Gå til innhold

Kjøpe meg inn hos samboer - ny takst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan lite om økonomi. Føler meg hjelpesløs men vet at jeg vil eie huset jeg bor i.

 

Har tenkt å kjøpe meg inn samboeren sitt hus slik at vi eier 50/50. For 5 år siden kjøpte han det for 3,2 millioner. Delt på to blir det 1,6 millioner for meg å kjøpe meg inn, eller blir det egentlig det? Er det normalt å taksere det på nytt hvis huset har økt i verdi? Slik at jeg kan risikere å betale mer enn det han gav den gang? Hvis huset har økt til 4 millioner må jeg plutselig ut med 2 millioner. Hvis det skulle ta slutt, er det en garanti for at jeg får de 2 millioner tilbake da?

Anonymkode: 2d5d2...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er rimelig å få ny takst. Dersom du vil eie 50%, må du betale ham halvparten av taksten. 

Når boligen selges, eller du selger din halvdel, skal du ha 50% av salgssum eller takst. Hvorvidt du får igjen pengene dine kommer an på om verdien går opp eller ned.

Anonymkode: a79a0...057

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe deg en bolig, eller bare halvparten av den, skal du jo ikke betale det den kostet for flere år siden. Det er ikke sånn boligkjøp foregår. Kjøper du bolig , betaler du etter taksten som boligen har også. Så da må dere få inn fagfolk og få ny takst eller markedsverdi på boligen. Det kan lønne seg å ta inn 2-3 eiendomsmeglere, som sannsynligvis vil komme med en noe forskjellig pris. Dere tar da gjennomsnittet av de tre prisvurderingene dere får og bruker den når du skal kjøpe deg inn. Jeg ville ikke benyttet kun en eiendomsmegler. Hva om dere tilfeldigvis benytter en som har en tendens til å overprise ting?

Så du skal altså betale halvparten av boligens nåværende prisantydning, det den er verdt i dagens marked, på tidspunktet dus skal kjøpe. På samme vis blir det når/hvis dere skal selge, eller du skal kjøpes ut av din samboer fordi det blir slutt. Du får 50% av taksten på det tidspunktet, ikke halvparten av hva du en gang ga for kanskje mange år tilbake. 50% er 50%.

 

Anonymkode: 149d0...0f7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny takst, ja. Og noen garanti for å få tilbake pengene dine har du jo aldri, men du vil jo ha krav på halvparten av salgssummen. Bolig stiger ofte i verdi (men ikke alltid). 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny takst er vanlig og best. Det er ikke rettferdig at han skal gi deg evt verdiøkning gratis. Gjør han det er han dum.

Anonymkode: 1b351...c07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ville gjort er å spørre 3 meglere om en enkel verdivurdering for å få pekepinn på markedet - og ta snittet av dette som ny verdivurdering.

En er aldri garantert å få tilbake det en kjøper seg inn for, men slik er det for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du kjøpe deg inn etter dagens verdi.

Anonymkode: 95fdc...093

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan lite om økonomi. Føler meg hjelpesløs men vet at jeg vil eie huset jeg bor i.

 

Har tenkt å kjøpe meg inn samboeren sitt hus slik at vi eier 50/50. For 5 år siden kjøpte han det for 3,2 millioner. Delt på to blir det 1,6 millioner for meg å kjøpe meg inn, eller blir det egentlig det? Er det normalt å taksere det på nytt hvis huset har økt i verdi? Slik at jeg kan risikere å betale mer enn det han gav den gang? Hvis huset har økt til 4 millioner må jeg plutselig ut med 2 millioner. Hvis det skulle ta slutt, er det en garanti for at jeg får de 2 millioner tilbake da?

Anonymkode: 2d5d2...de5

3,2 millioner i 2020 tilsvarer i underkant av 3,9 millioner i dag. Så det er ikke mye til realøkning, bare så du har det klart for deg. Selvsagt skal du ta utgangspunkt i dagens pris.

Anonymkode: fad55...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier vi burde blande inn flere eiendomsmeglere, skal ikke de ha en god del betalt hver? Har hørt taksering koster femsifret.

Anonymkode: 2d5d2...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du ikke bare gi ham pengene, du må tinglyse at du eier/skrive kontrakt. Snakk med en eiendomsmegler.

Anonymkode: daa0c...1d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere som sier vi burde blande inn flere eiendomsmeglere, skal ikke de ha en god del betalt hver? Har hørt taksering koster femsifret.

Anonymkode: 2d5d2...de5

Verdivurdering er det du vil ha. Takstmann som går gjennom hele det byggtekniske er noe annet. 
 

Nå deler ikke meglere ut gratis takst i hytt og vær, en e-takst koster noen tusen. 

Anonymkode: 3a3da...a5f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...