Gå til innhold

Hva skal til for å kunne jobbe på museum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt en drøm om å jobbe med utstillinger på museum, fortrinnsvis naturhistoriske museum, men egentlig er alt av interesse.

Jeg har en vitenskapelig utdannelse (master) innen biologi, men har også en veldig stor kreativ side ved meg som jeg elsker å utfolde.

Det jeg lurer på er hva slags utdannelse jeg kan spe på med for å gjøre meg attraktiv den dagen en slik stilling utlyses (det er svært få av de og lenge mellom hver gang). Helst årsstudier, kortere studier /kurs osv . Alt som er kortere enn en bachelorgrad mener jeg.

Anonymkode: ca6b8...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kulturminneforvaltning?

Anonymkode: 2be12...e4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kulturminneforvaltning?

Anonymkode: 2be12...e4d

Det eller arkiv- og samlingsforvaltning. En del av de jeg studerte med der fokuserte på museum og jobber nå med formidling gjennom utstillinger :)

Anonymkode: 0f4c2...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 11.06):

Jeg har lenge hatt en drøm om å jobbe med utstillinger på museum, fortrinnsvis naturhistoriske museum, men egentlig er alt av interesse.

Jeg har en vitenskapelig utdannelse (master) innen biologi, men har også en veldig stor kreativ side ved meg som jeg elsker å utfolde.

Det jeg lurer på er hva slags utdannelse jeg kan spe på med for å gjøre meg attraktiv den dagen en slik stilling utlyses (det er svært få av de og lenge mellom hver gang). Helst årsstudier, kortere studier /kurs osv . Alt som er kortere enn en bachelorgrad mener jeg.

Anonymkode: ca6b8...7f2

Med mindre du skal jobbe i en vitenskapelig/forskerstilling eller som formidler ved et av norske universitetsmuseene, master i biologi er ikke av mye betydning for teknisk-administrative stillinger som er "alle andre" stillinger ved universitetsmuseene. Vet ikke hvordan det er ved andre museer.

Lyst til å jobbe med utstillinger? Er du arkitekt, grafisk formgiver, snekker, tømrer, har peiling på lyd og lys elementer som skal produseres og monteres i utstillingene?
Er du konservator og kan jobbe med samlinger? 
Skoletjeneste/formidling - har du pedagogisk bakgrunn? Har du tidligere erfaring fra formidling til ulike aldersgrupper?

Førstelinje/vert/guide - stortsett krav om fullført videregående, arbeidserfaring fra servicebransje teller mye med.

Hilsen,

museumsansatt som også rekrutterer til noen av de ovennevnte stillinger.

Anonymkode: 57473...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...