AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #1 Skrevet 16. september 2024 Snakket med noen som var forfær for noen hadde et barn som var 162cm høy å veide 80 kg, personen har et barn som sliter med overvekt, barnet er 153cm høy og har en midjeomkrets på 98 cm, jeg forsøkte forsiktig å si at barnet kanskje vil ha en bedre hverdag med litt aktivitet og tror ikke helt barnet veier det foreldrene sier, di mener barnet veier 50 kg og vil bli slank når barnet vokser litt mer, jeg selv er 163 å veier 48 kg, jeg er ganske langt fra en omkrets på 98 cm, vil nok få mange svar her, men lurer genuint på dette, og vet at foreldrene vil gjøre noe med situasjonen så lenge di har di rette tallene på plass, det jeg lurer på er det noen plass man kan regne ut vekt ut fra høyde og andre mål Anonymkode: 443ef...d66
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #2 Skrevet 17. september 2024 Man kan ikke regne vekt ut fra høyde og mageomkrets. To mennesker som er like høye og veier like mye kan se vidt forskjellige ut. Jeg overraskes også over at du vet dette barnets omkrets? Pleier du å måle dette på andres barn og i så fall hvorfor? Det er heller ikke spesielt sjarmerende å anta at foreldrene lyver til deg og hvorfor tror du egentlig at du har rett til å vite andre barns vekt? Dette er ikke din sak. Hvis barnet er overvektig vil helsesykepleier på skolen ta kontakt med foreldrene. Du trenger ikke blande deg. Anonymkode: 750be...472 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #3 Skrevet 17. september 2024 98 i midjeomkrets er mye. Jeg er en normalvektig kvinne som er på høyde (og vekt) med barnet og mitt midjemål er 70. Anonymkode: efc08...d6d 1
mimifin72 Skrevet 17. september 2024 #4 Skrevet 17. september 2024 Hva gir dere rett til å kommentere andre sine barns vekt på et offentlig forum? Sånne tråd burde vært stengt. Fatshaming er skadelig og burde vært forbudt 6 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #5 Skrevet 17. september 2024 Man kan ikke regne ut vekt utfra midjeomkrets. Det kommer helt an på kroppsfasongen. Anonymkode: 9eb4f...7a1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #6 Skrevet 17. september 2024 mimifin72 skrev (5 minutter siden): Hva gir dere rett til å kommentere andre sine barns vekt på et offentlig forum? Sånne tråd burde vært stengt. Fatshaming er skadelig og burde vært forbudt Men så kraftig overvekt er ikke skadelig for et barn, mener du? Anonymkode: fa948...427 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #7 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man kan ikke regne vekt ut fra høyde og mageomkrets. To mennesker som er like høye og veier like mye kan se vidt forskjellige ut. Jeg overraskes også over at du vet dette barnets omkrets? Pleier du å måle dette på andres barn og i så fall hvorfor? Det er heller ikke spesielt sjarmerende å anta at foreldrene lyver til deg og hvorfor tror du egentlig at du har rett til å vite andre barns vekt? Dette er ikke din sak. Hvis barnet er overvektig vil helsesykepleier på skolen ta kontakt med foreldrene. Du trenger ikke blande deg. Anonymkode: 750be...472 Midjeomkrets på voksne kvinner bør ikke overstige 80 cm. https://www.vektklubb.no/inspirasjon/helse/vekt/P9L2Q0/maal-midjen-din-magen-avsloerer-om-du-har-helsefarlig-fett Anonymkode: 6cd65...62b 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #8 Skrevet 17. september 2024 I mine øyne er det barnemishandling å la barn bli så overvektige. det er like ille som annen form for neglekt. stakkars barn. Anonymkode: 9aaf0...3fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #9 Skrevet 17. september 2024 Har en venninne, hvor alt fettet kun legger seg på magen. Så selv med bmi på 20, så har hun ganske stor mage. Mens bena er ekstremt tynne. Vi har alle forskjellige kropper. Anonymkode: f48ee...616 2 1
