AnonymBruker Skrevet 16. september #1 Del Skrevet 16. september Jeg har siste 10 årene vært ganske overvektig og har ett ønske om å gå ned minst 28 kg for å havne i bmi kategori normalvekt. Optimalt ønsker jeg å gå ned enda mer. Men jeg feiler hele tiden. Jeg har valgt å ha fokuset bare på å spise sunt/sunnere mat og normale porsjoner i lite kaloriunderskudd for å øke sjansen for å lykkes, men likevel klarer jeg det bare ikke. Jeg har virkelig forsøkt siste 2 år nå men jeg ender opp med å spise både for mye og usunt stadig vekk. Hvis jeg skal tippe selv dreier det seg nok om alt for dårlig viljestyrke og at jeg bare er svak. Jeg er egentlig drittlei av å ha en kropp jeg i ikke trives med og å mislykkes hele tiden, men klarer bare ikke skjerpe meg og gjøre det som må til for å lykkes og gå ned i vekt. Og jeg begynner å bli ganske desperat nå. Noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre for å endelig lykkes med å gå ned i vekt? Anonymkode: bae98...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #2 Del Skrevet 16. september Veie maten og føre inn i app. Tror vi er mange som undervurderer hvor mye kalorier et måltid faktisk har. Anonymkode: 18744...aa5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #3 Del Skrevet 16. september Ikke kjøp inn mat og snacks du vet du ikke har godt av. Ta bilde av deg selv der overvekten synes særlig godt. Se på det ofte. Finn fram en kjole/bukse som har blitt altfor trang. Ha som mål å komme inn i den. Visualiser ditt nye jeg. Slik du ser ut når du har nådd målet ditt. Hvordan ser du ut? Hva gjør du? Allier deg med de du bor sammen med, slik at disse ikke spolerer/motarbeider. Vurder spisevindu. F eks spisevindu mellom 12-20. Anonymkode: 80e66...163 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 16. september #4 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har siste 10 årene vært ganske overvektig og har ett ønske om å gå ned minst 28 kg for å havne i bmi kategori normalvekt. Optimalt ønsker jeg å gå ned enda mer. Men jeg feiler hele tiden. Jeg har valgt å ha fokuset bare på å spise sunt/sunnere mat og normale porsjoner i lite kaloriunderskudd for å øke sjansen for å lykkes, men likevel klarer jeg det bare ikke. Jeg har virkelig forsøkt siste 2 år nå men jeg ender opp med å spise både for mye og usunt stadig vekk. Hvis jeg skal tippe selv dreier det seg nok om alt for dårlig viljestyrke og at jeg bare er svak. Jeg er egentlig drittlei av å ha en kropp jeg i ikke trives med og å mislykkes hele tiden, men klarer bare ikke skjerpe meg og gjøre det som må til for å lykkes og gå ned i vekt. Og jeg begynner å bli ganske desperat nå. Noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre for å endelig lykkes med å gå ned i vekt? Anonymkode: bae98...5a6 Anbefaler å droppe kveldsmat eller frokost. Maksimalt 3 måltider om dagen. Ikke kjøp mat du liker/ har en tendens til å spise mye av. Spis mye og grønnsaker, og drikk bare kalorifri drikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #5 Del Skrevet 16. september Jeg sliter også med å begrense meg. Det må til alt eller inget for meg når jeg skal ned i vekt. I hvert fall i begynnelsen. Etter en tid kan jeg tillate meg å være litt slappere. Kaloritelling i app og planlegge på forhånd hva jeg skal spise gjør vektnedgangen enklere her i huset. Anonymkode: 37aef...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #6 Del Skrevet 16. september My Fitness Pal gir god oversikt, selfølgelig hvis du fører opp det du spiser og ikke hopper over fredag -lørdag -søndag. Anonymkode: aa6ba...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #7 Del Skrevet 16. september Jeg har gått ned over 25 kg, 10 på egen hånd og resten med wegovy. For meg ble den største endringen med wegowy at det rett og slett fungerer som en avknapp på tankekjør knyttet til mat og et voldsomt matsug. Hvis jeg går uten medisin et par uker er tankekjøret og matsuget tilbake for fullt. Føler jeg har fått et nytt liv, det koster en del i kroner, men har gitt meg enormt mye å kunne føle meg "normal" igjen. Vekta er fortsatt noe høy, men jeg kan kjøpe vanlige størrelser i klær og er ikke lenger redd for en del fysiske situasjoner (turer/klatring/karuseller osv). Anonymkode: 9c00b...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #8 Del Skrevet 16. september Meg med wegowy- man må jo fortsatt ta gode valg i matveien. Det er bare det at de sunne valgene plutselig fremstår som de mest attraktive. Satt litt på spissen, får ikke lyst på burger og pomfrittes men salat. Anonymkode: 9c00b...883 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #9 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har siste 10 årene vært ganske overvektig og har ett ønske om å gå ned minst 28 kg for å havne i bmi kategori normalvekt. Optimalt ønsker jeg å gå ned enda mer. Men jeg feiler hele tiden. Jeg har valgt å ha fokuset bare på å spise sunt/sunnere mat og normale porsjoner i lite kaloriunderskudd for å øke sjansen for å lykkes, men likevel klarer jeg det bare ikke. Jeg har virkelig forsøkt siste 2 år nå men jeg ender opp med å spise både for mye og usunt stadig vekk. Hvis jeg skal tippe selv dreier det seg nok om alt for dårlig viljestyrke og at jeg bare er svak. Jeg er egentlig drittlei av å ha en kropp jeg i ikke trives med og å mislykkes hele tiden, men klarer bare ikke skjerpe meg og gjøre det som må til for å lykkes og gå ned i vekt. Og jeg begynner å bli ganske desperat nå. Noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre for å endelig lykkes med å gå ned i vekt? Anonymkode: bae98...5a6 Det eneste måten å gå kjapt ned i vekt på og mye er å være sulten🤷 Dessverre... Iallefall i starten, så jevner det seg ut. Kutt ut ALL brød og godis. Frukt,grønt,rug knekkebrød, til kos kun popcorn/saltstenger. Anonymkode: 6df62...66f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #10 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har gått ned over 25 kg, 10 på egen hånd og resten med wegovy. For meg ble den største endringen med wegowy at det rett og slett fungerer som en avknapp på tankekjør knyttet til mat og et voldsomt matsug. Hvis jeg går uten medisin et par uker er tankekjøret og matsuget tilbake for fullt. Føler jeg har fått et nytt liv, det koster en del i kroner, men har gitt meg enormt mye å kunne føle meg "normal" igjen. Vekta er fortsatt noe høy, men jeg kan kjøpe vanlige størrelser i klær og er ikke lenger redd for en del fysiske situasjoner (turer/klatring/karuseller osv). Anonymkode: 9c00b...883 Har du regnet på hva maten og snopet som du kjøpte før wegovy kostet, ikke sikkert differansen er så stor? Anonymkode: aa6ba...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #11 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du regnet på hva maten og snopet som du kjøpte før wegovy kostet, ikke sikkert differansen er så stor? Anonymkode: aa6ba...01c Nei ikke regnet på det, men bruker betydelig mindre penger på matbudsjettet! Så er enig i at differansen ikke er så stor. Anonymkode: 9c00b...883 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #12 Del Skrevet 16. september Hormoner er kjipt. Har vært der selv, var egentlig bare en utvei etter 20 år, gastric bypass. Anonymkode: 4ae81...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #13 Del Skrevet 16. september For min del var det kombinasjonen Metformin og riktig kosthold som til slutt fikk meg til å lykkes. Jeg hadde mislyktes med vektnedgang i 10 år før jeg kontroll på blodsukkeret/ insulinresistens, men etter at jeg fikk den hjelpen gikk deg nesten av seg selv. Hvis du prøver gang på gang, men feiler hver gang, anbefaler jeg å få fastlegen med på laget. En enkel blodprøve kan avdekke om du kanskje behøver litt ekstra hjelp Anonymkode: c5aa3...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #14 Del Skrevet 16. september Hva er grunnen til at du ikke klarer det? Prøv å finn ut av det. Trøste spiser du, bruker du mat som belønning. Hvis det ligger noe der, er det vanskelig å gjennomføre en vektnedgang. Anonymkode: fd93c...