Gå til innhold

Mannen liker ikke sunn mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, mannen liker ikke sunn mat. Han liker et minimum av grønnsaker, spiser ikke salat og ikke fisk. Han er mest glad i retter med kjøttdeig eller kylling med ris eller tortillas som tilbehør, og pasta. Pizza og pannekaker er også favoritter. Jeg prøver å variere med vegetariske retter innimellom, men det blir mye gryter der også, og jeg kjenner at jeg er lei av alt skal sauses sammen med kjøttbiter i saus med ris som tilbehør. Suppe er ikke middagsmat etter hans mening. Selv er jeg glad i fisk, grønnsaker - gjerne fermenterte - som surkål, rødkål og syltet rødløk. Jeg elsker spennende salater med masse gode og sunne ingredienser, og tykke, gode supper med proteiner og "krønsj" i form av ristede kikerter, frø, surdeigskrutonger osv. Jeg gidder ikke lage to middager, så da blir det som regel til at jeg lager det jeg vet mannen liker, og da i prinsippet spiser mindre sunt og variert enn jeg ønsker. Jeg synes jo det blir dumt at vi skal stå på kjøkkenet og lage hver vår middag, men det er kanskje den eneste løsningen? Andre som opplever samme problemstilling?

Anonymkode: 07473...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke samme problemstilling her, men det er fascinerende med voksne folk som er såpass kresne i matveien. Fremstår så barnslig 🙃. Å spise sunt er for meg en like selvsagt del av å ta vare på seg selv som å dusje, pusse tenner, trene osv. 

Så en voksen person som ikke spiser variert og sunt sidestiller jeg med et voksent menneske som ikke pusser tenner eller dusjer.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke interessert i et forhold til en tenåring. 

Anonymkode: 44079...046

  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at menn på generelt plan har dårligere helse enn kvinner og at menn i forhold er sunnere enn single menn.

Kjenner meg godt igjen i min egen mann og når venninner snakker om sine menn. 

Anonymkode: d9659...63b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan endte du opp gift med denne mannen?

Anonymkode: d91e1...261

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som overskriften sier, mannen liker ikke sunn mat. Han liker et minimum av grønnsaker, spiser ikke salat og ikke fisk. Han er mest glad i retter med kjøttdeig eller kylling med ris eller tortillas som tilbehør, og pasta. Pizza og pannekaker er også favoritter. Jeg prøver å variere med vegetariske retter innimellom, men det blir mye gryter der også, og jeg kjenner at jeg er lei av alt skal sauses sammen med kjøttbiter i saus med ris som tilbehør. Suppe er ikke middagsmat etter hans mening. Selv er jeg glad i fisk, grønnsaker - gjerne fermenterte - som surkål, rødkål og syltet rødløk. Jeg elsker spennende salater med masse gode og sunne ingredienser, og tykke, gode supper med proteiner og "krønsj" i form av ristede kikerter, frø, surdeigskrutonger osv. Jeg gidder ikke lage to middager, så da blir det som regel til at jeg lager det jeg vet mannen liker, og da i prinsippet spiser mindre sunt og variert enn jeg ønsker. Jeg synes jo det blir dumt at vi skal stå på kjøkkenet og lage hver vår middag, men det er kanskje den eneste løsningen? Andre som opplever samme problemstilling?

Anonymkode: 07473...f18

Sånn kan min mann være også, men skal sies at jeg har fått han til å like hjemmelaget tomatsuppe og soppsuppe. Blomkålsuppe er også blitt en favoritt. Han må bare ha rikelig med hvitløksbaguetter til. Jeg orker heller ikke å lage to middager, men har alltid grønnsaker til middag, som jeg spiser mest av. Er spent på hvordan det blir med coladrikkingen hans etter fødsel. Vi har vært gift i over tre år, og brusavhengihheten hans går jo ut over tennenne. Men det er hans helse og tenner. Og vi har det så bra på andre måter, at jeg anser kresenheten hans som litt typisk alderen( Han er bare 30 år😅)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det er veldig feil at HAN skal diktere hva DU skal lage til middag. Enten får han spise det du lager, ellers får han lage sin egen middag. Eller dere kan bytte på å lage middag, og så lager du det du liker og han det han liker. Men at du skal ofre deg for han slik det høres ut som du gjør nå, synes jeg blir velig feil, og veldig respektløst av han. Jeg hadde aldri ønsket at min partner skulle ofret seg slik for meg, jeg hadde ønsket at vi fant en løsning som vi begge var fornøyd med.

Anonymkode: c7a2e...a34

  • Liker 16
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en dealbreaker.

Jeg elsker variasjon i kostholdet. Og at vi begge kan bidra på kjøkkenet, og lage god mat. Jeg liker å gå ut å spise på finere steder, gjerne med set menu. Vi er på middagsbesøk hos venner, og inviterer andre til oss, så ville vært flaut å dra på en "liker ikke mann". Og ikke minst mener jeg kosthold er noe som læres fra ung alder. Og det er ikke slike "forbilder" jeg ønsker i nærheten av egne barn. 

Anonymkode: 0504e...7d6

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slutt å lage spennende mat du liker fordi mannen blir mer fornøyd med noe annet. Det er bedre at mannen må venne seg til nye smaker enn at du ender opp som en dårligere og mindre kreativ kokk på sikt. For plutselig har man et par kresne barn også, og så står du der plutselig om 20 år og har bare laget kjedelig mat på andres premisser så lenge at du nesten har glemt hva du selv vil ha. 

Anonymkode: 3bbd6...378

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg virkelig ikke igjen 😅

Hadde «gubben» vært sånn, så skulle han pent fått fikset middagen selv. 
 

Mulig jeg er bortskjemt, men her i huset laget mannen min middag 5-6 dager i uken. Han er utrolig god til og veldig glad i å lage mat.

Anonymkode: 1facd...fdf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kleint egentlig. Voksene folk som bare spiser pasta og kjøttdeig med ketchup er faens merkelige.

Det er lov til å si at man ikke er så glad i løk eller salat, men herregud, det finnes da mye mat der ute. 

Dealbreaker som bare det. 

Anonymkode: 4d07a...703

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som overskriften sier, mannen liker ikke sunn mat. Han liker et minimum av grønnsaker, spiser ikke salat og ikke fisk. Han er mest glad i retter med kjøttdeig eller kylling med ris eller tortillas som tilbehør, og pasta. Pizza og pannekaker er også favoritter. Jeg prøver å variere med vegetariske retter innimellom, men det blir mye gryter der også, og jeg kjenner at jeg er lei av alt skal sauses sammen med kjøttbiter i saus med ris som tilbehør. Suppe er ikke middagsmat etter hans mening. Selv er jeg glad i fisk, grønnsaker - gjerne fermenterte - som surkål, rødkål og syltet rødløk. Jeg elsker spennende salater med masse gode og sunne ingredienser, og tykke, gode supper med proteiner og "krønsj" i form av ristede kikerter, frø, surdeigskrutonger osv. Jeg gidder ikke lage to middager, så da blir det som regel til at jeg lager det jeg vet mannen liker, og da i prinsippet spiser mindre sunt og variert enn jeg ønsker. Jeg synes jo det blir dumt at vi skal stå på kjøkkenet og lage hver vår middag, men det er kanskje den eneste løsningen? Andre som opplever samme problemstilling?

Anonymkode: 07473...f18

Menn flest orker ikke vegetarisk crap. Sorry. 

Anonymkode: 910cc...474

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan endte du opp gift med denne mannen?

Anonymkode: d91e1...261

Han har mange gode egenskaper ellers🙂 Snill, humoristisk, hjelpsom, handy, økonomisk stabil, kjærlig, tar godt vare på venner og familie 🥰

- ts

Anonymkode: 07473...f18

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er lik. Husker aldri å handle grønnsaker. Skal bare være sånn kjøttdeigmat med ost på.

Og så spør han meg om hjelp til å gå ned i vekt :) 

Anonymkode: 0ed7a...d70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer ikke til å endre seg. Min er 64, og vil helst ha pizza, pølser, burgere osv. Men så lenge det er jeg som lager middag er det jeg som bestemmer (han vil ikke lage middag fordi han er redd for å bruke ingredienser som jeg ikke tåler). Jeg lager sunn mat fra bunnen (jeg tåler ikke de fleste Toro-produkter), og alltid grønnsaker eller salat. Men han spiser det som blir servert, etter å ha fått klar beskjed om at hvis han vil ha noe annet får han kjøpe og lage det selv.

Anonymkode: fd08e...175

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker det er veldig feil at HAN skal diktere hva DU skal lage til middag. Enten får han spise det du lager, ellers får han lage sin egen middag. Eller dere kan bytte på å lage middag, og så lager du det du liker og han det han liker. Men at du skal ofre deg for han slik det høres ut som du gjør nå, synes jeg blir velig feil, og veldig respektløst av han. Jeg hadde aldri ønsket at min partner skulle ofret seg slik for meg, jeg hadde ønsket at vi fant en løsning som vi begge var fornøyd med.

Anonymkode: c7a2e...a34

Dette.

Du får lage dine middager ts, og så er han velkommen til å spise, ellers får han lage noe selv. Dette er slik vi gjør det med våre store barn også. Som regel velger de da å spise det vi faktisk har laget, selv om det ikke hadde vært førstevalget. 

Anonymkode: 7d9fd...c8e

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Det høres ut som du bor med et barn. Det hadde ikke vært aktuelt for min del å være sammen med en mann som ikke klarer å lære seg til å like vanlig mat, og heller ikke er interessert i å spise sunt. Her spiser samboer det jeg bestemmer vi skal ha til middag (han er dårlig på å finne på middag så det er min oppgave, men han kan lage det jeg sier han skal lage), men har fått beskjed om å ikke lage pasta fordi det ikke er mettende, og det er helt greit for meg fordi det er bare karbo uansett. Samboer har nok fått et mye mer variert kosthold etter vi ble sammen, men jeg vil nok påstå at vi spiser i overkant variert i forhold til gjennomsnittet. 

Jeg taklet ikke oliven før. Brakk meg av det. Så spiste jeg en liten bit oliven hver dag i 15 dager, og vipps så liker jeg det kjempegodt og kan maule oliven. Man kan lære seg til å like mat i voksen alder også. 

Anonymkode: efd0d...2f7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som overskriften sier, mannen liker ikke sunn mat. Han liker et minimum av grønnsaker, spiser ikke salat og ikke fisk. Han er mest glad i retter med kjøttdeig eller kylling med ris eller tortillas som tilbehør, og pasta. Pizza og pannekaker er også favoritter. Jeg prøver å variere med vegetariske retter innimellom, men det blir mye gryter der også, og jeg kjenner at jeg er lei av alt skal sauses sammen med kjøttbiter i saus med ris som tilbehør. Suppe er ikke middagsmat etter hans mening. Selv er jeg glad i fisk, grønnsaker - gjerne fermenterte - som surkål, rødkål og syltet rødløk. Jeg elsker spennende salater med masse gode og sunne ingredienser, og tykke, gode supper med proteiner og "krønsj" i form av ristede kikerter, frø, surdeigskrutonger osv. Jeg gidder ikke lage to middager, så da blir det som regel til at jeg lager det jeg vet mannen liker, og da i prinsippet spiser mindre sunt og variert enn jeg ønsker. Jeg synes jo det blir dumt at vi skal stå på kjøkkenet og lage hver vår middag, men det er kanskje den eneste løsningen? Andre som opplever samme problemstilling?

Anonymkode: 07473...f18

Fisk er jo ikke sunt lenger. Masse miljøgifter. 
Kaveh Rashidi sa i podkasten med Anne Rimmen, at det er sunnere å spise grønnsaker, og å få i seg fiskeolja via tran eller kapsler 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...