AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #1 Skrevet 16. september 2024 Jeg har gjeld som har gått til namsmannen. Denne gjelden deler jeg med min ekskjæreste. Jeg var medeier på en bil som han ikke klarte å betale. Jeg er for tiden på AAP og jobber bare noen få prosent. Han er i full jobb såvidt jeg vet. Er det sannsynlig at vi begge må dele på å betale ned? Eller er det mest sannsynlig at en av oss får hele beløpet i påleggstrekk? Kanndet være at det ikke skjer noe? Anonymkode: 24c9a...27e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #2 Skrevet 16. september 2024 Jeg hadde felles gjeld med samboer og begge ble trukket for det samme. Lånet var ca 200.000 totalt og da satte de 200.000 på hver av oss for å sikre seg Anonymkode: dae89...50f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #3 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde felles gjeld med samboer og begge ble trukket for det samme. Lånet var ca 200.000 totalt og da satte de 200.000 på hver av oss for å sikre seg Anonymkode: dae89...50f Men var dere i jobb begge to? Anonymkode: 24c9a...27e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #4 Skrevet 16. september 2024 Står lånet likt på dere begge, eller står en av dere som hovedlånetaker og en som medlånetaker? Anonymkode: 30574...270
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #5 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Står lånet likt på dere begge, eller står en av dere som hovedlånetaker og en som medlånetaker? Anonymkode: 30574...270 Han er hovedlånetaker. Anonymkode: 24c9a...27e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #6 Skrevet 16. september 2024 Namsmannen vil kreve inn det de kan ut fra deres økonomiske situasjon. I praksis kan det resultere i at en av dere blir krevd for en større del av gjelden enn den andre. Det er uansett ikke namsmannen eller kreditor sitt problem og en sak mellom dere to. Anonymkode: fddfa...055 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #7 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gjeld som har gått til namsmannen. Denne gjelden deler jeg med min ekskjæreste. Jeg var medeier på en bil som han ikke klarte å betale. Jeg er for tiden på AAP og jobber bare noen få prosent. Han er i full jobb såvidt jeg vet. Er det sannsynlig at vi begge må dele på å betale ned? Eller er det mest sannsynlig at en av oss får hele beløpet i påleggstrekk? Kanndet være at det ikke skjer noe? Anonymkode: 24c9a...27e Dere er solidarisk ansvarlig for felles gjeld. Kan ikke den ene betale så må der finnes løsninger. Derfor deler man ikke gjeld og heller ikke penger med noen man ikke kan stole på i lengden. Anonymkode: b735f...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #8 Skrevet 16. september 2024 Dere er solidarisk ansvarlig for gjelden, dette betyr i praksis at en av dere kan ende med å betale alt som har forfalt. Kreditorene vil gjerne saksøke begge i en begjæring, dvs at forretningen blir dublisert og kjørt på begge uavhengig av hva som er bestemt hos en av partene. Dere er to uavhengig økonomiske parter og således vil dere ha ulik økonomi som må hensyntas. Det kan være at Kari har høyere bo utgifter en Ola som gjør at Ola får et høyere trekk enn Kari. Når gjelden er ferdig betalt vil heftelser bli slettet av kreditorene. Anonymkode: 4402e...181
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #9 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere er solidarisk ansvarlig for gjelden, dette betyr i praksis at en av dere kan ende med å betale alt som har forfalt. Kreditorene vil gjerne saksøke begge i en begjæring, dvs at forretningen blir dublisert og kjørt på begge uavhengig av hva som er bestemt hos en av partene. Dere er to uavhengig økonomiske parter og således vil dere ha ulik økonomi som må hensyntas. Det kan være at Kari har høyere bo utgifter en Ola som gjør at Ola får et høyere trekk enn Kari. Når gjelden er ferdig betalt vil heftelser bli slettet av kreditorene. Anonymkode: 4402e...181 Jeg skjønner at vi begge er ansvarlig for gjelden. Jeg bare lurer på om det kan skje at han kreves inn for den største delen (eller alt) f.eks siden han er i full jobb og jeg er på AAP og bare har en liten stilling. Anonymkode: 24c9a...27e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #10 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner at vi begge er ansvarlig for gjelden. Jeg bare lurer på om det kan skje at han kreves inn for den største delen (eller alt) f.eks siden han er i full jobb og jeg er på AAP og bare har en liten stilling. Anonymkode: 24c9a...27e Det var akkurat det jeg svarte deg på. Når gjelden blir sendt til namsmannen vil begge bli saksøkt. Har begge overskudd blir begge trukket, har en overskudd blir den trukket, har en ikke overskudd men eiendeler vil man ta pant osv. Begge vil bli krevd for hele gjelden. Hvem som til syvende å sist har betalt hvilken sum er irrelevant og noe man ikke vet før gjelden er ferdig betalt. Anonymkode: 4402e...181
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #11 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men var dere i jobb begge to? Anonymkode: 24c9a...27e Ja men jeg tjener mye mindre enn han. Så han ble trukket mest. du kan Google livsopphold namsmann og så ser du hvor mye du skal ha igjen å leve for og resten kan de trekke Anonymkode: dae89...50f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå