Gå til innhold

Mistet gleden av tegning og håndarbeid, hvordan finne igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Jeg har blitt sjekket mot depresjon og har ikke symptomer som fyller diagnosekriterier). Men jeg har helt mistet gleden og interessen for tegning og håndarbeider som jeg har hatt glede av tidligere.

Jeg har ingen ideer og når jeg forsøker å lage noe så blir det halvhjertet og føles som plikt. Det har vært en stor glede i livet mitt tidligere som jeg synes det er veldig trist. Som en del av meg er borte. Håper det ikke er for alltid, for det var slikt et godt pusterom som gav energi og livsglede. Noen som har opplevd det, og eller har råd til hvordan man finner tilbake? 

Når jeg spør meg selv hvorfor så finner  jeg svar som 

Det er ikke nødvendig, jeg kan kjøpe det jeg trenger

Ingen bryr seg om jeg lar det være

Jeg er uansett ikke så flink, mange får det til mye bedre enn meg

Det høres depressivt ut, men jeg har ikke disse tankene når det kommer til  andre aktiviteter som for eksempel trening, lese bøker eller andre ting jeg gjør på fritiden.

Anonymkode: d5668...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du bare trenger en pause og skal la det være til du finner noe veldig artig og inspirerende igjen? 

Anonymkode: a95e0...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo av og til, man er veldig entusiastisk angående noe i en periode, så går det over, og man har mer glede av noe annet. Du kan jo bare kose deg med andre hobbyer i mellomtiden, og kanskje ta opp tegning og håndarbeid senere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er som meg? For meg går aktiviteter mye etter årstidene. På sommeren finner jeg null interesse i strikking og fargelegging, selv om jeg egentlig elsker begge deler.

Men typisk kommer strikkelysten tilbake sånn litt utover høsten, når været blir kaldere og fargelegging er kos når vinteren er kald ute.

Strikker ofte masse hele vinteren, og lager andre ting, men når vårlyset kommer tilbake uti april-mai så forsvinner strikkelysten igjen.

Gi det litt tid og se om gleden kommer tilbake når vinteren nærmer seg?

Har ikke helt fått lyst til å legge opp til noe nytt ennå, men har hentet fram en pose strikk med masse sokker som bare trenger å få festet tråder. En fin start på høsten å få gjort de ferdige, så får jeg se om ikke kløen i fingrene kommer tilbake igjen :) 

Anonymkode: 226f1...553

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg syr, og det gir meg en helt egen glede og ro og velvære. Noen ganger mister jeg sy-mojoen min, og det er skikkelig tungt. Når jeg da er nedfor, eller trenger å koble av, har jeg liksom ingenting å gå til. 

Jeg kan ofte få mojoen igjen ved å gjøre andre sy-relaterte ting. Enten ser jeg masse sy-videoer på nett (å se folk som er kjempeentusiastiske mens de syr kan inspirere meg), eller jeg leser og prøver å lære meg andre teknikker, leser om andre typer stoff enn hva jeg pleier bruke, kanskje jeg tyr til shopping-terapi og kjøper meg noe nytt (nye stoff, noen nye gadgets, dingser og greier). Eller eksperimenterer med nye mønstre, eller prøver lage noe jeg ikke pleier å lage (i stedet for klær som jeg vanligvis syr, kanskje jeg syr en veske, grillvotter, e.l.). 

Anonymkode: 15087...8f6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...