Gå til innhold

Psykisk helse og rydde hjemme :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er psykisk syk og i perioder sliter jeg skikkelig med dette!! Det blir så mye jobb til slutt, og når jeg har noe overskudd så er det en flere timers lang jobb. Skjønner at trikset er litt og litt, men de bedre periodene matcher ikke rotet jeg klarer produsere… evig kamp mot meg selv og min bo evne 🙄 + at når jeg er i litt bedre form, så har jeg også så lyst til å komme meg ut døra, kjenne på litt frisk luft. 

Noen som har knekt en kode her? Uansett om det er psykisk helse, unger som roter eller tidsklemma? 

Tenkt på ryddehjelp. Hvordan fungerer dette? Jeg vet heller ikke om jeg tørr, jeg har oppvokst her og vil ikke det skal gå rykter :(  Uansett om de har taushetsplikt så er de bare mennekser de også, og skravler… 

Anonymkode: 8aaa7...5a5

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er psykisk syk og i perioder sliter jeg skikkelig med dette!! Det blir så mye jobb til slutt, og når jeg har noe overskudd så er det en flere timers lang jobb. Skjønner at trikset er litt og litt, men de bedre periodene matcher ikke rotet jeg klarer produsere… evig kamp mot meg selv og min bo evne 🙄 + at når jeg er i litt bedre form, så har jeg også så lyst til å komme meg ut døra, kjenne på litt frisk luft. 

Noen som har knekt en kode her? Uansett om det er psykisk helse, unger som roter eller tidsklemma? 

Tenkt på ryddehjelp. Hvordan fungerer dette? Jeg vet heller ikke om jeg tørr, jeg har oppvokst her og vil ikke det skal gå rykter :(  Uansett om de har taushetsplikt så er de bare mennekser de også, og skravler… 

Anonymkode: 8aaa7...5a5

Jeg har det på samme måte. Det som hjelper meg litt, er å minimere ting og tang. Siste året har jeg sikkert solgt nærmere hundre ting på FInn. feks klær, sko, skiutstyr, bilder, putetrekk, utekrukker, smykker, ja alt mulig. Sjekk på Finn under " ønskes kjøpt" Det er utrolig hva folk vil ha tak i....lykke til :) 

Anonymkode: 59591...18b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har hjulpet meg er at jeg aldri forlater et rom lenger uten å ta med meg noe. Da hoper det seg aldri opp med f.eks. kopper og glass i stua eller skittentøy på soverommet, og så videre.

Hva er ryddehjelp? Er det hjemmehjelp du tenker på? Jeg har hjemmehjelp. De rydder ikke, bare støvsuger og vasker gulvet. Det betyr at jeg må holde det ryddig, ellers får de ikke gjort det de skal. Pluss at det er flaut hvis de kommer og det er rotete her. Sånn sett har det vært veldig effektivt til å motivere meg til å rydde. 😅

Litt hver dag er nok trikset...

Anonymkode: 62421...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det mye som deg, men pga. fysisk sykdom.

Jeg prioriterer å komme meg ut, fordi det hindrer at jeg blir dårligere fysisk og det hindrer også at jeg blir deprimert pga. situasjonen.

Jeg jobber med å akseptere at slik er det akkurat nå (akkurat nå har vart noen år), og så gjør jeg mitt beste. Jeg holder på personlig hygiene, vask av klær og matlaging, og ellers går det i rykk og napp ellers, innimellom (som nå) lenge mellom hver gang jeg får gjort noe utover minste minimum.

Av og til blir jeg oppgitt og overveldet at alt som trengs å gjøres, men jeg har innsett at jeg bare må akseptere at jeg ikke makter over alt. Så istedenfor å rakke ned på meg selv, så roser jeg meg selv over hver minste lille ting jeg faktisk greier. Da får jeg som regel også gjort mer enn om jeg bare snakker negativt til meg selv om alt jeg ikke får gjort.

