Gå til innhold

Bare et dyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann, velger hær og være anonym av diverse grunner. Har nylig hadde en katt som etter kort tids sykdom måtte avlives, var i familien i 10 år. Er selvfølgelig veldig trist å mange tårer er felt. Men får den reaksjonen av mange rundt det var jo bare en katt. Hvor vanlig er denne oppfatningen? Jeg mener jo at et dyr uansett hvilket er et familiemedlem. Så er jo helt naturlig og få en sorgreaksjon når man mister et kjøledyr

Anonymkode: 6589b...e9f

  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som sier sånt har skadet empati, eller har aldri hatt/vert glad i et dyr. Om noen hadde sagt det til meg hadde jeg lurt på om vedkomne var psykopat, og jeg hadde ikke fortsatt å være venner med de

  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ofte ikke har hat eller har dyr vil si dette. For de vet nok ikke hvordan det er å miste er dyr..et familiemedlem.

Jeg har måtte avlive 2 hunder og det værste jeg var vært med på...de er ikke be are et dyr..de er ekstra familie.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig at man føler på en sorg, selv om det "bare" er et dyr. Jeg velger å ignorere folk som sier at det "bare er et dyr". Sånne folk har gjerne ikke hatt dyr selv. Så de klarer gjerne ikke sette seg inn i hva dyr faktisk kan bety for folk. 

Så trist at du måtte avlive katten din ❤️ Jeg må snart ta min hund på sin siste reise også og kjenner at jeg blir lei meg bare av tanken... 😢

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte avlive én katt pga skade og en døde av påkjørsel. Jeg var veldig lei meg, begge var unge,fine puser 💔

Anonymkode: b27d2...273

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at katten din ble syk.

Jeg blir så knyttet til dyr også at jeg får til dels ganske sterk sorgreaksjon når dyret dør. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk tenker at dess mindre dyr, dess mindre sorg og da har man ikke lov til å verken sørge eller snakke om det.

Folk er dumme!

Anonymkode: 9acab...558

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man aldri har hatt dyr selv, skal man fint kunne forstå at det er mulig å knytte bånd til dyr, og derfor også sørge når de dør. 

Jeg føler absolutt ingenting om jeg får høre at bestemoren til en bekjent har dødd. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at den bekjente og familien nå sørger fordi de har mistet noen de var glade i. Jeg sier ikke "Det var jo bare en bestemor. Hun var jo gammel og skulle dø uansett".

Folk som sier "det var jo bare en katt", mangler emosjonell intelligens. 

 

Anonymkode: 9585b...4bf

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt marsvin, kaniner eller katt som kjæledyr siden jeg var 8 år. Ikke en eneste gang har jeg tatt lett på det da dem har gått bort, enten dødd av alderdom eller sykdom. Jeg har behandlet alle dyrene mine som det kjæreste og fineste jeg har, og har kunnet gått gjennom både ild og vann for at de skulle ha det bra. Gjort mitt for at dem skulle ha et bra og godt dyreliv. 

Så det er ikke bare et dyr nei. Ikke bare en kanin, bare en katt, bare en hund eller bare et marsvin. Hvis du er glad i dyret ditt, så betyr det ingenting om dyret er stort eller lite. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får mange sånne reaksjoner, deler du kanskje litt mye om det? Å miste er kjæledyr er trist, de fleste skjønner det, men det er begrenset hvor mye man kan forvente andre skal engasjere seg, og det er ikke alltid så lett å vite hva som er riktig å si i situasjoner man ikke kjenner seg igjen i.

Anonymkode: 08bac...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de mener er at det var ikke et menneske. Mange opplever å miste folk de er glad i. Venner, foreldre, søsken, barn.  Det er ment som trøst: ja det var leit med katten, men vær takknemlig for at familien er frisk. 

Anonymkode: 0fde8...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man ikke har dyr selv så er det vanskelig å forstå hvor mye et dyr kan bety. 

Hadde selv hund i 13 år, og ALDRI grått så fælt da han døde. Men nå som det er lenge siden så er det litt sånn vanskelig å være spes engasjert. Skriver selvsagt kondolerer osv. Men før kunne jeg seriøst gråte av statusen folk la ut der de hadde mistet dyr. 

