Gå til innhold

Mann fra NAV irriterer vettet av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ift utredelse av arbeidsrettet program (sjekke restarbeidsevne eller noe), så måtte jeg snakke med en mann på nav. Ikke min veileder, men en som skulle prøve få meg ut i jobb. 
 

Jeg var helt ute av meg på den tiden og var 100% sykemeldt pga psyke og utførte medisinsk utredning. Gikk på AAP, visste ikke den gang at jeg kom til å ende opp som ufør. Han visste jeg slet psykisk og hadde fått papirer på ptsd. Så spør han meg ut og graver, mener at hendene mine er det ikke noe galt med, så hvorfor kan jeg ikke jobbe med de? (Pc jobb). Jeg prøver forklare om hjernetåke og hukommelsestap. Han fortsetter å forklarer om alle de han har skaffet jobb, som ikke har hatt armer, for det finnes data utstyr for de som kan bruke øynene. Fikk spørsmål om øynene mine. Forklarer om de som kan kjøre bil med føttene. Jeg fortsetter prøve forklare at så lenge hodet ikke er med, så spiller ikke kroppen på lag. 

Denne samtalen er det flere år siden. Men den frustrerer vettet av meg enda. For en uverdig måte å bli tatt i mot på? Han prøvde ikke få meg til å tenke nytt, jeg var bare som en oppgave for han, noe han skulle løse. Det var kjempe kleint, jeg satt alene med 4 andre nav ansatte i et stort møterom, føltes ut som et avhør. Tok 1,5 t, alt gikk på repeat. Jeg måtte forklare at det hadde ikke noe å si om vi diskuterte hendene mine eller lilletåa. At det sitter i hodet, det er sinnsykt vanskelig å forstå om man ser ok ut utenifra. 

Jepp, jeg har problemer som fortsatt tenker på dette. Jeg vet. Har en diagnose eller 2. Men uansett om man har diagnoser eller ei så syntes jeg dette møte var nedverdigende og total null innsikt om problemer folk i 100% AAP er i. Tror de jeg bare skulle si «åh kanskje jeg kan bruke hendene, det har jeg ikke tenkt på? Jo tusen takk, du reddet livet mitt!» 

Sånn. Nå prøvde jeg skrive om det, kanskje jeg kommer meg litt videre i livet 🤣

Anonymkode: 4ee08...ca7

  • Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke? Trodde du det bare var å møte på nav. Si det magiske ordet uføretrygd og så får du det? 

Anonymkode: 0bd4b...2d4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke? Trodde du det bare var å møte på nav. Si det magiske ordet uføretrygd og så får du det? 

Anonymkode: 0bd4b...2d4

Har du ikke lest det TS skriver, eller forstår du det bare ikke? 

Anonymkode: e3ec3...cc2

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke? Trodde du det bare var å møte på nav. Si det magiske ordet uføretrygd og så får du det? 

Anonymkode: 0bd4b...2d4

Du kan jo prøve selv, eller spørre de om å joine norsk skrive kurs 😀

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du ikke lest det TS skriver, eller forstår du det bare ikke? 

Anonymkode: e3ec3...cc2

Han har sikkert bare lest for mye i dagbladet

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for å kartlegge hva noen kan gjøre eller ikke gjøre så må man spørre litt "dumme" spørsmål. Skjønner at det var en ekkel situasjon å være i. Håper det hjalp for deg å skrive det ned. :klem3:

Anonymkode: b945b...9ce

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også borti en sånn fyr i et selskap som jobbet for nav! Han var klin umulig og han klarte ikke å sette seg inn i min situasjon. Han mente bla.a jeg skulle brette opp ermene og legge alle sykdommer og diagnoser til side og velge hvilke yrker jeg ville jobbe innen fra øverste hylle. Dette gjorde jeg, men jeg kom bare opp med to yrker, noe han var svært misfornøyd med!

Han mente da at jeg ikke hadde lagt situasjonen min til side og valgt fra øverste hylle likevel. For å bare ønske å jobbe innen to yrker var alt for lite, og det burde jeg skjønne mente han!

Jeg gjennomførte en test på nettet, men den var han svært misfornøyd med. Jeg scoret høyt på kreativitet, men dét mente han var fullstendig feil siden jeg, i følge ham, ikke eide kreativitet!