Vi kan være ryddevenner i kveld - jeg har noen få småting jeg burde ha gjort noen dager, men ikke fått gjort. Men nå skal jeg gå og gjøre dem - fordi du inspirerte meg! Gjør noe lite du også her og nå! :)  (og jada,jada, det monner ikke nok det jeg skal gjøre nå, men da slipper jeg i hvert fall å måtte tenke på det i morgen også)

Anonymkode: e4955...c5d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om litt og litt. Plukk opp ting som er "out of place" når du går på do, går på kjøkkenet etc og sett det der det hører hjemme? Belønn deg selv f.eks. med en episode av en TV-serie hvis du rydder i 15 minutter? Sett inn i oppvaskmaskina og vask kasseroller etter at du er ferdig med å spise. Ikke la det vente. 

Anonymkode: 1e760...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å sette av 5 min til rydding. Man får faktisk ryddet unna overaskende mye på kort tid! Etter hvert så økte jeg tiden litt før det begynte å gå av seg selv.

Anonymkode: eb3c2...810

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har det mye som deg, men pga. fysisk sykdom.

Jeg prioriterer å komme meg ut, fordi det hindrer at jeg blir dårligere fysisk og det hindrer også at jeg blir deprimert pga. situasjonen.

Jeg jobber med å akseptere at slik er det akkurat nå (akkurat nå har vart noen år), og så gjør jeg mitt beste. Jeg holder på personlig hygiene, vask av klær og matlaging, og ellers går det i rykk og napp ellers, innimellom (som nå) lenge mellom hver gang jeg får gjort noe utover minste minimum.

Av og til blir jeg oppgitt og overveldet at alt som trengs å gjøres, men jeg har innsett at jeg bare må akseptere at jeg ikke makter over alt. Så istedenfor å rakke ned på meg selv, så roser jeg meg selv over hver minste lille ting jeg faktisk greier. Da får jeg som regel også gjort mer enn om jeg bare snakker negativt til meg selv om alt jeg ikke får gjort.

Vi kan være ryddevenner i kveld - jeg har noen få småting jeg burde ha gjort noen dager, men ikke fått gjort. Men nå skal jeg gå og gjøre dem - fordi du inspirerte meg! Gjør noe lite du også her og nå! :)  (og jada,jada, det monner ikke nok det jeg skal gjøre nå, men da slipper jeg i hvert fall å måtte tenke på det i morgen også)

Anonymkode: e4955...c5d

Takk 💕 Gikk ut med 3 poser søppel, ingen så meg for heldigvis er det mørkt 😂 Og veldig greit å få gjort det, åpna et vindu også, så jeg kan våkne til litt bedre luft i morgen

Jeg vakler litt på hva som er viktigst av personlig hygiene og rydding ellers, å mestre en av de gir jo hver sin positive følelse 🙈 Men så påvirker de hverandre, kommer jeg meg i dusjen så føles det bortkastet om jeg ikke bytter sengetøy. Skal jeg være ren i et skittent hjem eller skitten i et halvrydda hjem, off. Skal prøve være litt mer positiv som deg 🙈 Kom meg ut med søpla 😄 

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har det på samme måte. Det som hjelper meg litt, er å minimere ting og tang. Siste året har jeg sikkert solgt nærmere hundre ting på FInn. feks klær, sko, skiutstyr, bilder, putetrekk, utekrukker, smykker, ja alt mulig. Sjekk på Finn under " ønskes kjøpt" Det er utrolig hva folk vil ha tak i....lykke til :) 

Anonymkode: 59591...18b

Har vært inne på tanken, eller mer prosjektet hos meg da… tror jeg overdriver det 😳 «Må» samle alt i den ene kategorien og gå igjennom alt, blir jo helt utslitt av meg selv. Må dra ut alt av en skuff for å gå igjennom, lettere da å dytte ting inn, lukk, glemme! 🙈 Fått litt angst av å åpne noen skap her, er så mye greier!! Men forstår tankegangen, hadde vært mye lettere med færre ting

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Noe som har hjulpet meg er at jeg aldri forlater et rom lenger uten å ta med meg noe. Da hoper det seg aldri opp med f.eks. kopper og glass i stua eller skittentøy på soverommet, og så videre.

