Gå til innhold

Mista følelse i lillefingeren, nerve?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada skal til legen for noe annet, skal ta opp dette og. Så er den lagt død

Men noen som har opplevd det samme? Eller hørt om det?

Venstre lillefinger er helt nummen. Sånn som armen blir om man har sovna på den. Særlig på oversiden av knokkelen, der hvor fingeravtrykket er føles det helt normalt.

Har prøvd å riste, få opp pulsen, svingt armen rundt til null nytte 🙈 Våkna sånn og vært slik i hele dag

Anonymkode: ff007...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har. Hos meg var det de to ytterste fingrene på hånda som «sovnet», det var MS. Lever for øvrig helt fint med diagnosen i dag, og er stort sett helt upåvirket i hverdagen. Snart 3 år siden jeg fikk diagnosen :) Det kan jo selvsagt være noe helt annet også. Men bra at du oppsøker lege! Håper du får komme inn raskt :) 

Anonymkode: 744fe...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg har. Hos meg var det de to ytterste fingrene på hånda som «sovnet», det var MS. Lever for øvrig helt fint med diagnosen i dag, og er stort sett helt upåvirket i hverdagen. Snart 3 år siden jeg fikk diagnosen :) Det kan jo selvsagt være noe helt annet også. Men bra at du oppsøker lege! Håper du får komme inn raskt :) 

Moren min har MS, men heldigvis er det ikke arvelig 😅 Men hvem som helst kan få det da 🙈 Eller ha det. Ja du vet hva jeg mener

Med moren min var det først bena og ganske langt inn i forløpet før hun fikk diagnosen. 

Kan jeg få spørre deg om du hadde flere symptomer de så på, eller fant de det ut av blodprøve?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lillefingeren, men andre steder. For lite av f.eks b12 og magnesium kan gjøre dette. 

Anonymkode: 16dc4...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ikke lillefingeren, men andre steder. For lite av f.eks b12 og magnesium kan gjøre dette. 

Har nylig sjekket vitaminer og mineraler, så er ikke dette heller. Fant du ut hvorfor du har mistet følelsen? Var det vitamin eller mineral mangel?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det innimellom, men har ikke vært så ille at jeg har tatt det opp med lege enda. Mistenker at det er en muskel som klemmer på en nerve oppe i skulderen og fører til nummenheten i lillefinger og noen ganger ringfinger på samme side. Det blir gjerne litt bedre når jeg masserer skulderen og gjør visse øvelser som strekker ut.

Anonymkode: cc3f9...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nerveavklem i c7/6 og 5 og mangler følelsen i tommel og pekefinger.

Lillefinger kan være nerverotsproblemer i c8 

Hvordan er øvre del av rygg/nakke ellers? 

IMG_5088.jpeg

Anonymkode: 6dc90...698

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe tilsvarende. Da kjentes det ut som jeg hadde en tråd eller et tynt hår som hadde viklet seg rundt lillefingeren. Det ble borte etter hvert. Tipper det var en nerve i klem et sted. 

Anonymkode: 6cd03...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har nylig sjekket vitaminer og mineraler, så er ikke dette heller. Fant du ut hvorfor du har mistet følelsen? Var det vitamin eller mineral mangel?

ts

Magnesiummangel er håpløst å påvise på blodprøver, så du kan godt ha mangel selv om blodprøver er normale. For meg var det nok en kombinasjon av magnesium og b12, selv om prøver var ok (begge lå i nedre del av normal). 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Moren min har MS, men heldigvis er det ikke arvelig 😅 Men hvem som helst kan få det da 🙈 Eller ha det. Ja du vet hva jeg mener

Med moren min var det først bena og ganske langt inn i forløpet før hun fikk diagnosen. 

