Gå til innhold

Hvordan vet man om man er lett psykisk utviklingshemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler ofte jeg ikke er på samme nivå som andre. (På mange områder). Men kanskje spesielt muntlig. Jeg klarer ikke holde en samtale, har dårlig ordforråd og føler hele tiden andre sier så mye jeg ikke forstår eller ord jeg ikke forstår. De snakker for avansert og for lange setninger. Jeg trenger kort og konkret. Snakker selv nesten bare med 1 setninger eller 2 aldri slike lange som andre gjør. Jeg klarer ikke å tenke avansert. Jeg fikk 4'ere på vgs. Jeg ville derimot aldri klart å tatt høyere utdanning pga hvor mye man må styre på selv når man skal det iforhold til da man gikk vgs (altså finne ut av hvor man kjøper bøker, hvilke bøker man trenger, melde seg på kurs, melde seg på eksamen alt mulig sånt). Jeg har ingen andre diagnoser. 

Anonymkode: 3ffaf...ce8

Videoannonse
Annonse
Gjest goodbeforelong
Skrevet

Min første tanke er at du er for velformulert til å ha den diagnosen. 

Snakker du deg selv vel mye ned? Du sier du hadde 4'ere på VGS. Da ligger du på snittet eller marginalt over. Det forteller vel at du har mye i deg. 

Men, det kan tenkes at du har noen utfordringer som det kanskje finnes behandling/hjelp for. 

Kanskje ta det opp med fastlegen din? Det kan ofte være en bra plass å starte. 

Hvordan er livet ellers, du er i jobb? 

Skrevet

Jeg merker selv jeg blir mer sosialt klønete med en gang jeg er mer isolert og ikke ute og deltar i det sosiale spillet regelmessig. Samt er man ikke uthvilt så fungerer jo hjernen bokstavelig talt dårligere.

Tror også du snakker deg selv litt ned. Høy intelligens er slett ikke ensbetydende med å være god i sosialt samspill.

Anonymkode: 62f62...731

Skrevet

Kanskje du har hjernetåke? Jeg har det og har ptsd

Anonymkode: dc836...fc4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mye likt som deg. Fikk ADHD diagnose i voksen alder. Det forklarte mye😊

• Liker 1
Skrevet

Ofte vet man det ikke selv, men andre vil gjerne reagere på en. Det høres ikke sannsynlig ut ut fra hva og hvordan du skriver. 

Du kan lese om DLD (utviklingsmessige språkforstyrrelser), en av de vanligste diagnosene "ingen" har hørt om. ADHD og andre nevroutviklingsdiagnoser kan også føre til slike utfordringer du beskriver. Eller det behøver ikke være noe som helst - folk er ulike uten at det trenger være noe feil.

Anonymkode: c6f24...f2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...