Hva er ryddehjelp? Er det hjemmehjelp du tenker på? Jeg har hjemmehjelp. De rydder ikke, bare støvsuger og vasker gulvet. Det betyr at jeg må holde det ryddig, ellers får de ikke gjort det de skal. Pluss at det er flaut hvis de kommer og det er rotete her. Sånn sett har det vært veldig effektivt til å motivere meg til å rydde. 😅

Litt hver dag er nok trikset...

Anonymkode: 62421...85f

Ja prøver si til meg selv å ta med en ting. Men jeg blir helt blind av rotet! Er helt redd for å få besøk, for da ser jeg hjemmet mitt med andre øyne. Tenker først jeg må rydde stua, men det er jo prosjekter i hvert eneste hjørne… Prøvde skrive på en tavle med 3 punkter jeg skulle igjennom hver dag, og det var pusse tenner, 15 min på å fokusere rydde på et område + lufte 🙈 Jeg skrev den lista for 2 mnd siden, utførte den bare dagen etter den ble skrevet… mener ikke være så negativ altså, er bare så overveldende! Forstår at litt og litt funker, men så er det å innstille hodet der da… 

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg begynte med å sette av 5 min til rydding. Man får faktisk ryddet unna overaskende mye på kort tid! Etter hvert så økte jeg tiden litt før det begynte å gå av seg selv.

Anonymkode: eb3c2...810

Kanskje jeg skal begynne med 5 min jeg også, 15 min var kanskje litt stort mål på mitt stadie... 

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk 💕 Gikk ut med 3 poser søppel, ingen så meg for heldigvis er det mørkt 😂 Og veldig greit å få gjort det, åpna et vindu også, så jeg kan våkne til litt bedre luft i morgen

Jeg vakler litt på hva som er viktigst av personlig hygiene og rydding ellers, å mestre en av de gir jo hver sin positive følelse 🙈 Men så påvirker de hverandre, kommer jeg meg i dusjen så føles det bortkastet om jeg ikke bytter sengetøy. Skal jeg være ren i et skittent hjem eller skitten i et halvrydda hjem, off. Skal prøve være litt mer positiv som deg 🙈 Kom meg ut med søpla 😄 

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

Så bra du gikk ut med søpla og fikk luftet! :)

Jeg har gjort de to tingene jeg skulle ha gjort noen dager nå, men fordi du nevnte søpla, så skal jeg jammen gå ut med min nå også!

Mitt triks når jeg har vært veldig dårlig i perioder, det er å dra av sengetøyet av senga med det samme jeg står opp, og så putte det rett i vaskemaskinen og sette den på med det samme. Da er det lettere å hoppe rett i dusjen etterpå. Da er jeg gjerne så sliten at jeg glemmer helt at jeg også må ha på nytt sengetøy - men oppdager det jo på kvelden og må legge på nytt. Av og til deler jeg opp det arbeidet i flere operasjoner i løpet av en dag. Legger på laken, hviler, går meg en tur, legger på dynetrekket og putetrekket. Da kan det inspirere meg til å støvsuge samme eller neste dag på soverommet også. Må ikke ta hele leiligheten på samme dag. Byttet på senga på den måten i går, kjempedeilig å legge seg i friskt sengetøy i går kveld!

Nå skal jeg ut med søpla også - takket være deg! :)

Anonymkode: e4955...c5d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer langsiktig mål, men prøv å kvitt deg med så mye som overhodet mulig, litt og litt. Gi vekk og kast. Alt du ikke har brukt på et år trenger du sannsynligvis ikke. Veldig nye lettere å holde orden når det ikke et masse å holde orden i.
Fjern også alt krimskrams av pynt og ting på kjøkkenbenken du ikke må ha, mindre jobb om du ikke har micro/vannoker/brødrister du må rengjøre, bruk heller ovnen og kjeler som går i oppvaskaskinen/vasken. 

Anonymkode: aaf42...c4a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Hva er ryddehjelp? Er det hjemmehjelp du tenker på? Jeg har hjemmehjelp. De rydder ikke, bare støvsuger og vasker gulvet. Det betyr at jeg må holde det ryddig, ellers får de ikke gjort det de skal. Pluss at det er flaut hvis de kommer og det er rotete her. Sånn sett har det vært veldig effektivt til å motivere meg til å rydde. 😅

Litt hver dag er nok trikset...