Fyren slet meg så ekstremt ut at etter to timer sa jeg at nok var nok og at vi ikke kunne jobbe sammen siden han ikke hørte på meg! Utrolig nok godtok han dette. Men i sluttrapporten til nav skrev han veldig mye feil, deriblant at jeg nektet å møte opp for signatur av sluttrapporten... jeg var opptatt den dagen, skulle i begravelse til et nært familiemedlem, og spurte derfor om vi kunne gjøre det dagen etter, sa selvfølgelig årsaken. Heldigvis var saksbehandler i nav veldig grei, så hun hørte mer på meg enn på han fyren! Jeg skrev også min egen sluttrapport som jeg sendte henne, og den vektla hun mer enn hans.

Anonymkode: e92c9...e1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tror at for å kartlegge hva noen kan gjøre eller ikke gjøre så må man spørre litt "dumme" spørsmål. Skjønner at det var en ekkel situasjon å være i. Håper det hjalp for deg å skrive det ned. :klem3:

Anonymkode: b945b...9ce

Takk, hjalp mye at du leste 💕

Anonymkode: 4ee08...ca7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg var også borti en sånn fyr i et selskap som jobbet for nav! Han var klin umulig og han klarte ikke å sette seg inn i min situasjon. Han mente bla.a jeg skulle brette opp ermene og legge alle sykdommer og diagnoser til side og velge hvilke yrker jeg ville jobbe innen fra øverste hylle. Dette gjorde jeg, men jeg kom bare opp med to yrker, noe han var svært misfornøyd med!

Han mente da at jeg ikke hadde lagt situasjonen min til side og valgt fra øverste hylle likevel. For å bare ønske å jobbe innen to yrker var alt for lite, og det burde jeg skjønne mente han!

Jeg gjennomførte en test på nettet, men den var han svært misfornøyd med. Jeg scoret høyt på kreativitet, men dét mente han var fullstendig feil siden jeg, i følge ham, ikke eide kreativitet!

Fyren slet meg så ekstremt ut at etter to timer sa jeg at nok var nok og at vi ikke kunne jobbe sammen siden han ikke hørte på meg! Utrolig nok godtok han dette. Men i sluttrapporten til nav skrev han veldig mye feil, deriblant at jeg nektet å møte opp for signatur av sluttrapporten... jeg var opptatt den dagen, skulle i begravelse til et nært familiemedlem, og spurte derfor om vi kunne gjøre det dagen etter, sa selvfølgelig årsaken. Heldigvis var saksbehandler i nav veldig grei, så hun hørte mer på meg enn på han fyren! Jeg skrev også min egen sluttrapport som jeg sendte henne, og den vektla hun mer enn hans.

Anonymkode: e92c9...e1b

Herregud, dette kunne vært samme fyr!! Jeg ble også spurt om jobb fra øverste hylle, og han ga seg ikke på dette! Jeg klarte ikke gi noe svar, for jeg har aldri hatt «luksusen» til å tenke slik. Fikk hjemmelekse av å finne det ut. Jeg klarte ikke komme med noe svar, for psykologen mente hennes hjemmelekser var viktigere, som jeg var enig i 🙈 Jeg var jo helt fortvilt over situasjonen jeg sto i, følte at livet raste sammen, så skulle jeg fantasere om å bli advokat eller? Psykologen mente dette stresset meg og ødela for hennes fremgang, så jeg hørte heldigvis på hu da. Men ååååh som jeg ikke klarer slutte tenke på han dumme mannen 🙈 

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, godt du skriver om det! 

Jeg skjønner deg godt. Det var nedverdigende og han hadde null innsikt i det du sleit med. Tro på din vurdering av situasjonen. Har møtt noen slike i NAV selv. Syntes det var utmattende at folk som helt åpenbart ikke kunne noe om det jeg sleit med forsøkte å overprøve det både lege og psykolog sa. På den tiden greide jeg overhodet ikke å sette grenser for meg selv, så jeg tok det jo innover meg som at det var meg det var noe feil med. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (41 minutter siden):

Haha, godt du skriver om det! 

Jeg skjønner deg godt. Det var nedverdigende og han hadde null innsikt i det du sleit med. Tro på din vurdering av situasjonen. Har møtt noen slike i NAV selv. Syntes det var utmattende at folk som helt åpenbart ikke kunne noe om det jeg sleit med forsøkte å overprøve det både lege og psykolog sa. På den tiden greide jeg overhodet ikke å sette grenser for meg selv, så jeg tok det jo innover meg som at det var meg det var noe feil med. 