Kan jeg få spørre deg om du hadde flere symptomer de så på, eller fant de det ut av blodprøve?

ts

Det var det eneste symptomet jeg la merke til da, og den eneste grunnen til at jeg kontaktet lege. Men innså senere at svimmelhet også var et symptom, for det ble verre etter jeg kontaktet lege, og det ble verre etter hvert. Ble henvist til MR etter kort tid, og videre til nytt sykehus samme dag som de gjorde funn på MR, for å få behandling og ta spinalpunksjon. Fikk da bekreftet diagnosen.

Men jeg hadde faktisk hatt et par episoder med nummenhet på mage/lår tidligere som legen først tilskrev B12-mangel. Sannsynligvis var det også attakk. Sånn ellers var jeg litt kognitivt påvirket helt i starten da jeg fikk ms-diagnosen, men merket ikke dette selv. Men de rundt meg merket det. Jeg var mye sliten og sov en del, selv om hånda ble raskt bra etter behandling. Etter 2 mnd var jeg tilbake i full jobb, og har kun hatt noen korte perioder der jeg har følt det har påvirket hverdagen min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var det eneste symptomet jeg la merke til da, og den eneste grunnen til at jeg kontaktet lege. Men innså senere at svimmelhet også var et symptom, for det ble verre etter jeg kontaktet lege, og det ble verre etter hvert. Ble henvist til MR etter kort tid, og videre til nytt sykehus samme dag som de gjorde funn på MR, for å få behandling og ta spinalpunksjon. Fikk da bekreftet diagnosen.

Men jeg hadde faktisk hatt et par episoder med nummenhet på mage/lår tidligere som legen først tilskrev B12-mangel. Sannsynligvis var det også attakk. Sånn ellers var jeg litt kognitivt påvirket helt i starten da jeg fikk ms-diagnosen, men merket ikke dette selv. Men de rundt meg merket det. Jeg var mye sliten og sov en del, selv om hånda ble raskt bra etter behandling. Etter 2 mnd var jeg tilbake i full jobb, og har kun hatt noen korte perioder der jeg har følt det har påvirket hverdagen min :) 

Så bra dere fant ut av det så tidlig og at du er ved så godt mot! 😄 Håper du ikke blir særlig påvirket i fremtiden, har også mye tro på de forskjellige studiene på medisin! 

Spent på hva legen sier på meg, fingeren er fortsatt helt doven i dag 😅 Har også blitt litt stivere i fingrene med årene (vanskeligere å skrive på mobilen), men tenkt det er fordi jeg nå er 30 år 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt det, hendte at hvis jeg masserte albuen på utsiden og litt inn ved siden av knokkel,så kjentes det yr som om det rant kaldt nedover og følelsen i fingrene kom tilbake.

Anonymkode: 391e7...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så bra dere fant ut av det så tidlig og at du er ved så godt mot! 😄 Håper du ikke blir særlig påvirket i fremtiden, har også mye tro på de forskjellige studiene på medisin! 

Spent på hva legen sier på meg, fingeren er fortsatt helt doven i dag 😅 Har også blitt litt stivere i fingrene med årene (vanskeligere å skrive på mobilen), men tenkt det er fordi jeg nå er 30 år 😅

ts

Ja prognosene er gode, og er faktisk med i et av studiene de driver med nå også :) Lykke til, krysser fingrene for at det bare er en nerve i klem eller noe slikt 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp opplevde det samme, lillefinger og ringefinger +deler av håndflaten under ringe/lille-finger. Var nummen der i 2 uker-1mnd før det ble borte. Våknet plusselig opp en dag med at var slik. Gikk ikke til lege for å sjekke det ut, men fant ut på nettet at det var en nerve som var i klem, fant også noen øvelser man kunne gjøre før å fikse det.

Anonymkode: 363ff...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hadde det i litt over 6 måneder. Både lillefingere og ringefingeren. På slutten var det sånn kontinuerlig. Gikk aldri til legen. Men gikk over når jeg ble litt mer bevisst på hvordan jeg brukte armen/albumene. Så regner med det var nerver i klem. 

Anonymkode: 977ac...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...