Anonymkode: 62421...85f

Jeg skulle si akkurat dette. Hjemmehjelpen tar badet og støvsuger gulv. Veldig minimalt, men de kommer hver 14. dag da, så da må jeg holde meg i skinnet 😊

Anonymkode: d065d...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle si akkurat dette. Hjemmehjelpen tar badet og støvsuger gulv. Veldig minimalt, men de kommer hver 14. dag da, så da må jeg holde meg i skinnet 😊

Anonymkode: d065d...fd2

Jeg har lyst på noe av det samme! Kanskje det ville fått meg til å se leiligjeten mer, gå ut av den tåka hvor jeg bare vandrer forbi rot. Men er redd for at familie rundt meg skal se jeg får hjemmehjelp. Da hadde de blitt veldig pågående, skulle gjort det selv osv, jeg trenger ha de litt på avstand, eller at jeg oppsøker de når jeg er i form. Vil heller ikke de skal være bekymret, for de har nok med seg selv for tiden. Kommer de veldig synlig til deg? Skravler de mye, eller bare gjør de jobben? Og hvor lenge er de hos deg? Sorry, mye spørsmål 😅

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Litt mer langsiktig mål, men prøv å kvitt deg med så mye som overhodet mulig, litt og litt. Gi vekk og kast. Alt du ikke har brukt på et år trenger du sannsynligvis ikke. Veldig nye lettere å holde orden når det ikke et masse å holde orden i.
Fjern også alt krimskrams av pynt og ting på kjøkkenbenken du ikke må ha, mindre jobb om du ikke har micro/vannoker/brødrister du må rengjøre, bruk heller ovnen og kjeler som går i oppvaskaskinen/vasken. 

Anonymkode: aaf42...c4a

Så sant, skal få prøvet kaste en del. Har jo ikke plass til alt 🙈 Jeg har blitt litt mer hamstrete etter jeg ble ufør. Redd for at om jeg kaster en ting, så vil jeg aldri ha økonomi til å skaffe det igjen 😅 kanskje ikke så realistisk tankegang 

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har lyst på noe av det samme! Kanskje det ville fått meg til å se leiligjeten mer, gå ut av den tåka hvor jeg bare vandrer forbi rot. Men er redd for at familie rundt meg skal se jeg får hjemmehjelp. Da hadde de blitt veldig pågående, skulle gjort det selv osv, jeg trenger ha de litt på avstand, eller at jeg oppsøker de når jeg er i form. Vil heller ikke de skal være bekymret, for de har nok med seg selv for tiden. Kommer de veldig synlig til deg? Skravler de mye, eller bare gjør de jobben? Og hvor lenge er de hos deg? Sorry, mye spørsmål 😅

ts

Anonymkode: 8aaa7...5a5

De er en times tid hos meg. Ingen kan se det. Noen ganger bruker de en kommunebil, da kan man se at bilen er parkert utenfor. Ikke overtenk det med at noen skal få vite om det. Om jeg var din pårørende ville jeg vært glad for at du søkte hjelp - da blir man faktisk det motsatte av bekymret.

De er nok vant til å snakke litt om vær og vind, for de er hos mange eldre som er litt ensomme. De skravler ikke så mye hvis du ikke er interessert i å prate. Noen ganger bare hilser jeg på og gir beskjed om at jeg går ut en tur, så kommer jeg tilbake når de er nesten ferdig.

Anonymkode: 62421...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes en fin app som heter «To do» mener jeg, hvor du kan lage lister og «krysse av» når du har utført oppgaven. For mange gir jo dette motivasjon. Skriv opp f.eks 5 ting du skal gjøre hver dag og gjør oppgavene enkle. F.eks «gå ut med matsøppel», dusje, skifte på sengen, rydde stuebordet, rydde ut av oppvaskmaskinen osv osv. Ikke lag punktene for store som «rydde hele roterommet». 

Jeg bruker denne metoden en del selv om jeg har veldig mye å gjøre og det føles overveldende. Det er en god følelse og kunne krysse av og se at listen blir mindre :) Har flere venner også som bruker denne. En venninne med ADHD sier hun ikke hadde fått gjort noe som helst uten lister. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...