Sefanja Skrevet 17. september 2024 #10 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Snakket med noen som var forfær for noen hadde et barn som var 162cm høy å veide 80 kg, personen har et barn som sliter med overvekt, barnet er 153cm høy og har en midjeomkrets på 98 cm, jeg forsøkte forsiktig å si at barnet kanskje vil ha en bedre hverdag med litt aktivitet og tror ikke helt barnet veier det foreldrene sier, di mener barnet veier 50 kg og vil bli slank når barnet vokser litt mer, jeg selv er 163 å veier 48 kg, jeg er ganske langt fra en omkrets på 98 cm, vil nok få mange svar her, men lurer genuint på dette, og vet at foreldrene vil gjøre noe med situasjonen så lenge di har di rette tallene på plass, det jeg lurer på er det noen plass man kan regne ut vekt ut fra høyde og andre mål Anonymkode: 443ef...d66 Det kommer jo an på muskelmasse. Uansett er nok barnet i fedmekategorien 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #11 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I mine øyne er det barnemishandling å la barn bli så overvektige. det er like ille som annen form for neglekt. stakkars barn. Anonymkode: 9aaf0...3fb Men så kan sykdom å gjøre en har høyt midjemål. Er selv tante til ei på 19 år som sliter med ødem beina tynne, armer osv tynne, kun mage og hoft. Får ikke dekt noe fra staten for å gjøre noe med det Ser og på min mor ser ut som hele kroppen uten om magen ska til å knekke fordi armer,bein osv er mer eller mindre skinn og bein. Men magen står rett ut som ho skulle vært 9 mnd på vei Så en ska være forsiktig å uttale seg Anonymkode: c0eb6...f35 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #12 Skrevet 17. september 2024 mimifin72 skrev (14 minutter siden): Hva gir dere rett til å kommentere andre sine barns vekt på et offentlig forum? Sånne tråd burde vært stengt. Fatshaming er skadelig og burde vært forbudt Ingenting galt i å snakke om barn og overvekt. I ferd med å bli et stort samfunnsproblem Anonymkode: e178f...98e 2
Sefanja Skrevet 17. september 2024 #13 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I mine øyne er det barnemishandling å la barn bli så overvektige. det er like ille som annen form for neglekt. stakkars barn. Anonymkode: 9aaf0...3fb Jeg er enig. Mine foreldre har unnskyldt seg med at jeg var vanskelig å sette grenser for. Men kneipbrød og prim synes de var normal mat. Har vært jojoslanker hele livet😢 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #14 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Snakket med noen som var forfær for noen hadde et barn som var 162cm høy å veide 80 kg, personen har et barn som sliter med overvekt, barnet er 153cm høy og har en midjeomkrets på 98 cm, jeg forsøkte forsiktig å si at barnet kanskje vil ha en bedre hverdag med litt aktivitet og tror ikke helt barnet veier det foreldrene sier, di mener barnet veier 50 kg og vil bli slank når barnet vokser litt mer, jeg selv er 163 å veier 48 kg, jeg er ganske langt fra en omkrets på 98 cm, vil nok få mange svar her, men lurer genuint på dette, og vet at foreldrene vil gjøre noe med situasjonen så lenge di har di rette tallene på plass, det jeg lurer på er det noen plass man kan regne ut vekt ut fra høyde og andre mål Anonymkode: 443ef...d66 Tipper ungen veier mellom 80-88 kg Anonymkode: 7cc71...0fd 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #15 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I mine øyne er det barnemishandling å la barn bli så overvektige. det er like ille som annen form for neglekt. stakkars barn. Anonymkode: 9aaf0...3fb Men du vet ikke om de er på oppfølging via noe. Her så har vi 2 som sleit med vekt men på 2 forskjellige retninger en undervektig og måtte få proteinrikt osv. Og en som var motsatt vei, enda begrensning av mat og mye aktiv. Både leger, ernæringsfysiolog trener osv på sykehuset sa vi får desverre ikke gjort så mye med gener men vi kan legge et godt grunnlag med hva som er bra å spise,mengde og det å lære å være glad i å være aktiv. Noe vårt barn fortsatt er. Jobb med mye fysisk aktivitet , går turer i skog og fjell, trenner i studio 