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #15 Del Skrevet 16. september Anbefaler boken ‘The Diet Trap solution‘ Tipper du vet det meste om hva du bør spise og hva du bør unngå, men problemet er å innarbeide vanene og holde på de. Anonymkode: 08405...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #16 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Meg med wegowy- man må jo fortsatt ta gode valg i matveien. Det er bare det at de sunne valgene plutselig fremstår som de mest attraktive. Satt litt på spissen, får ikke lyst på burger og pomfrittes men salat. Anonymkode: 9c00b...883 Men hva skjer når du slutter på Wegovy? Eller skal man gå på det resten av livet? Anonymkode: 3b955...ce0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #17 Del Skrevet 16. september Jeg har det likt som deg. Og den ulvehungeren og følelsen av å være skrubbsulten hele tiden, er helt forferdelig. Hodet tenker på mat konstant, og kroppen skriker etter mat/snop/hva som helst som kan spises. Jeg har klart å gå ned mye, men er nå tilbake på startvekta + litt til. Kroppen motarbeider jo vektnedgangen. Jeg har vanligvis en vilje av stål, men akkurat når det kommer til mat, er jeg maktesløs. Jeg vurderer nå slankeoperasjon, men så syns jeg det er et drastisk valg, og mange opplever komplikasjoner. Ikke mye gode råd å komme med her, men jeg føler med deg og du er ikke alene. Anonymkode: 3b955...ce0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #18 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hva skjer når du slutter på Wegovy? Eller skal man gå på det resten av livet? Anonymkode: 3b955...ce0 Ja, sannsynligvis må man gå på det resten av livet, akkurat som andre med kroniske sykdommer må. Anonymkode: ec5e8...f11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. september #19 Del Skrevet 24. september For meg var det periodisk faste som virket best. Det kan virke brutalt å gå 16-18 timer uten mat. De fleste bruker 16 timer uten mat. Med første måltid kl 12 og ikke noe etter kl 20. Fordelen er at man blir vant til å kjenne sultfølelse. I disse moderne tider blir vi fortalt at man skal straks spise et mellommåltid når man blir sulten "så overspiser man ikke". Vel, for meg gjør slike små mellommåltid meg enda mer sulten, det holder sultfølelsen gående. Et eple og litt cottage cheese, kanskje et knekkebrød, som mellommåltid gjorde meg "gal" av sult. Slik vi levde som jegere og sankere, så ville menneskene dø ut hvis man ikke klarte å gå uten mat noen timer. I mer "moderne" tid, så følger muslimer periodisk faste under Ramadan. Men de inntar ikke engang vann, det kan vi gjøre. Kristendommen (katolikker) hadde fredag som fastedag, men vi har sluttet med det. Hippokrates anbefalte faste fordi det var godt medisinsk. Mange urbefolkninger bruker faste i spirituelle ritualer. Det å spise små måltider hver 3 time er en moderne ting. Og vi har aldri hatt så mange overvektige som i moderne tid. Når kroppen blir vant til det, så savner jeg ikke mat om morgenen. Jeg trenger ikke kjøpe inn spesiell mat og spiser det samme som familien. Jeg har ikke behov for å spise kjempestore måltider når jeg spiser. Etter noen tid utvidet jeg fasteperioden til 17-18 timer og spiser mindre enn det jeg spiste før, hvor jeg fylte en stor tallerken med middagsmat. Nå er en porsjon på størrelse med en frokosttallerken. Jeg tror det er fordi magesekken blir vant til å være tom. Det er en stor fordel i forhold til dietter som lavkarbo, hvor man ikke skal spise poteter, pasta eller brød. Man kan kjøpe en salat med et rundstykke til lunsj. Man kan spise mat som de andre i kantina. Man slipper å be om å ikke få poteter når man spiser middag ute. Lunsj og middag er de måltidene hvor man som oftest spiser sammen med andre. Jeg har prøvd lavkarbo og det gir resultater, men det var for mye stress å følge i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå