Gå til innhold

Katt får nye floker hver dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet en perser på 19 år av farmor. Katten får nye floker/tover hver dag når det er fuktig. Børster 1-2 ganger om dagen men om han er ut en liten tur er det klumper i pelsen. Disse smatter/vasker han på så de blir harde tover veldig raskt. Har mange ulike børster men spiller ingen rolle om hvert eneste hår ligger beint før han går ut. 

Børsting går bra men klipping med saks (butt saks) klikker han i vinkel for. Barbermaskin synes han er helt greit. Lurte på om noen vet av en klippemaskin som er bra til katt? Ønsker å ta pelsen i armhuler og bak bakbeina for å fjerne problemet på de verste stedene. Har brukt klipperen mannen bruker til hårklipp...men denne er litt vel stor og har en morsom ledning katten ønsker å leke med. Så uten ledning hadde vært flott. 

Anonymkode: f60a4...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha sorry har ingen løsning, men morsomt at det er mannens maskin 😂 Han tenker vell «jaujau, klipp er klipp», men hadde det vært en dame sin så hadde det vært krise i heimen her hvertfall 😂

Hva med annen type kattemat? 

Jeg har hund med mye pels og underull,  typisk flokested er under armer. Jeg fant ut av at for kort pels lettere floket seg. Har man først begynt må man gjøre det ofte! 

Anonymkode: 8acd6...7cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oster og Andis er ofte brukt til hunder (pudler m.m) og har et godt rykte på seg. Noen er sikkert stillegående, andre trådløs, så jeg håper du klarer å finne en som passer katten! Ellers kan du ta en titt på andre merker også hvis du finner størrelse og egenskaper som passer bedre. Forskjellen på hvor fort maskinen blir varm vil kanskje være det mest merkbare, og evt lyd om du ikke velger en stillegående maskin.

Klippemaskin til mellom/under potene kunne vært et alternativ? Armhulene og beina er tross alt ikke så store. Jeg har ikke en slik selv da.

Om du ikke har testet ut flokespray så vil jeg anbefale det. Spray og børst gjennom, helt greit å bruke regelmessig. Flokekam (som kutter flokene mens du grer) er også kjekt, for da slipper du å klippe vekk et helt område.

Pelskvaliteten på eldre katter, spesielt langhårede, er ikke noe å rope hurra for. Tilskudd av lakseolje (jeg bruker flytende i pumpeflaske) kan hjelpe for noen. Lakseolje er også en fin smaksforsterker 😊

Anonymkode: 6af87...4af

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Oster og Andis er ofte brukt til hunder (pudler m.m) og har et godt rykte på seg. Noen er sikkert stillegående, andre trådløs, så jeg håper du klarer å finne en som passer katten! Ellers kan du ta en titt på andre merker også hvis du finner størrelse og egenskaper som passer bedre. Forskjellen på hvor fort maskinen blir varm vil kanskje være det mest merkbare, og evt lyd om du ikke velger en stillegående maskin.

Klippemaskin til mellom/under potene kunne vært et alternativ? Armhulene og beina er tross alt ikke så store. Jeg har ikke en slik selv da.

Om du ikke har testet ut flokespray så vil jeg anbefale det. Spray og børst gjennom, helt greit å bruke regelmessig. Flokekam (som kutter flokene mens du grer) er også kjekt, for da slipper du å klippe vekk et helt område.

Pelskvaliteten på eldre katter, spesielt langhårede, er ikke noe å rope hurra for. Tilskudd av lakseolje (jeg bruker flytende i pumpeflaske) kan hjelpe for noen. Lakseolje er også en fin smaksforsterker 😊

Hva er klippemaskin vs barbermaskin, hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva er klippemaskin vs barbermaskin, hva er det?

Klippemaskin/trimmer er de som har ulike skjær/lengder.

Barbermaskin, vel, barberer helt ned til huden som en barberhøvel.

Eksempel med bilde:

Profi-Care HSM/R3013 Hair & Beard TrimmerPhilips Series 3000 Wet & Dry elektrisk barbermaskin S3343/13 -  Barbermaskiner - Komplett.no

Dyr barberes normalt ikke, men klippes med trimmer på det korteste skjæret om de skal klippes helt ned. For dyr vil man kun finne klippemaskiner.

Sikkert mange som veksler mellom ordene. Jeg kaller dem for trimmer😊

Håper det hjalp!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persere og eldre katter har dessverre en tendens til å få mer floker og kombinasjonen er dessverre skikkelig kjip sånn sett, hehe. Hvilket fôr får pus? Det kan være en idé å bytte til et fôr for eldre katter og tilsette ekstra omega 3 og 6 eller eventuelt et fôr for katter i alle aldere men som er laget for å gi ekstra fin pels. Man merker forskjell ganske raskt, vi har også en katt som fikk mye floker før. 

Av klippemaskiner til katt ville jeg kanskje ha gått for Andis da de er litt rimeligere og funker helt fint til ditt bruk. Olje den ofte (symaskinolje funker fint, gjerne flere ganger per klippeøkt) og du vil forhåpentligvis ha den lenge uten å tenke på sliping av blader osv. Oster og Lister er også gode merker, er det småfloker har jeg også brukt en liten klipper fra Wahl. 

Det finnes også flokekammer som du tar under floken og skjærer mot deg, så skjæres floken opp. Det er som regel den løsningen vi går for og vi børster også pus daglig, men når pels først begynner å bli flokete i et område skal det godt gjøres at pelsen kan børstes helt opp igjen akkurat der. Ser vi at det er små områder som begynner å floke seg, hender det også vi bare klipper av pelsen 2-3 mm inntil huden akkurat der - det synes ikke på katta vår. 

Anonymkode: a9d3d...793

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at han leker når han er 19 år.

Min er 5 år og har omtrent sluttet å leke

Anonymkode: 330dc...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...