thomH Skrevet 16. september #61 Del Skrevet 16. september Du trenger ikke like det, men selvfølgelig er det greit. Vi har ytringsfrihet i dette landet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 16. september #62 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min arbeidsplass er smeltedigel av folk med forskjellige nasjonaliteter, religioner, tradisjoner og så videre. Derfor ble jeg svært overrasket over en kollegas utsagn her om dagen. Vi diskuterte noe i kaffekroken, og samtalen gikk over på religioner og sånt, så fortalte jeg hvilken religion jeg tilhørte. Hun forsto først ikke hva jeg mente, og etter at jeg forklarte henne det, begynte hun å si ting som "tror du virkelig på det der?", latter, "du vet at det ikke er ekte?" og så videre. Jeg lurer på hvorfor det er greit å latterliggjøre religioner på denne måten. Jeg snakker ikke uoppfordret om min religion, ber ikke om noe tilrettelegging, prøver ikke å omvende noen og så videre. Jeg nevnte min religiøse tilhørighet kun fordi det passet inn i diskusjonen vi hadde. Er dette rett og slett frekt og ikke innenfor? Anonymkode: 9df7c...f57 Helt innafor. Religion kan man holde borte fra jobb, uavhengig av hvilken religion det er. Religionsvernet i samfunnet har blitt en hemsko for samfunnsutviklingen og ytringsfriheten. Det er ingen logisk grunn som tilsier at man skal ha respekt for ånder og spøkelser i 2024. Det er like uviktig som å følge et fotballag; og meg bekjent får man ikke fri på kampdag. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 16. september #63 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min arbeidsplass er smeltedigel av folk med forskjellige nasjonaliteter, religioner, tradisjoner og så videre. Derfor ble jeg svært overrasket over en kollegas utsagn her om dagen. Vi diskuterte noe i kaffekroken, og samtalen gikk over på religioner og sånt, så fortalte jeg hvilken religion jeg tilhørte. Hun forsto først ikke hva jeg mente, og etter at jeg forklarte henne det, begynte hun å si ting som "tror du virkelig på det der?", latter, "du vet at det ikke er ekte?" og så videre. Jeg lurer på hvorfor det er greit å latterliggjøre religioner på denne måten. Jeg snakker ikke uoppfordret om min religion, ber ikke om noe tilrettelegging, prøver ikke å omvende noen og så videre. Jeg nevnte min religiøse tilhørighet kun fordi det passet inn i diskusjonen vi hadde. Er dette rett og slett frekt og ikke innenfor? Anonymkode: 9df7c...f57 Dette kalles ytringsfrihet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #64 Del Skrevet 16. september Fru Uperfekt skrev (36 minutter siden): Dette kalles ytringsfrihet. Så neste gang vedkommende kommer med stygge klær, kommer jeg til å si det til henne. "Dine klær er stygge". Ytringsfrihet. Anonymkode: 9df7c...f57 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #65 Del Skrevet 16. september Baratheon skrev (40 minutter siden): Helt innafor. Religion kan man holde borte fra jobb, uavhengig av hvilken religion det er. Religionsvernet i samfunnet har blitt en hemsko for samfunnsutviklingen og ytringsfriheten. Det er ingen logisk grunn som tilsier at man skal ha respekt for ånder og spøkelser i 2024. Det er like uviktig som å følge et fotballag; og meg bekjent får man ikke fri på kampdag. HUN initierte diskusjon om religion. Jeg krever heller ikke noe fri på mine høytidsdager, mens denne kristne kollegaen får masse fri i løpet av året (sammen med oss alle andre) på grunn av HENNES overtro. Anonymkode: 9df7c...f57 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 16. september #66 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min arbeidsplass er smeltedigel av folk med forskjellige nasjonaliteter, religioner, tradisjoner og så videre. Derfor ble jeg svært overrasket over en kollegas utsagn her om dagen. Vi diskuterte noe i kaffekroken, og samtalen gikk over på religioner og sånt, så fortalte jeg hvilken religion jeg tilhørte. Hun forsto først ikke hva jeg mente, og etter at jeg forklarte henne det, begynte hun å si ting som "tror du virkelig på det der?", latter, "du vet at det ikke er ekte?" og så videre. Jeg lurer på hvorfor det er greit å latterliggjøre religioner på denne måten. Jeg snakker ikke uoppfordret om min religion, ber