Gå til innhold

Våtmopp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i stort hus. Sitter å tenker om det er lønnsøomt å bruke våtmopp.

Hvor stort område dekker en våtmopp? Bytter du våtmoppen for hvert rom?

Anonymkode: f77e3...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ops glemte å skrive at jeg mener engangs våtmopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Våtmopper til engangsbruk er ikke noe du vasker et helt hus med. De er lite miljøvennlige, dyre og sliter på gulvene. De bruker du til å tørke opp søl, lett «nødvask». Gulvene blir og utrolig ekle når man stadig bruker engangskopper, har et familiemedlem som driver på på den måten. 
Du kan vaske/tørke over noen få kvadratmeter, før moppen er tørr. Støv legger seg lett som klumper som er umulig å få med. 

Latmannsvask kalles dette her hos oss. 
Var en tråd for noen uker siden om samme tema. 

Anonymkode: 324f4...0a8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Våtmopper til engangsbruk er ikke noe du vasker et helt hus med. De er lite miljøvennlige, dyre og sliter på gulvene. De bruker du til å tørke opp søl, lett «nødvask». Gulvene blir og utrolig ekle når man stadig bruker engangskopper, har et familiemedlem som driver på på den måten. 
Du kan vaske/tørke over noen få kvadratmeter, før moppen er tørr. Støv legger seg lett som klumper som er umulig å få med. 

Latmannsvask kalles dette her hos oss. 
Var en tråd for noen uker siden om samme tema. 

Hmm ok

Hvordan vasker du gulvene? Hva bruker du? Kaldt vann eller varmt? Hvilke vaskemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En moppeklut i mikrofiber som kan brukes fuktig, enten med med lunkent vann eventuelt tilsatt en liten dæsj rengjøringsmiddel overlever selvsagt mye lenger enn en pakke engangsvåtmopper.

Jeg tok en liten kikk på prisene hos Europris, da den butikken finnes "overalt", og har renholdsutstyr. Moppekluten kan du få kjøpt for ca 50 kroner. Til sammenlikning koster en pakke med 24 våtmopper 60 kroner. 

En enliterskanne med Effekt rengjøringsmiddel koster 27 kroner. Den holder til 25-50 bøtter med vaskevann. Økonomisk sett lønner det seg altså veldig veldig raskt med mikrofiberkluten. 

Og da har jeg ikke engang vært innom avfallstematikken. 

Anonymkode: 528d2...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En moppeklut i mikrofiber som kan brukes fuktig, enten med med lunkent vann eventuelt tilsatt en liten dæsj rengjøringsmiddel overlever selvsagt mye lenger enn en pakke engangsvåtmopper.

Jeg tok en liten kikk på prisene hos Europris, da den butikken finnes "overalt", og har renholdsutstyr. Moppekluten kan du få kjøpt for ca 50 kroner. Til sammenlikning koster en pakke med 24 våtmopper 60 kroner. 

En enliterskanne med Effekt rengjøringsmiddel koster 27 kroner. Den holder til 25-50 bøtter med vaskevann. Økonomisk sett lønner det seg altså veldig veldig raskt med mikrofiberkluten. 

Og da har jeg ikke engang vært innom avfallstematikken. 

Ok hvordan gjør du med disse moppene når de skal vaskes? Kjører du en maskin for en mopp? Eller samler du på møkkete mopper til det er nok til å sette på en 60graders vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engangsvåtmopp er for det første lite muljøvennlig og for det andre altfor våte og har for mye vaskemiddel på seg for de fleste gulv. Det er KUN en nødløsning her hvertfall. Utrolig dyrt i lengden og. 

Anonymkode: a429d...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Engangsvåtmopp er for det første lite muljøvennlig og for det andre altfor våte og har for mye vaskemiddel på seg for de fleste gulv. Det er KUN en nødløsning her hvertfall. Utrolig dyrt i lengden og. 

*miljøvennlig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker badegulvet med engangsvåtmopp, da jeg synes det er mest hygienisk fordi jeg slipper at mikrofibermoppen blir full av typ bæsjebakterier. Mopper over en runde, og så skyller jeg den og vasker over en gang til. De blir tørr ca med en gang, så det egner seg ikke til å vaske typ parkett med. Da er det mye bedre med vanlig mikrofibermopp.

Anonymkode: 9e3b0...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok hvordan gjør du med disse moppene når de skal vaskes? Kjører du en maskin for en mopp? Eller samler du på møkkete mopper til det er nok til å sette på en 60graders vask?

Jeg skyller dem godt i rent vann og tørker dem på tørkestativ. Det er ikke ofte de går i vaskemaskina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hmm ok

Hvordan vasker du gulvene? Hva bruker du? Kaldt vann eller varmt? Hvilke vaskemiddel?

Kjøper mopper påClas Ohlson, bruker håndvask varmt vann, og 1/2 teskje sunlight oppvaskmiddel. (Den er svanemerket). Og mopper over parkettgulv. 
Badene har fliser og der er Alrent fra Jif, foretrukket. 

Robotstøvsuger gjør og en jobb her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså, er du helt nybegynner på renhold i vanlige hjem? 
Man bruker ny mopp hver gang man bytter vann, og samler opp skitne mopper og kjører en runde på 95 grader i vaskemaskinen, på samme måten som man gjør om man vasker med løvang og skurefilla. Parkett tåler ikke allverden verken av vann, såpe eller skuring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...