Anonymkode: a5ee3...a62

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange kan mangle litt på den sosiale intelligensen, men jeg tror også mange aldri har hatt et skikkelig intenst og nært bånd til et dyr, og rett og slett ikke forstår følelsen. Noen dyr kommer under huden på en, og de tapene er beinharde. 

Anonymkode: ce4c2...517

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mindblwn skrev (22 timer siden):

Folk som sier sånt har skadet empati, eller har aldri hatt/vert glad i et dyr. Om noen hadde sagt det til meg hadde jeg lurt på om vedkomne var psykopat, og jeg hadde ikke fortsatt å være venner med de

Folk som sier slikt er ofte hundeeiere selv, og legger menneskelige egenskaper til hundene .... 🤮

Anonymkode: 96e9b...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 15.43):

Hvis du får mange sånne reaksjoner, deler du kanskje litt mye om det? Å miste er kjæledyr er trist, de fleste skjønner det, men det er begrenset hvor mye man kan forvente andre skal engasjere seg, og det er ikke alltid så lett å vite hva som er riktig å si i situasjoner man ikke kjenner seg igjen i.

 

Jeg delte vel ingenting annet om det at jeg fikk en kommentar mandag om jeg var stille. Da svarte jeg at jeg ikke var i noe særlig humør for katta ble avlivet på fredagen. Svaret tilbake da var jaja, det er jo bare en katt

Anonymkode: 6589b...e9f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Folk som sier slikt er ofte hundeeiere selv, og legger menneskelige egenskaper til hundene .... 🤮

Anonymkode: 96e9b...739

Man trenger ikke tillegge menneskelige egenskaper til en hund for å være glad i de. Det finnes sikkert noen som er glad i deg også, selv om du er blottet for menneskelige egenskaper

Anonymkode: 0c160...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 14.01):

Heisann, velger hær og være anonym av diverse grunner. Har nylig hadde en katt som etter kort tids sykdom måtte avlives, var i familien i 10 år. Er selvfølgelig veldig trist å mange tårer er felt. Men får den reaksjonen av mange rundt det var jo bare en katt. Hvor vanlig er denne oppfatningen? Jeg mener jo at et dyr uansett hvilket er et familiemedlem. Så er jo helt naturlig og få en sorgreaksjon når man mister et kjøledyr

Anonymkode: 6589b...e9f

Dyr ER familiemedlem , ferdig snakket. Hvem enn som mener noe annet blir lett eliminert vekk fra mitt liv 🥰 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en som sier - det var bare en katt og trekker litt på skuldrene, ikke har hatt et tett og nært forhold til et kjæledyr.

Vi har hatt katter tidligere og har katter nå også. For meg så er de ikke bare katter. De er våre pelsbarn, pusebarn, firbeinte pelskledde babyer - de er våre firbeinte familiemedlemmer. Jeg holder de, stryker de, vugger de når de ligger i armene mine, jeg snakker til de osv. Vi har blitt ekstremt glade i kattene våre!

Når kattene vi hadde før, vandret over regnbuen til kattehimmelen, så var det helt forferdelig. Det var helt grusomt. Etter at siste katten døde, så gikk det 4 mnd før vi skaffet oss nye katter igjen. Det var 4 mnd der det var altfor stille. Det var ikke liv i huset. Det var ingen kosepus som la seg i sengen vår på kvelden sammen med oss, det var ingen pus som hilste på oss når vi stod opp eller ventet på å få mat... Jeg forstår deg så altfor godt hvordan det er å miste et firbeint familiemedlem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorg over dyr er greit, melde seg syk og la arbeidsgiver betale for det er ikke greit.

Det er meningen du skal være i stand til å håndtere livet opp- og nedturer og et kjæledyrs død er eksempel på det siste.

Anonymkode: 314f6...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ansvarlige dyreeiere vet at dyret vil dø lenge før dem selv å gå i kjelleren etter det skjer er merkelig, klart man blir trist - men det får da være grenser tenker jeg. Det er forskjell på folk og dyr, folk er familie, dyr er dyr.

Anonymkode: 187f5...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...