Gå til innhold

Garantilønn og jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at stillingen jeg har søkt på har garantilønn på 550,000 (måtte søke litt for å finne ut av dette).

Hvor mye ville du sagt at du hadde ønsket i lønn om det kom spørsmål om dette på intervju? 

Anonymkode: e5268...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg hadde ikke sagt noe. Siden du lurer på dette, så har du alt for lite erfaring innen bransjen til å kunne slå i bordet med noe og kreve høyere lønn. Dessverre.

Men du kan jo si 10 millioner. 

Anonymkode: bc9d5...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, jeg hadde ikke sagt noe. Siden du lurer på dette, så har du alt for lite erfaring innen bransjen til å kunne slå i bordet med noe og kreve høyere lønn. Dessverre.

Men du kan jo si 10 millioner. 

Jeg har 12 års erfaring men fra en arbeidsplass med fastlønn. Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har 12 års erfaring men fra en arbeidsplass med fastlønn. Ts. 

Da vet du at garantilønn er fastlønn uten tillegg? Da vet du jo også hvilket lønnstrinn du ligger på nå? Så hva er problemet? Du legger deg litt over det. Folk her inne forbauser meg seriøst med hvor lite grunnkunnskaper om livet de besitter. Er det ikke flaut å ha jobbet i 12år og kan null og niks om arbeidsliv? Leser du ikke nyheter, deltar du ikke med kollegaer på jobb? Hva får deg seriøst til å tro at noen her på kg, kjenner deg, din arbeidshistorie og kunnskaper. Samt eventuell ny arbeidsgiver, slik at de kan gi deg et svar? 

Svaret er DEG. Du bestemmer. Ikke kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke byttet jobb for mindre enn 50 000 i lønnsøkning. Så det kommer jo an på hva du har nå da. 

Anonymkode: 63fd0...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er garantilønn så kommer vel resten av lønna fra feks provisjon? Da er det jo ikke så mye forhandling man kan gjøre, eller tenker du at du vil be om høyere garantilønn?

Anonymkode: 43ad2...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om det er garantilønn så kommer vel resten av lønna fra feks provisjon? Da er det jo ikke så mye forhandling man kan gjøre, eller tenker du at du vil be om høyere garantilønn?

Anonymkode: 43ad2...300

Jeg tenkte på om det er mulig å be om høyere garantilønn. Fagforeningen sa at garantilønnen er minimum og at man derfor kan prøve å forhandle seg til høyere lønn. Men hvor mye legger man seg i så fall på, uten at det er ufint? Ca. 10% mer enn liknende? Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ville ikke byttet jobb for mindre enn 50 000 i lønnsøkning. Så det kommer jo an på hva du har nå da. 

Anonymkode: 63fd0...e89

Jeg må bytte jobb grunnet at bedriften jeg jobbet i har gått konkurs. Jeg må nok mye ned i lønn. Hadde 700,000. Stillingen jeg har søkt på krever ikke høyere utdanning, så kanskje jeg kan si at jeg ønsker 600,000? Stillingen har fleksitid og mulighet for hjemmekontor, og da synes jeg det er ok å gå ned i lønn. Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må bytte jobb grunnet at bedriften jeg jobbet i har gått konkurs. Jeg må nok mye ned i lønn. Hadde 700,000. Stillingen jeg har søkt på krever ikke høyere utdanning, så kanskje jeg kan si at jeg ønsker 600,000? Stillingen har fleksitid og mulighet for hjemmekontor, og da synes jeg det er ok å gå ned i lønn. Ts. 

Nei ikke vær villig til å gå ned i lønn, si at du ønsker å havne på ca samme lønn som du hadde i din forrige jobb da du har mye kompetanse, 700.000, så får dere forhandle deretter

Anonymkode: eb4ad...0d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å drive lønnsforhandlinger i et intervju. Dette tenker jeg du tar stilling til ved et eventuelt tilbud. 

Anonymkode: c4a71...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver syns jeg det er greit og avklare lønnsforventninger på intervju. 

om lønn for gitt stilling hos oss ligger på 550-600’ og søker forventer 700+ så kan vi bli enige om at spriket er for stort og avslutte prosessen for ikke å kaste bort tiden til noen av partene. 

Anonymkode: e85a0...21f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som arbeidsgiver syns jeg det er greit og avklare lønnsforventninger på intervju. 

om lønn for gitt stilling hos oss ligger på 550-600’ og søker forventer 700+ så kan vi bli enige om at spriket er for stort og avslutte prosessen for ikke å kaste bort tiden til noen av partene. 

Den som sier 700k+ kan jo ha lagt seg litt over minstelønnen som er akseptabel og kan i tillegg ha bommet litt på bransjen/virksomheten. Kanskje vedkommende er med på 600k selv om en differansen virker stor. Vedkommende håpet for eksempel på minst 650k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du det er for mye med 600,000 (evt. 650) i dette tilfellet? Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Synes du det er for mye med 600,000 (evt. 650) i dette tilfellet? Ts. 

Det kan jeg ikke si på stående fot, men om de andre i samme type stilling hos oss hadde 550’ så måtte du hatt en veldig atraktiv kompetanse for oss om du skulle fått ca 10% mer i grunnlønn. 

Jeg mener og praktiserer at innad i vår bedrift er det tilnærmet lik lønn for likt arbeid, og er det forskjell så er det en god begrunnelse for dette slik at den som har minst ogaå ser fornuften i forskjellen. 

Forskjellen i praksis på de som tjener mest/minst kan bli 150-200.000 i året, men alle har samme bonussystem og muligheter så de ansatte ser at de som tjener mest også står på mer. 

Husk også å se på pensjons pg forsikringsordninger, da dette også kan utgjøre mye penger og være verdt mer enn 50.000 mer i årslønn, selvom det ikke syns i det daglige. 
Hos oss ligger de ansatte ca 12% over tariff i lønn, har 6% i innskuddspensjon (2% er lovpålagt) og gode ulykke/uføre/syke og etterlatteforsikringer utover det som er lovpålagt som koster oss som arbeidsgiver i gjennomsnitt ca 4200,- pr mnd/pr ansatt. 

Jeg mener at slike ting også bør tenkes over og tas med i beregningen og ikke bare ren lønn når du forhandler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...