Gå til innhold

Noen som følger Booker Prize?


*Jenny*

Anbefalte innlegg

Det som er så fint med sånn priser, syns jeg, er at jeg blir inspirert til å lese forfattere jeg aldri har hørt om. 

I dag ble den korte lista annonsert, og dessverre var ikke den forfatteren jeg hadde likt fra den lange lista med, Maters My friends, om en engelsklærer fra Libya som vandrer tvers gjennom London mens han reflekterer på de siste førti årene av sitt liv som flyktning fra Gaddafis terrorregime. Kanskje en av de beste bøkene jeg har lest noen gang, det var noe med språket hans og verdene han skapte. 

Uansett, Harveys Oribital, den som kommer til å vinne i november (😆), var ikke så verst den heller.  Seks astronauter i bane rundt Jorda og deres refleksjoner både på det de ser der nede og på egne, private problemer. 

Noen andre som har fulgt prosessen og har lest noen av bøkene? Eller er sånne priser bare tull? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad i å lese og har lest eller startet på noen vinnere og noen fra shortlisten før men de treffer ofte ikke helt min boksmak, jeg liker generelt litt mer lettleste bøker og mer fantasy/scifi. Men White Tiger som vant i 2008 likte jeg veldig godt:) Shuggie Bain var egentlig bra men ble litt for depresiv for meg i den perioden jeg leste den. Anbefaler å følge han her på Youtube om du er interessert i prisen da, han leser alle bøkene og snakker om dem og er vel og host for livestreamen tror jeg: https://www.youtube.com/user/thejackexperience

 

Anonymkode: aa644...75c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, kunne jeg velge ville jeg også helst satt meg ned med fantasy/scifi. Men av og til går jeg tom og da har jeg funnet ut at bøker som er lista eller har fått premier blir et sted å søke opp. Bibliotekene er ganske flinke til å markedsføre dem også. I hvert fall mitt lokale bibliotek. 

Shuggie Bain var fantastisk, jeg skal sjekke opp White Tiger. Jeg er ikke sikker på om det var filmen Atonement eller om det var omtalen av innstillinga til en av bøkene til Ian Mcewan til en av alle gangen han har vært innstilt til Booker, som gjorde at jeg oppdaga han, men han har i hvert fall en livslang blodfan i meg. 

Takk for YouTube-tipset 👍🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...