Ja, takk! Jeg klarte heller ikke sette grenser for meg selv, var jo helt gelé i hodet på den tiden! Hele det året nav sto på mest var et traumatisk år, og det har ikke gått i fordel for den nav mannen i minnene mine altså! Han er en av de få tingene jeg husker fra de månedene 😂

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Åh herregud, het han Helge?

Anonymkode: c5b45...25b

Nei 😂 Men tror ikke vi kan begynne med navn, da blir vell tråden stengt 🙈 Men Helge er et sånt typisk nav mann navn, enig der

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud, dette kunne vært samme fyr!! Jeg ble også spurt om jobb fra øverste hylle, og han ga seg ikke på dette! Jeg klarte ikke gi noe svar, for jeg har aldri hatt «luksusen» til å tenke slik. Fikk hjemmelekse av å finne det ut. Jeg klarte ikke komme med noe svar, for psykologen mente hennes hjemmelekser var viktigere, som jeg var enig i 🙈 Jeg var jo helt fortvilt over situasjonen jeg sto i, følte at livet raste sammen, så skulle jeg fantasere om å bli advokat eller? Psykologen mente dette stresset meg og ødela for hennes fremgang, så jeg hørte heldigvis på hu da. Men ååååh som jeg ikke klarer slutte tenke på han dumme mannen 🙈 

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

Ja, det er godt mulig, spesielt om dette var på Vestlandet, om ikke har vi vel hatt to veldig like menn. Jeg og hadde nok med hjemmeleksene psykologen min gav meg! 
Siden du tenker så mye på han, har du ikke lært noen øvelser av psykologen din som du kan bruke på å kvitte deg med tankene om ham?  Han er ikke verdt verken dine tanker eller din tid!❤️

Anonymkode: e92c9...e1b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle eksplodert på han så hadde han fort oppdaget at du ikke kan være på en arbeidsplass 😅 fra spøk til alvor så skjønner jeg at du enda tenker på det, blir helt matt av sånne folk. Nok av de her inne og. «Alle kan gjøre noe» nei alle kan ikke det, men vi får trøste oss med at de antagelig sliter en del selv med grunnleggende forståelse for ting, som vedkommende som la igjen den første kommentaren her.

Anonymkode: 659df...b8b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er godt mulig, spesielt om dette var på Vestlandet, om ikke har vi vel hatt to veldig like menn. Jeg og hadde nok med hjemmeleksene psykologen min gav meg! 
Siden du tenker så mye på han, har du ikke lært noen øvelser av psykologen din som du kan bruke på å kvitte deg med tankene om ham?  Han er ikke verdt verken dine tanker eller din tid!❤️

Anonymkode: e92c9...e1b

Jo det skal jeg søren meg gjøre 🙈 Ble lært opp i meta kognitiv terapi, brukt det bare på vonde minner. Men det er fader meg han nav mannen også!! 😂 

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Skulle eksplodert på han så hadde han fort oppdaget at du ikke kan være på en arbeidsplass 😅 fra spøk til alvor så skjønner jeg at du enda tenker på det, blir helt matt av sånne folk. Nok av de her inne og. «Alle kan gjøre noe» nei alle kan ikke det, men vi får trøste oss med at de antagelig sliter en del selv med grunnleggende forståelse for ting, som vedkommende som la igjen den første kommentaren her.

Anonymkode: 659df...b8b

Om jeg bare hadde hatt energi i den perioden, han kunne prøvet seg nå altså!! Jaa leser stadig vekk de kommentarene. Tenker det samme som deg, at de sliter med noe, enten det er grunnleggende forståelse for ting, eller at de har et slags traume hvor de ikke fikk sine rettigheter dekket. Eller noen i familie eller nære. Fra et eller annet punkt i livet, så er det en sår nerve 🙈 Men det har ingenting med oss å gjøre 

ts

Anonymkode: 4ee08...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet leve på oppsparte midler for å unngå Nav-systemet som gjorde meg alvorlig psykisk syk. 

Anonymkode: 15dfc...d8e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd noe lignende. Han kom inn på rommet med en pc under armen og begynte å forklare meg hvordan, hvorfor og hva jeg kunne jobbe med. Men, jeg hadde en veldig tung og dårlig periode på det tidspunktet, så endte opp med at jeg begynte å gråte og skrike. Han ble vel redd og stressa siden han pakka sammen og gikk uten å si et ord.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...