ikke om noe tilrettelegging, prøver ikke å omvende noen og så videre. Jeg nevnte min religiøse tilhørighet kun fordi det passet inn i diskusjonen vi hadde. Er dette rett og slett frekt og ikke innenfor? Anonymkode: 9df7c...f57 Når folk sier de tror på ting som er allment akseptert at er tull, som julenissen, påskeharen osv. Så hever ingen et øyebryn. Religion har fått lov til å være en nisje der folk tror på ting som er åpenbart tull og man kan til og med argumentere med at noen av trekkene ved religion, som å høre stemmer, føle at noen sier at du skal gjøre noe osv. er ting som hadde plassert deg i et polstret rom i en annen setting, men vi har i lang tid akseptert absurd oppførsel om grunnen er religion. Hvis folk tror på absurde ting, så klart går det an å kommentere det. Er arenaen for det arbeidsplassen og for ett individ å rakke ned på et annet? Nei selvfølgelig ikke, jeg snakker om en omveltning i hvordan vi ser på religion i samfunnet og at det på ingen måte er en holdning som krever respekt. På arbeidsplassen så er det jo en dum ide å ha en diskusjon om religion i utgangspunktet og så fremt det religionen ikke skaper problemer på arbeidsplassen, så hadde jeg bare latt det gå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #67 Del Skrevet 16. september K.B. skrev (6 minutter siden): Når folk sier de tror på ting som er allment akseptert at er tull, som julenissen, påskeharen osv. Så hever ingen et øyebryn. Religion har fått lov til å være en nisje der folk tror på ting som er åpenbart tull og man kan til og med argumentere med at noen av trekkene ved religion, som å høre stemmer, føle at noen sier at du skal gjøre noe osv. er ting som hadde plassert deg i et polstret rom i en annen setting, men vi har i lang tid akseptert absurd oppførsel om grunnen er religion. Hvis folk tror på absurde ting, så klart går det an å kommentere det. Er arenaen for det arbeidsplassen og for ett individ å rakke ned på et annet? Nei selvfølgelig ikke, jeg snakker om en omveltning i hvordan vi ser på religion i samfunnet og at det på ingen måte er en holdning som krever respekt. På arbeidsplassen så er det jo en dum ide å ha en diskusjon om religion i utgangspunktet og så fremt det religionen ikke skaper problemer på arbeidsplassen, så hadde jeg bare latt det gå. Igjen. Hun er kristen. Hun kom inn på temaet selv. Anonymkode: 9df7c...f57 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 16. september #68 Del Skrevet 16. september Man må skille mellom religionskritikk og kritikk av religiøse. Det siste må man være mer forsiktig med enn førstnevnte. Det TS nevner kunne vært OK blant nære venner e.l., men ikke til kolleger på jobb. Det er noe som heter at man skal mene det man sier, men man trenger ikke si alt man mener... 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 16. september #69 Del Skrevet 16. september Religion er bare så utdatert i dag, og bør absolutt være en privatsak. Hvis du annonserer det på jobben så må du tåle reaksjoner. Jeg er så lei av hvordan religiøse skal kreve plass og holde oss igjen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #70 Del Skrevet 16. september Grevling skrev (19 minutter siden): Religion er bare så utdatert i dag, og bør absolutt være en privatsak. Hvis du annonserer det på jobben så må du tåle reaksjoner. Jeg er så lei av hvordan religiøse skal kreve plass og holde oss igjen. Ingen leser hovedinnlegget eller svarene, altså. Kollegaen som latterliggjorde, ER religiøs. Samtalen gikk som følger: "Skal du i utdeling av fireårsbok i helga?" (altså, utdeling av kirkebok til fireåringer, i kirka) "Nei, jeg tilhører (den og den religionen), så vi går ikke i kirka". "Tror du seriøst på de greiene der? Du vet at de ikke finnes, ikke sant?" Etterfulgt av latter. Så, på hvilken måte har jeg "annonsert" min religion på den måten at jeg å "tåle reaksjoner"? Særlig fra dem som selv er religiøse? På hvilken måte holder jeg DEG igjen ved å tro på noe som du ikke tror på? Jeg prøver ikke å omvende noen, går ikke rundt med religiøse symboler, krever ikke tilrettelegging (noe for eksempel muslimer får i forbindelse med Ramadan osv), diskriminerer ikke noen, snakker ikke dritt om andre religioner til dem det gjelder. Så