Gå til innhold

Forskjell på kommune og fylkeskommune?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Litt dumt spørsmål, men jeg er ansatt i kommunen i to forskjellige stillinger. Nå vurderer jeg å søke en tredje jobb på en skole, men lurer på om det også er kommunen eller staten som er arbeidsgiver her? Det står at det er fylkeskommune og «sektor: offentlig». Jeg vet ikke hva det betyr??

Anonymkode: 9b914...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fylkeskommune er noe annet enn kommune. De er blant annet ansvarlig for videregående skole. Eksempler på fylkeskommuner er Viken, Innlandet, Trøndelag osv. Fylkeskommunene har samme grenser som fylkene.

Anonymkode: 7043b...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er egentlig en fylkeskommune?

Fylkeskommune er det regionale folkestyrte forvaltningsnivået i Norge. Fylkeskommunen har forvaltnings- og tjenesteproduserende oppgaver innen et fylke. Fylkeskommunen er underlagt politisk styring, med fylkestinget som øverste organ."

Det er fylkeskommunen (ikke kommune eller staten) som er arbeidsgiver. Fylkeskommunen er offentlig sektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. Litt dumt spørsmål, men jeg er ansatt i kommunen i to forskjellige stillinger. Nå vurderer jeg å søke en tredje jobb på en skole, men lurer på om det også er kommunen eller staten som er arbeidsgiver her? Det står at det er fylkeskommune og «sektor: offentlig». Jeg vet ikke hva det betyr??

Anonymkode: 9b914...027

Fylkeskommunen er noe annet enn både kommune og stat. Det er tre forvaltningsnivåer i Norge, kommune, fylke og stat.

https://snl.no/fylkeskommune

 

Anonymkode: 5f585...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...