Gå til innhold

Bare et dyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 17.03):

Jeg delte vel ingenting annet om det at jeg fikk en kommentar mandag om jeg var stille. Da svarte jeg at jeg ikke var i noe særlig humør for katta ble avlivet på fredagen. Svaret tilbake da var jaja, det er jo bare en katt

Anonymkode: 6589b...e9f

I HI viset du til å ha fått "reaksjoner fra mange rundt" - men i praksis var det bare en?

Anonymkode: 08bac...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 15.45):

Det de mener er at det var ikke et menneske. Mange opplever å miste folk de er glad i. Venner, foreldre, søsken, barn.  Det er ment som trøst: ja det var leit med katten, men vær takknemlig for at familien er frisk. 

Anonymkode: 0fde8...35f

Sikkert, men å miste katten min var verre enn å miste flere i familien min. Jeg har mistet flere besteforeldre og en tante. Katten var uten tvil det verste. Jeg ble deprimert og sykmeldt da han døde. Det var helt jævlig 

Anonymkode: b8050...a7b

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Jeg ble deprimert og sykmeldt da han døde. Det var helt jævlig 

Hvis du ikke kan håndtere at et kjæledyr dør fra deg, er du ikke skikket til å ha et. Du må ta vare på egen helse og ikke sette deg selv i situasjoner som påfører deg sykdom.

 

Anonymkode: 314f6...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 14.01):

Heisann, velger hær og være anonym av diverse grunner. Har nylig hadde en katt som etter kort tids sykdom måtte avlives, var i familien i 10 år. Er selvfølgelig veldig trist å mange tårer er felt. Men får den reaksjonen av mange rundt det var jo bare en katt. Hvor vanlig er denne oppfatningen? Jeg mener jo at et dyr uansett hvilket er et familiemedlem. Så er jo helt naturlig og få en sorgreaksjon når man mister et kjøledyr

Anonymkode: 6589b...e9f

Jeg er helt lik som deg. Og vet du hva det beste med det er ? Homo Sapiens (mennesker) er dyr også. Det virker det som mange folk ikke forstår. Vi er ikke roboter.Vi er ikke aliens. Vi er dyr. Herregud,jeg tenker jo fortsatt på Missi. Som døde for 10 år siden. Jeg savner henne. Hun var den beste katten jeg noen gang har møtt. Hun sov sammen med meg vær eneste natt i over 10 år..Plutselig en dag var hun død. Påkjørt av bil. Hvis man ikke blir berørt av det så vet jeg ikke hva jeg skal si engang.

Endret av Rosa Gnom
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du ikke kan håndtere at et kjæledyr dør fra deg, er du ikke skikket til å ha et. Du må ta vare på egen helse og ikke sette deg selv i situasjoner som påfører deg sykdom.

 

Anonymkode: 314f6...f71

Det samme kan vi som mennesker. Her kan du selv lese hva ett menneske er verdt.  " Estimater for den statistiske verdien av livet publiseres og brukes i praksis av ulike offentlige etater. I vestlige land og andre liberale demokratier varierer estimater for verdien av et statistisk liv typisk fra USD 1 million–10 millioner USD; for eksempel estimerte USAs FEMA verdien av en statistisk levetid til USD 7,5 millioner i 2020 "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle ansvarlige dyreeiere vet at dyret vil dø lenge før dem selv å gå i kjelleren etter det skjer er merkelig, klart man blir trist - men det får da være grenser tenker jeg. Det er forskjell på folk og dyr, folk er familie, dyr er dyr.

Anonymkode: 187f5...5d6

Feil, de er familiemedlem. Du har/hatt ikke dyr så da har du ikke peiling.

Anonymkode: c4b0e...6d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du ikke kan håndtere at et kjæledyr dør fra deg, er du ikke skikket til å ha et. Du må ta vare på egen helse og ikke sette deg selv i situasjoner som påfører deg sykdom.

 

Anonymkode: 314f6...f71

Dyrene mine er familiemedlem. For meg mye viktigere enn en tante eller bestemor. At de dør er en enorm sorg for meg. De var virkelig elsket, og om det gjør meg uskikket for å ha dyr, så får det bare være sånn😊

Anonymkode: b8050...a7b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis du ikke kan håndtere at et kjæledyr dør fra deg, er du ikke skikket til å ha et. Du må ta vare på egen helse og ikke sette deg selv i situasjoner som påfører deg sykdom.

