Gå til innhold

Hvordan fordele tid mellom hvile og aktivitet som ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør pga psyken (bipolar og asperger) og jeg synes det er vanskelig å fordele tiden mellom hvile og aktivitet. Jeg har en 20% jobb så jobber to dager i uka 4 timer per dag og ellers er jeg på Fontenehuset en dag i uka noen timer også har jeg behandling på 2-3 forskjellige dager per uke som stort sett varer 1 time. Ofte kan jeg bare bli liggende i senga hele dagen sånn ellers og får gjort lite selv i mine normale/gode perioder når jeg ikke er deprimert. 

Jeg føler meg ofte sliten, men har jo også hørt at man kan bli mer sliten av å gjøre ingenting. Jeg lurer derfor på hvordan dere andre uføre fordeler tid mellom hvile og aktivitet? Jeg tenker kanskje da spesielt når dere er hjemme? Gjør dere f.eks husarbeid i 10 minutter også ser serie i 1 time også gjør 10 minutter til husarbeid eller hvordan løser dere dette på best mulig måte?

Anonymkode: 4f1fb...428

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt kommunal  ergoterapeut.  Jeg fikk skjema over fatuige/ aktivitet.

Da regner  man ut Sum er passe. 

( har MS og jeg hadde for høy aktivitet )

Anonymkode: 7f489...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kontakt kommunal  ergoterapeut.  Jeg fikk skjema over fatuige/ aktivitet.

Da regner  man ut Sum er passe. 

( har MS og jeg hadde for høy aktivitet )

Anonymkode: 7f489...c28

Kan man få hjelp av ergoterapeut når man bare har psykiske diagnoser?

Skrevet

Jeg prøver å ha faste gjøremål til faste dager slik at jeg ikke får en raptus en dag, og gjør mer enn jeg egentlig har energi til. Har også en fast struktur på hverdagene mine, slik at det blir tid til både aktivitet og hvile.

En vanlig dag for meg består i morgenrutine fra klokka 8-10, der det er å stå opp, ordne seg for dagen, ta meg av kjæledyr, frokost, kaffe, nyheter og slikt på pc'n, planlegging av hva jeg skal gjøre den dagen og å tenke over hva som skal skje resten av uka. Jeg tar meg god tid til dette, for kroppen og hodet trenger å komme i gang.

Så har jeg ei økt der jeg for eksempel setter på klær til vask, fyller på oppvaskmaskina og setter på den, eller annet som er mer en forberedende aktivitet (henter vaskebøtta, setter fram støvsuger, går ut med søpla, steller plantene).

De fleste dagene så har jeg et eller annet som skal skje fra rundt klokka 10.30-11. Passer på å legge behandlinger til den tiden. Eller jeg tar en tur på butikken, går tur med hunden, eller noe annet utenfor hjemmet. Når jeg så kommer hjem så er det lunch(pause). 

Etter lunch med tilhørende sosiale medier, snakke med familie og venner (snappe), nyheter, mailer og "kontorarbeid", så setter jeg i gang med husarbeidet for dagen. Dette holder jeg på med til ca klokka 14.30. Da må jeg ha en hvil før jeg skal begynne med middagen klokka 15-15.30. 

Etter middagen blir det en rolig stund med serier, tiktok, nettsurfing og slikt, da partneren sover og det er stille i huset. 

På ettermiddagen gjør jeg så ferdig det jeg ikke rakk på formiddagen, eller jeg prøver å rydde opp det jeg ikke rakk. (Sette bort vaskebøtta hvis jeg ikke vasket f.eks, slik at jeg ikke blir påminnet hva jeg ikke greide.) 

Så MÅ jeg gjøre en fysisk aktivitet for å tømme hodet og slite ut kroppen litt. Helst vil jeg komme meg ut sammen med hunden. Etter det så er det kveldsrutiner før det endelig blir tid for å legge seg.

Jeg sliter også psykisk og har noen diagnoser, og rutiner er svært viktig for meg. Samtidig prøver jeg å ikke ha et alt for strengt tidsskjema, for jeg blir satt ut hvis rutinene ikke går opp eller tidsskjemaet blir brutt. Har etter hvert lært meg å være mer snill med meg selv med hensyn til aktivitet og behovet for hvile. Jobber fortsatt med å godta det, noe som ikke bestandig er like lett.

Fikk tips om denne en gang, men har ikke greid å ta tak i det ennå. Alt for mye tekst og for mange skjema som må fylles ut. 🫣 Kognitiv vinkling/behandling for "mestring av vedvarende utmattelse".

https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2023/10/Nettutgave-Arbeidsbok-Individuell-behandling_Vedvarende-utmattelse_2023.pdf

Anonymkode: a47f2...de2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør pga psyken (bipolar og asperger) og jeg synes det er vanskelig å fordele tiden mellom hvile og aktivitet. Jeg har en 20% jobb så jobber to dager i uka 4 timer per dag og ellers er jeg på Fontenehuset en dag i uka noen timer også har jeg behandling på 2-3 forskjellige dager per uke som stort sett varer 1 time. Ofte kan jeg bare bli liggende i senga hele dagen sånn ellers og får gjort lite selv i mine normale/gode perioder når jeg ikke er deprimert. 

Jeg føler meg ofte sliten, men har jo også hørt at man kan bli mer sliten av å gjøre ingenting. Jeg lurer derfor på hvordan dere andre uføre fordeler tid mellom hvile og aktivitet? Jeg tenker kanskje da spesielt når dere er hjemme? Gjør dere f.eks husarbeid i 10 minutter også ser serie i 1 time også gjør 10 minutter til husarbeid eller hvordan løser dere dette på best mulig måte?

Meld deg på treningssenter, det vil hjelpe veldig. Det er helt umulig å si hvor mye hvile du trenger, det er bare du som vet svaret på dette. Eet finnes ingen test som kan måle hvordan aspergers påvirker deg, det er det som gjør det så vanskelig for oss.

Anonymkode: 9b123...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...