, det vet jeg ikke. For psykologer er det ikke sånn. Hvis venner, slekt, naboer forteller noe til en psykolog, og det er åpenbart at de gjør det fordi de vet at personen er psykolog, så gjelder taushetsplikten. Også på fritiden, og for personer som aldri har vært psykologens pasienter. Anonymkode: ad081...75e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #17 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare lar være å fortelle om folks helseproblemer til andre uansett om man har taushetsplikt eller ei? Anonymkode: 41f13...b6b I min familie er det vanlig at vi snakker om hverandre med hverandre, også inkludert helseproblemer, og det handler nok om at folk bryr seg om hverandre. For eksempel har jeg et familiemedlem med KOLS grad 3, og vi kan snakke om at vedkommende har fått lungebetennelse igjen etc, og at vi bekymrer oss om dette. F.eks kan vi si ting som "uff, det er trasig at han/hun er så plaget med dette" etc. Det er ikke for å sladre at vi snakker sammen om det. Hvis man snakker med hverandre i fortrolighet så er det noe annet selvsagt, men det gjelder ikke bare for helseproblemer. Hvis noen snakker med meg som helsepersonell er jeg i grunn pliktig til å føre journal på det vi snakker om, så derfor er det viktig at folk forstår at de ikke snakker med meg som helsepersonell på fritiden. Anonymkode: 55fee...ffd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #18 Del Skrevet 17. september Dette blir vi drillet på i studiet. Taushetsplikten gjelder uansett siden man blir tilsnakket i tråd «med sin helsefaglige bakgrunn» Anonymkode: 66f63...e40 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #19 Del Skrevet 17. september Helsepersonell har taushetsplikt, og bør derfor avklare med den de snakker om, at nå snakker du med meg i privat, og ikke profesjonell sammenheng her. Men så kan vi likegodt ta diskusjonen om hvorfor enkelte tror det er greit å aldri la andre få fri fra jobben sin.. Sykepleiere, leger og annet helsepersonell forøvrig trenger ikke å få høre om dine helseplager, gå til legen din. Rørleggere ønsker normalt sett ikke å fikse rørene hos alle andre gratis. Snekkere ønsker oftest ikke å snekre andres hus på fritiden. Kokker og konditorer er heller ikke de som oftest ønsker å lage mat og kaker på fritiden. For all del, det er unntakstilfeller, men på generelt grunnlag, la nå folk få ha fri fra arbeidet sitt på fritiden sin... Ikke tenk at det er greit, fordi det er jobben de sin. Anonymkode: b017f...952 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #20 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jepp, dette lærte jeg og, både i sykepleien og på jussen. Anonymkode: fe4fb...c82 Selvfølgelig har man taushetsplikt som lege eller sykepleier når noen henvender seg til deg som sådan. Taushetsplikten omfatter til og med det at vedkommende i det hele tatt har bedt om en tjeneste/ en mening (så lenge det gjelder helsemessige/ helsefaglige spørsmål, uansett hva det gjelder), hvis vedkommende kan identifiseres. Et grensetilfelle kunne være om det blir stilt et faglig spørsmål som ikke gjelder noen spesiell person, kun generell interesse. Anonymkode: a13d0...564 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå