Gå til innhold

Jeg vil starte mitt eget AS... Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stått utenfor arbeidslivet i mange år grunnet dårlig helse. Vil så gjerne prøve å komme meg ut i arbeid men det er vanskelig når jeg ikke selv kan bestemme når og hvordan jeg skal jobbe. Tanken min er å starte et AS for å kunne regulere ting litt selv. Vet det kan være tøft men da er jeg hvertfall min egen sjef. Så lenge selskapet mitt kan generere 5000kr hver mnd så er jeg egentlig fornøyd. Har ikke rukket å tenke grundig om hvilken bransje jeg skal satse på. Er det en spesiell bransje jeg bør satse på? Eller styre unna?

Har dere noen gode tips og erfaringer for ei med dårlig helse og mye sliten? Jeg har ingen relevante egenskaper/utdanning mtp arbeidslivet. 

Vil også gjerne høre noen solskinnshistorier om dere som har startet for dere selv ❤️ Hører som oftest bare om de dårlige historiene..

Anonymkode: f8595...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generere 5000 kr i lønn til deg, eller generere 5000 kr i omsetning? 

Anonymkode: 2e47e...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Generere 5000 kr i lønn til deg, eller generere 5000 kr i omsetning? 

Anonymkode: 2e47e...a50

Helst lønn

TS

Anonymkode: f8595...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helst lønn

TS

Anonymkode: f8595...a27

Da må selskapet generere sikkert tre ganger så mye hver måned. Minst. Og så må du tenke på skatt årlig for selskapet, forskuddskatt, arbeidsgiveravgift, obligatorisk pensjonsparing etcetcetc. 

 

Så har du jo faste kostnader knyttet til AS, alt fra regnskap, forsikringer etc etc. 

 

Jeg tror det er bedre for deg å være ansatt et annet sted og tjene 5000 kr, enn å gjøre all denne jobben selv. 

Anonymkode: 2e47e...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner å tenke på hvilken organisasjonsform du skal velge, må du da ha en forretningsidé? Hva skal du gjøre? Hva er poenget med å organisere i As når du har forventning om å tjene så lite? Største fordelen med As er jo at du ikke hefter for selskapsgjelda. Siden du ikke engang vet hva du skal gjøre, legger jeg til grunn at du ikke tenker å satse stort og ta opp kreditt. Hva er da poenget? Syns fu starter i helt feil ende. Finn ut hva du kan gjøre/tilby først. 

Anonymkode: 98b04...b88

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage produkter, feks potter, jesnonite greier, lys o.l. Forhåndsinnspilte nettkurs

Nå er det ikke bestandig gunstig å drive et as dersom du driver på lavt nivå med liten risiko. Du kan ha inntekter på 50.000 før du nå mva registreres

Anonymkode: 731a1...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har stått utenfor arbeidslivet i mange år grunnet dårlig helse. Vil så gjerne prøve å komme meg ut i arbeid men det er vanskelig når jeg ikke selv kan bestemme når og hvordan jeg skal jobbe. Tanken min er å starte et AS for å kunne regulere ting litt selv. Vet det kan være tøft men da er jeg hvertfall min egen sjef. Så lenge selskapet mitt kan generere 5000kr hver mnd så er jeg egentlig fornøyd. Har ikke rukket å tenke grundig om hvilken bransje jeg skal satse på. Er det en spesiell bransje jeg bør satse på? Eller styre unna?

Har dere noen gode tips og erfaringer for ei med dårlig helse og mye sliten? Jeg har ingen relevante egenskaper/utdanning mtp arbeidslivet. 

Vil også gjerne høre noen solskinnshistorier om dere som har startet for dere selv ❤️ Hører som oftest bare om de dårlige historiene..

Anonymkode: f8595...a27

Du starter nok i feil ende nå, finn først ut hva du vil drive med så kommer du tilbake til om det lønner seg med AS eller enkeltmannsforetak..AS betyr mye høyere utgifter så kvever en del omsetning der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med å lage produkter, feks potter, jesnonite greier, lys o.l. Forhåndsinnspilte nettkurs

Nå er det ikke bestandig gunstig å drive et as dersom du driver på lavt nivå med liten risiko. Du kan ha inntekter på 50.000 før du nå mva registreres

Anonymkode: 731a1...e23

Alt dingel og dangel vil konkurrere mot billige varer fra østen..glem det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da må selskapet generere sikkert tre ganger så mye hver måned. Minst. Og så må du tenke på skatt årlig for selskapet, forskuddskatt, arbeidsgiveravgift, obligatorisk pensjonsparing etcetcetc. 

 

Så har du jo faste kostnader knyttet til AS, alt fra regnskap, forsikringer etc etc. 

 

Jeg tror det er bedre for deg å være ansatt et annet sted og tjene 5000 kr, enn å gjøre all denne jobben selv. 

Anonymkode: 2e47e...a50

Nei, nei, nei. Her var det mye tull.

årlig skatt: kun ved overskudd. (og av overskuddet)

forskuddsskatt? det ilegges man bare hvis skatteetaten tror du går i pluss. og trekkes fra på den totale ilignede skatten. hvis selskapet ikke går i pluss får man igjen forskuddsskatten.

arbeidsgiveravgift er 14,1% av lønn. ikke 3 ganger så mye.

obligatorisk pensjonssparing er bare obligatorisk hvis man har andre ansatte.

TS: hvor mye mer enn lønnen du må dra inn avhenger fullstendig av hva du skal drive med. Skal du drive med konsulentvirksomhet for eksempel, er lønn hovedutgiften. Skal  du derimot drive bilverksted er lønn kun en liten del av utgiften.

Det er umulig for utenforstående å si hvor mye større inntekter du trenger enn lønn.

Det viktigste er ikke selskapsform men forretningside.

Anonymkode: 8733d...571

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, nei, nei. Her var det mye tull.

årlig skatt: kun ved overskudd. (og av overskuddet)

forskuddsskatt? det ilegges man bare hvis skatteetaten tror du går i pluss. og trekkes fra på den totale ilignede skatten. hvis selskapet ikke går i pluss får man igjen forskuddsskatten.

arbeidsgiveravgift er 14,1% av lønn. ikke 3 ganger så mye.

obligatorisk pensjonssparing er bare obligatorisk hvis man har andre ansatte.

TS: hvor mye mer enn lønnen du må dra inn avhenger fullstendig av hva du skal drive med. Skal du drive med konsulentvirksomhet for eksempel, er lønn hovedutgiften. Skal  du derimot drive bilverksted er lønn kun en liten del av utgiften.

Det er umulig for utenforstående å si hvor mye større inntekter du trenger enn lønn.

Det viktigste er ikke selskapsform men forretningside.

Anonymkode: 8733d...571

Må jo inn med startkapital. Det er helt meningsløst hvor det skal drives i lavt omfang. 

Anonymkode: 98b04...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, nei, nei. Her var det mye tull.

årlig skatt: kun ved overskudd. (og av overskuddet)

forskuddsskatt? det ilegges man bare hvis skatteetaten tror du går i pluss. og trekkes fra på den totale ilignede skatten. hvis selskapet ikke går i pluss får man igjen forskuddsskatten.

arbeidsgiveravgift er 14,1% av lønn. ikke 3 ganger så mye.

obligatorisk pensjonssparing er bare obligatorisk hvis man har andre ansatte.

TS: hvor mye mer enn lønnen du må dra inn avhenger fullstendig av hva du skal drive med. Skal du drive med konsulentvirksomhet for eksempel, er lønn hovedutgiften. Skal  du derimot drive bilverksted er lønn kun en liten del av utgiften.

Det er umulig for utenforstående å si hvor mye større inntekter du trenger enn lønn.

Det viktigste er ikke selskapsform men forretningside.

Anonymkode: 8733d...571

Og her var det mye tull(og noe fornuftig) 

Anonymkode: 44b81...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen relevant arbeidserfaring eller utdanning blir det knalltøft å starte for seg selv. Du må ha noen som er villige til å betale for de tjenestene eller varene du tilbyr. Har du ikke utdanning eller erfaring er konsulent eller kursvirksomhet utelukket. Eneste jeg kommer på i farten er da vaskebyrå eller flyttebyrå, men begge deler er knalltøft fysisk, så passer ikke helt med dårlig helse.

Skal vi bidra konstruktivt med ideer til deg trenger vi mer informasjon om hva du faktisk kan.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må jo inn med startkapital. Det er helt meningsløst hvor det skal drives i lavt omfang. 

Anonymkode: 98b04...b88

Det er jeg enig i men det har ingenting med at man må ha 3 ganger så høy inntekt som lønn. Det går ikke an å komme med en slik tommelfingerregel uten å vite noe om bransje i det minste.

Aksjekapitalen har ikke noe å gjøre med kostnader. Men det er for så vidt relevant hvis TS skal drive i svært liten skala såfremt han ikke har masse penger og det ikke gjør noe å binde opp 30K på dette.

Anonymkode: 8733d...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i men det har ingenting med at man må ha 3 ganger så høy inntekt som lønn. Det går ikke an å komme med en slik tommelfingerregel uten å vite noe om bransje i det minste.

Aksjekapitalen har ikke noe å gjøre med kostnader. Men det er for så vidt relevant hvis TS skal drive i svært liten skala såfremt han ikke har masse penger og det ikke gjør noe å binde opp 30K på dette.

Anonymkode: 8733d...571

Hun må jo binde opp 30 000. Men vet at det ikke er en kostnad. Ikke alle har råd til å binde opp kapital. 

Anonymkode: 98b04...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun må jo binde opp 30 000. Men vet at det ikke er en kostnad. Ikke alle har råd til å binde opp kapital. 

Anonymkode: 98b04...b88

Helt enig i det.

Anonymkode: 8733d...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil høre solskinnshistorier, så her er min:

Jeg valgte egenansettelse i starten, mens jeg var student, sånn at jeg fikk meg et nettverk, erfaring, og en del faste kunder. Etter fullførte studier jobbet jeg alt jeg klarte. Nettverk er viktig i mange bransjer, så jeg prioriterte høyt å bli en person som andre vil samarbeide med, og vil anbefale til andre. Nå har jeg en solid utdannelse, masse erfaring, et stort nettverk, og et godt rykte i bransjen. Og jeg tjener masse penger.

Anonymkode: e1db4...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun må jo binde opp 30 000. Men vet at det ikke er en kostnad. Ikke alle har råd til å binde opp kapital. 

Anonymkode: 98b04...b88

Man binder dem ikke opp.

Anonymkode: 4740c...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da må selskapet generere sikkert tre ganger så mye hver måned. Minst. Og så må du tenke på skatt årlig for selskapet, forskuddskatt, arbeidsgiveravgift, obligatorisk pensjonsparing etcetcetc. 

 

Så har du jo faste kostnader knyttet til AS, alt fra regnskap, forsikringer etc etc. 

 

Jeg tror det er bedre for deg å være ansatt et annet sted og tjene 5000 kr, enn å gjøre all denne jobben selv. 

Anonymkode: 2e47e...a50

AS betaler ikke forskuddsskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...