Gå til innhold

Har foreldre dårlig fantasi når fornavnet til barnet er nesten helt likt etternavnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer alltid når jeg hører om folk som heter feks Kristian Kristiansen, Simon Simonsen eller Thor Thorsen.

Har foreldrene dårlig fantasi eller er det tilfeldig?

Anonymkode: 9fad4...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan og være med noe navne tradisjon i familien.

Ser hos oss går navnet Henry igjen på neste alle første fødte gutter og Margrethe på jenter er ofte med.

Anonymkode: a5317...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan og være med noe navne tradisjon i familien.

Ser hos oss går navnet Henry igjen på neste alle første fødte gutter og Margrethe på jenter er ofte med.

Anonymkode: a5317...fb4

Jo men heter de Henryersen eller Margrethersen til etternavn?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (4 minutter siden):

Kanskje de synes det gir bedre harmoni og flyt? :vetikke:

I mine ører er det disharmoni fordi det blir for likt, og hadde aldri gitt barnet mitt et slikt navn om jeg så hadde fått penger for det

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig fantasi, kanskje, men det kan være litt kult også.

Jeg synes det er verre med søsken som har nesten helt like navn - synes det har blitt så vanlig i det siste. Nesten alle har samme forbokstav på ungene, og mange har så like navn at man snubler i dem.

Anonymkode: 43e37...5eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg reagerer alltid når jeg hører om folk som heter feks Kristian Kristiansen, Simon Simonsen eller Thor Thorsen.

Har foreldrene dårlig fantasi eller er det tilfeldig?

Greit om de heter f.eks Ole Kristian Kristiansen eller Thor Egil Thorsen. Da bryter man opp litt.

Ellers så handler vel ikke navnevalg så mye om å ha bedt mulig fantasi, men smak og/eller tradisjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt flere Hans Hansen og Jens Jensen f.eks. Helt ærlig så tenker jeg at foreldrene ikke var glad i dem, men at abort ikke var et tema på den tiden, så de måtte bare gi dem noe navn og gav det første navnet de kom på🥲 

Anonymkode: 2860a...00f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broen til en venninne heter noe ala Andreas Andreasen. De likte navnet Andreas så godt, så syntes de det var litt morsomt. Venninnen min heter "Silje Marie" 

Anonymkode: 6ec6d...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det var mer vanlig i gamle dager, og at det er sjeldnere blant de under ca 50. (Jeg sier ikke at det ikke finnes, bare at det er færre av dem.) I dagens vrimmel av unike fornavn synes jeg egentlig det ville vært litt kult. Du finner ikke mange Ole Olsen eller Hans Hansen født på 2020-tallet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til et par, men de er menn i 60 og 70-årene.
Verste jeg vet er dobbeltnavn som rimer (Tilde Vilde typ) eller omtrent helt like navn på søsken. Leah og Leo e.l. Om forbokstaven er lik, men navnet eller forskjellig synes jeg det er helt greit😊

Anonymkode: d5630...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...