Gå til innhold

Jeg ønsker å bli den beste versjonen av meg selv, hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Noen her som har erfaring med livsstilsendring og selvutvikling og har noen tips til hvordan lykkes med det? Jeg ønsker gjerne å endre en del ting i livet mitt, ta bedre vare på meg selv og ‘bli den beste versjonen av meg selv’. Så ønsker gjerne alle tips og råd ift det 😊

Det er flere ting jeg ønsker å endre for å få ett bedre liv: Jeg ønsker å finne en ny venninne ettersom jeg ikke har noen venner i byen jeg bor i. Ønsker ett sånt vennskap der man kan snakke alt. Om ting som betyr noe og ha dypere, meningsfulle samtaler og ha noen å finne på ting sammen med. Jeg har og veldig lyst til å begynne å date med mål om å få kjæreste og fremtidig samboer. Jeg har aldri hatt kjæreste selv om jeg er 30 år nå ettersom jeg er veldig redd for å gjøre meg selv sårbar og åpen, og er veldig innadvendt av meg bl.a. 

Jeg har også lyst til å begynne å gå mer i fjellet og andre turer, ta med kamera over alt for å dokumentere livet mitt og bli god på å fotografere. Også ha ett par andre koselige og kreative hjemme hobbyer som bullet journaling, dikt skriving, strikking og diamond painting. Det er jo kjekt å være litt kreativ og gjøre noe fysisk, i stedet for å mest bare sitte å se serier og filmer (som er stort sett det jeg gjør nå for tiden).

Jeg har også nylig begynt hos psykiater da jeg også har en del psykiske utfordringer også, som depresjon (bipolar), overspising, manglende kontakt med følelser og ett ganske stort selvhat mot meg selv, sliter med dårlig selvtillit og selvfølelse blant en del annet. Jeg ønsker også begynne å spise sunt og trene med primært ett mål om å få ett bedre forhold til kroppen min og være sunn(ere), også er det jo en bonus om jeg klarer å gå ned i vekt i tillegg (jeg er 35 kg overvektig). 

Hva er deres beste tips til meg for å få til dette? Setter pris på alle svar 😊 

Anonymkode: 34fab...c0c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orket kun å lese overskriften…
Sett deg et mål/visualiser hvordan du ønsker å være og jobb mot det. Vær konsekvent, ikke gi opp om du faller av. 

Anonymkode: 648a5...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd men heier på deg💜 og ønsker deg lykke til🤗

Anonymkode: cd0db...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på god vei med psykiater :) prøv jobbe deg opp til såpass selvtiltt at du slutter med kg. Og du er kommet enda lengre på vei :) innse at det er bare DU og gjerne i samarbeid med psykiater/psykolog/en dyktig terapaut(igjen ikke kg) som kan finne ut hva du ønsker og bedre av deg selv, og hvordan jobbe mot det. Folkene her på kg har som regel 3-4 mastergrader og noen doktorgrader i tillegg. Men 99% av disse er fra livets harde skole og vil bare gjøre livet ditt verre og mer komplisert. Hold deg til utdannede personer som vet hva de gjør og som forstår konsekvensene av sine handlinger opp mot psyke(og fysikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at det ene ofte tar det andre. Det vil si at når du begynner å forbedre deg på et område så kan det fort blir sånn at det plutselig åpner seg en dør på et annet område der du også ønsket bedring. 

Det kan derfor lønne seg å fokusere på en-to hovedområder først så du ikke setter for urealistiske krav til deg selv og sliter deg ut mentalt. Det kan fort bli mye å tenke på. Så ikke press på for mye og ikke gå å snakk stygt til deg selv dersom du ikke får til noe med en gang - det er veldig viktig ❤️

Ofte er det mange tilfeldigheter også som spiller inn, så jeg ville passe på å ikke tenke at ting må skje på en viss måte, men at det alltid er masse masse muligheter. For eksempel kan det å begynne med å ta bilder føre til at du kanskje etter hvert møter ei venninne som har samme interesse. Enten gjennom kurs, at du oppretter profil på sosiale medier der du viser frem bildene dine eller at du bare treffer noen på tur/ eller gata når du tar bilder. Så bare velg deg ut et par ting først som du fokuserer på og blir vandt til å holde på med. Så kan du heller legge til mer når du føler du er klar for det 🙂 

Anonymkode: 0a5eb...90a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler små endringer om gangen. Du beskriver på en måte ditt drømmeliv, men husk at du fortsatt er deg selv. Fokuser på behandling nå og feks en gåtur hver dag. Det er fint å skrive litt etter terapitimer. Har du en jobb? Hva med feks frisklivssentral? Der kan man også trene og feks bli kjent med andre som benytter tilbudet:) Det kan også være greit å være litt obs på om du kanskje er på vei inn i en manisk periode. Anbefaler å snakke med psykiateren din om alt du ønsker å endre og starte med nå.

Anonymkode: a75e4...092

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler boken og arbeidsboken «pulskuren» elller «atomic habits» 

Begge fokuserer på gradvise forbedringer av mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over atomic habits er en god bok for hvordan få til atferdsendringer med små steg over tid. Den beste jeg har lest om atferdsendring. 

Når det gjelder å bli glad i seg selv tenker jeg self-compassion er alfa og omega. Du kan følge de 3 stegene til Kristin Neff. Finnes videoer og artikler hvis du søker. Gjør det noen ganger for dag, eller så ofte du kan. Stopp opp og møt deg selv med varme og omsorg i det du står i. Sakte men sikkert vil du kunne endre stemmen du har inni deg til ting. 

Ellers er bøker min go to for å jobbe med ulike ting. Om du sliter med traumer kan f.eks Pete Walker sin om Cptsd from surviving to thriving være bra. Og om du sliter med overtenking, angst, grubling, OCD, mattanker synes jeg ACT-bøker er god, f.eks The happiness trap, russ Harris, eller get out of your mind and into your life, Steven Hayes. 

Digger at du er opptatt av hva du ønsker ut av livet, av interesser og aktiviteter og ikke bare på hva du vil ha bort. Det var en felle jeg gikk litt i. Forsøkte å fjerne så mye destruktivt, men visste lite om hva jeg ønsket. 

Det er en langvarig prosess du gir deg ut på. Husk det og ikke krev for mye av deg selv og vær skuffet når ting tar tid. Heier maks på deg! 💪🏻❤️🪐 

Vi høres litt lik ut i interesser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...