4 dager i uka med jobben Anonymkode: c0eb6...f35 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #16 Skrevet 17. september 2024 mimifin72 skrev (28 minutter siden): Hva gir dere rett til å kommentere andre sine barns vekt på et offentlig forum? Sånne tråd burde vært stengt. Fatshaming er skadelig og burde vært forbudt Jøss. Klarte du å identifisere barnet ut i fra dette innlegget? Bra jobba. Til TS: Som andre har sagt kan man ikke utlede kroppsvekt utifra midjemål. Men om 98 cm er korrekt så MÅ dette barnet være kraftig overvektig, og da behøves det sannsynligis hjelp fra helsepersonell. Vanskelig når foreldre benekter problemet, så klart.. Anonymkode: f9e18...afe 4 1
Sefanja Skrevet 17. september 2024 #17 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jøss. Klarte du å identifisere barnet ut i fra dette innlegget? Bra jobba. Til TS: Som andre har sagt kan man ikke utlede kroppsvekt utifra midjemål. Men om 98 cm er korrekt så MÅ dette barnet være kraftig overvektig, og da behøves det sannsynligis hjelp fra helsepersonell. Vanskelig når foreldre benekter problemet, så klart.. Anonymkode: f9e18...afe Det har jo vært studier som viser at for foreldre er det vanskelig å se sine egne barns overvekt. Men det er den eneste muligheten. Foreldrene er de som har ansvar for helsa til barn, og det burde være mye flere ernæringsfysiologer i helsevesenet. Min erfaring med leger og sylepleiere er at de er generelt lite oppdatert på annet enn medisiner
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #18 Skrevet 17. september 2024 Nei, man kan ikke regne ut vekt på høyde og midjemål, men det er klart at det er et veldig høyt midjemål. Voksne kvinner bør ikke overstige 80 cm, men det blir kanskje litt dumt å sammenligne med voksne uansett. Hvor gammelt er barnet? Har selv en niese som er overvektig. Ikke mye, men litt lubben. Hun er 9, så det legger seg ikke sånn at det gir former enda, det legger seg på magen. Hun har ikke en midje på lik linje som meg, så litt vanskelig å sammenligne. Ellers er det litt rart å sammenligne et klart overvektig barn med en kropp som er undervektig, det er klart dere ikke vil ha samme midjemål. Jeg er 165 og 60 kg, så du og jeg har helt sikkert ikke samme midjemål heller. Anonymkode: 394e5...719 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #19 Skrevet 17. september 2024 Sefanja skrev (6 minutter siden): Det har jo vært studier som viser at for foreldre er det vanskelig å se sine egne barns overvekt. Men det er den eneste muligheten. Foreldrene er de som har ansvar for helsa til barn, og det burde være mye flere ernæringsfysiologer i helsevesenet. Min erfaring med leger og sylepleiere er at de er generelt lite oppdatert på annet enn medisiner Et familiemedlem av meg er overvektig. Hennes foreldre er også overvektige. Allerede på kontroll i en alder av 4 (litt usikker?) fikk de tilbakemelding fra helsesykepleier at det begynte å skli ut, og de ga råd om kosthold. Hadde de snudd der så hadde hun sikkert vokst det av seg når hun strakk seg, men foreldrene ble fornærmet over det. Barnet var ikke veldig stort da, men helsepersonell så vel en trend, noe foreldrene ikke ville høre på. Nå, mange år senere er barnet veldig stort, og jeg synes det er trist. Det kommer til et punkt hvor de ikke strekker seg så mye mer, og tiltakene må bli større og større. Jeg ser at selv om barnet har mange gode venner så blir hun påvirket av vekten, for når jenter krangler er det lett å ty til nettopp utseende for å såre hverandre. Da er det jo trist at det ikke er en situasjon man har satt seg selv i, men noe foreldrene kunne og skulle ha begrenset for lenge siden. Anonymkode: 394e5...719 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #20 Skrevet 17. september 2024 Jeg hadde aldri i livet gått og målt mitt barns midjeomkrets. Men jeg er voksen med midjeomkrets på 85 og jeg er overvektig med BMI på 28. Anonymkode: 60e2c...3c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå