Gå til innhold

Sopp i huden - kan man bli kvitt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Smører på tørr hud og ikke fuktig hud. 

Anonymkode: ac27d...d7d

Ja, samme fikk jeg beskjed om.

Anonymkode: 4d5c8...6c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan bruker du det? Spiser du det eller har du det på huden, eller hva?

Ts

Drysser litt oppi en liten skål med noe vann.Tykk "suppe" som påføres ansikt/kropp og vasker.Litt grove korn gjør at en får litt peeling også.

Anonymkode: dfad8...eb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk beskjed om 15min, men holder nok med bare 5 også. Fikk dette for over 20 år siden, og har det i mindre grad nå når jeg ikke er i tenåra lenger, svetter som en tenåring og hormonene flakser hit og dit. Spent på hvordan det blir i overgangsalder med hetetokter!

Smører til det er helt borte, og har 1-2 runder med vedlikeholdssmøring ellers.

I uka altså

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drysser litt oppi en liten skål med noe vann.Tykk "suppe" som påføres ansikt/kropp og vasker.Litt grove korn gjør at en får litt peeling også.

Anonymkode: dfad8...eb9

Okei, kult. Tar imot alle tips. Dette får man kjøpt på vanlig butikk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du gjorde daglig behandling? Jeg fikk beskjed om 3 ganger i uka minst. Ser jeg ingen bedring, må jeg sikkert enten øke virketid eller behandle oftere. Er så drittlei den soppen😅

Ts

Daglig ja. Når eneste plassen man ikke har det er ansikt og nedenfor navlen på fremsiden, så kjører man bare på😅

Skrevet

Datteren min fikk det i tenårene, og ser aldri ut til å  bli kvitt det. 😞

Har prøv flere runder med både Lamisil og Fungoral og en runde med tabletter fra hudspesialist.

Fremdeles får hun flekkete hud når hun soler seg, og det er til stor sjenanse for henne. 

Vi har vært tilbake hos hudspesialist som påstår at soppen er borte, og at det kun er pigmentene som er i ulage, men jeg vet ikke, jeg. Det burde gått over etter hvert....

Beklager manglende tips og dårlige erfaringer.

Anonymkode: ead44...537

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg var hos legen her om dagen og fikk påvist sopp i huden. Den kommer flekkvis og flasser. Klør ikke eller noe, det bare ser ut som pigmentflekker. Så egentlig kun sjenerende. Fikk Fungoral til å smøre på, og legen sa at det kunne ta opptil 6 mnd å bli kvitt. Hun hadde hatt det selv og sa at det var et lite helvete å få det vekk. Finnes det noen andre triks for å fjerne det som jeg kan gjøre samtidig som Fungoralen? 

Ts

Hvilken type sopp?  Og hvor på kroppen? 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4B1AVe/resistente-soppinfeksjoner-er-kommet-til-norge

Selvfølgelig bak en betalingsmur, men det har vært flere saker i media om multiresistent hudsopp i sommer. Disse er omtrent umulig å bli kvitt, og skal henvises videre av fastlege og ikke bare avskrives med en resept. 
Så her må du tydeligvis gjøre litt gravearbeid selv for å få seriøs hjelp. 

Anonymkode: a6b54...aa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg var hos legen her om dagen og fikk påvist sopp i huden. Den kommer flekkvis og flasser. Klør ikke eller noe, det bare ser ut som pigmentflekker. Så egentlig kun sjenerende. Fikk Fungoral til å smøre på, og legen sa at det kunne ta opptil 6 mnd å bli kvitt. Hun hadde hatt det selv og sa at det var et lite helvete å få det vekk. Finnes det noen andre triks for å fjerne det som jeg kan gjøre samtidig som Fungoralen? 

Ts

Kan du legge ut bilde?

Anonymkode: 39c25...6c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Datteren min fikk det i tenårene, og ser aldri ut til å  bli kvitt det. 😞

Har prøv flere runder med både Lamisil og Fungoral og en runde med tabletter fra hudspesialist.

Fremdeles får hun flekkete hud når hun soler seg, og det er til stor sjenanse for henne. 

Vi har vært tilbake hos hudspesialist som påstår at soppen er borte, og at det kun er pigmentene som er i ulage, men jeg vet ikke, jeg. Det burde gått over etter hvert....

Beklager manglende tips og dårlige erfaringer.

Anonymkode: ead44...537

Ja, man mister pigment der hvor soppen har vært. Derfor holder jeg meg hvit og unna sola året rundt 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken type sopp?  Og hvor på kroppen? 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4B1AVe/resistente-soppinfeksjoner-er-kommet-til-norge

Selvfølgelig bak en betalingsmur, men det har vært flere saker i media om multiresistent hudsopp i sommer. Disse er omtrent umulig å bli kvitt, og skal henvises videre av fastlege og ikke bare avskrives med en resept. 
Så her må du tydeligvis gjøre litt gravearbeid selv for å få seriøs hjelp. 

Anonymkode: a6b54...aa3

Pityriasis versicolor - NHI.no

Har det på øvre del av ryggen, på brystet og på armene. Har hatt dette av og på i flere år, uten at det jeg har gjort selv har funket. Har prøvd både canesten og lamisil tidligere. Har visst at det har vært sopp uten å få det diagnostisert, men fikk det endelig diagnostisert her omdagen. Fikk ikke vite noe jeg ikke visste fra før, men fikk en "behandlingsplan" med den sjampoen, da... Skal sies at jeg nok ikke har behandlet soppen lenge nok tidligere heller, og at det kan være årsaken til at den aldri har blitt helt borte. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du legge ut bilde?

Anonymkode: 39c25...6c7

Helst ikke, da jeg har tatoveringer som er veldig avslørende for hvem jeg er😅 Men linket til en side fra NHI, og det ser ca sånn ut som på det bildet de hadde der.

Ts

Skrevet

Soppen heter malassezia furfur. Pityriasis versicolor er tilstanden.

Skrevet

Soppen heter malassezia furfur. Pityriasis versicolor er tilstanden.

Åja, det visste jeg ikke 😊

Ts

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tusen takk! 😄😄 Haha 😂

Håper det fungerer for deg, synd dette skal være så vanskelig 😅 Å så flaut også, sopp :(

Anonymkode: bc90c...0b5

Har slitt med det av og på et par omganger, men så prøvde jeg meg på en tre måneders sukkerstopp for å bli kvitt det for godt, og det funka! I de månedene kutta jeg ut raske karbohydrater, raffinert sukker og frukt.

Anonymkode: 44a60...913

Skrevet

Har slitt med det av og på et par omganger, men så prøvde jeg meg på en tre måneders sukkerstopp for å bli kvitt det for godt, og det funka! I de månedene kutta jeg ut raske karbohydrater, raffinert sukker og frukt.

Jeg har også prøvd det, til og med over et år med sukkerstopp. Og gjærstopp. Funka ikke for meg😭

Skrevet

Nizoral shampoo og nizoral krem 2%?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nizoral shampoo og nizoral krem 2%?

Fåes det reseptfritt?

Ts

Skrevet

Selsun, fungoral og selukos, er de jeg varierer med. Fåes resepfritt på apotek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...