 

Anonymkode: 314f6...f71

Jeg bor alene med mitt kjæledyr. Det er en del av min hverdag på en helt annen måte enn noe menneske. Uten det hadde det blitt helt tomt i huset, hele min hverdag hadde blitt totalt forandret. 

Da min bestemor døde, var det trist. Men hun var ikke lenger del av min hverdag, jeg besøkte henne 1-2 ganger i måneden pga. avstand. 

 

Anonymkode: 868ba...b9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Feil, de er familiemedlem. Du har/hatt ikke dyr så da har du ikke peiling.

Anonymkode: c4b0e...6d6

Jo, jeg har had en del kjæledyr, å for meg er de fam

Anonymkode: 6589b...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 15.45):

Det de mener er at det var ikke et menneske. Mange opplever å miste folk de er glad i. Venner, foreldre, søsken, barn.  Det er ment som trøst: ja det var leit med katten, men vær takknemlig for at familien er frisk. 

Anonymkode: 0fde8...35f

For det første hvordan kan du vite at det er det de mener? For det andre hvordan mener du at det skal være en trøst når man har mistet noen som betyr mye for en og få høre at ja men det er jo andre som er livet? For det tredje du er tydeligvis ikke klar over at det er veldig mange som ikke har familie og dyrene er hele livet deres.

Anonymkode: efdff...6f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 19.36):

Sorg over dyr er greit, melde seg syk og la arbeidsgiver betale for det er ikke greit.

Det er meningen du skal være i stand til å håndtere livet opp- og nedturer og et kjæledyrs død er eksempel på det siste.

Anonymkode: 314f6...f71

Føles godt å være tøff i trynet når du sitter bak tastatur?🤦🏼‍♀️

Anonymkode: efdff...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 19.39):

Alle ansvarlige dyreeiere vet at dyret vil dø lenge før dem selv å gå i kjelleren etter det skjer er merkelig, klart man blir trist - men det får da være grenser tenker jeg. Det er forskjell på folk og dyr, folk er familie, dyr er dyr.

Anonymkode: 187f5...5d6

Og alle ansvarlige mennesker burde vite når det lønner seg å bare holde kjeft.

Anonymkode: efdff...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 21.20):

Hvis du ikke kan håndtere at et kjæledyr dør fra deg, er du ikke skikket til å ha et. Du må ta vare på egen helse og ikke sette deg selv i situasjoner som påfører deg sykdom.

 

Anonymkode: 314f6...f71

Og du er ikke skikket til å omgås andre mennesker da du helt tydelig er veldig fordømmende og har en svekkelse i empatigenet.

Anonymkode: efdff...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noen formening om hvor utbredt den meningen er i tall, men kan si at jeg har fått høre det også fra flere. Og selv de som ikke mener det har internalisert det og føler de må unnskylde sorgen sin.

Jeg deler ikke det perspektivet. Det er ikke bare en katt eller hund for alle. For noen er det deres beste venn. Det er deres livsompanjong og livsvitne. Det er en redningsvest og noe som gjør at de står opp om morgenen. Dyr kan være mye mer enn "bare et dyr". Selv om for mange er det også bare et dyr. Begge deler er OK. 

Det et utbredt at en forsøker å trøste folk med å minimere sorgen deres "han var gammel" eller "det var jo ventet", "dere var ikke så nære". Det slår ofte motsatt ut, en føler seg misforstått og bagatellisert i sorgen. Kanskje en til og med skammer seg, hva er det med meg som hadde en hund som min beste venn, liksom. Men det er bare vakkert å elske noen, enten det er mennesker eller andre vesen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus, i denne tråden var det mange "crazy cat-ladies". 

Jeg forstår godt at man kan bli veldig knyttet til et dyr. Men ikke forvent at andre mennesker skal kunne sette seg inn i det. For oss som ikke har et like intenst forhold til dyr vil sorgen over bikkja alltid fremstå som litt annerledes enn sorgen over et menneskelig familiemedlem. 

Anonymkode: 3c339...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...