på hvilken måte holder jeg DEG igjen? Anonymkode: 9df7c...f57 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 16. september #71 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ingen leser hovedinnlegget eller svarene, altså. Kollegaen som latterliggjorde, ER religiøs. Samtalen gikk som følger: "Skal du i utdeling av fireårsbok i helga?" (altså, utdeling av kirkebok til fireåringer, i kirka) "Nei, jeg tilhører (den og den religionen), så vi går ikke i kirka". "Tror du seriøst på de greiene der? Du vet at de ikke finnes, ikke sant?" Etterfulgt av latter. Så, på hvilken måte har jeg "annonsert" min religion på den måten at jeg å "tåle reaksjoner"? Særlig fra dem som selv er religiøse? På hvilken måte holder jeg DEG igjen ved å tro på noe som du ikke tror på? Jeg prøver ikke å omvende noen, går ikke rundt med religiøse symboler, krever ikke tilrettelegging (noe for eksempel muslimer får i forbindelse med Ramadan osv), diskriminerer ikke noen, snakker ikke dritt om andre religioner til dem det gjelder. Så på hvilken måte holder jeg DEG igjen? Anonymkode: 9df7c...f57 Så du prøver ikke å påvirke samfunnet ved å stemme på partier som kan fremme verdier som stemmer overens med din religion og verdier? Skikkelig live and let live? At den kollegaen også er religiøs og sikkert tilhører en av de kjente etablerte religionene overrasker meg ikke. Jeg har hørt hvordan de gjør narr av andre trosretninger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #72 Del Skrevet 16. september Grevling skrev (7 minutter siden): Så du prøver ikke å påvirke samfunnet ved å stemme på partier som kan fremme verdier som stemmer overens med din religion og verdier? Skikkelig live and let live? At den kollegaen også er religiøs og sikkert tilhører en av de kjente etablerte religionene overrasker meg ikke. Jeg har hørt hvordan de gjør narr av andre trosretninger. Nei, jeg gjør det ikke. Ingen partier i Norge har min religion som fanesak, heller. Live and let live. Ingen restriksjoner for meg som kvinne grunnet religion mht. sex, bekledning, forhold til menn, valg av yrke og så videre. Jeg stemmer på det politiske partiet som jobber for utvikling av bygder (siden jeg bor i bygd) og som har et par saker jeg bryr meg om, som har null og niks med religion å gjøre. Ikke oppfordrer jeg andre til å konvertere eller bli med meg på religiøse høytider. Anonymkode: 9df7c...f57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 17. september #73 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så neste gang vedkommende kommer med stygge klær, kommer jeg til å si det til henne. "Dine klær er stygge". Ytringsfrihet. Anonymkode: 9df7c...f57 Ja, det kan du gjøre. AnonymBruker skrev (11 timer siden): HUN initierte diskusjon om religion. Jeg krever heller ikke noe fri på mine høytidsdager, mens denne kristne kollegaen får masse fri i løpet av året (sammen med oss alle andre) på grunn av HENNES overtro. Anonymkode: 9df7c...f57 Nei, hun får ikke fri pga religionen sin. Dere alle får fri fordi Norge en gang var en kristen nasjon, og nå setter arbeiderne pris på fridager. Lær deg norgeshistorien. 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #74 Del Skrevet 17. september Er det åsatru? Anonymkode: 428e8...856 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #75 Del Skrevet 17. september Baratheon skrev (1 time siden): Ja, det kan du gjøre. Nei, hun får ikke fri pga religionen sin. Dere alle får fri fordi Norge en gang var en kristen nasjon, og nå setter arbeiderne pris på fridager. Lær deg norgeshistorien. Norge var en gang kristen nasjon, ja. Det er den ikke lenger. Men fridagene består, og man skal holde fred i kirketiden på søndager. Av hensyn til de kristne. Anonymkode: 9df7c...f57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 17. september #76 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min arbeidsplass er smeltedigel av folk med forskjellige nasjonaliteter, religioner, tradisjoner og så videre. Derfor ble jeg svært overrasket over en kollegas utsagn her om dagen. Vi diskuterte noe i kaffekroken, og samtalen gikk over på religioner og sånt, så fortalte jeg hvilken religion jeg tilhørte. Hun forsto først ikke hva jeg mente, og etter at jeg forklarte henne det, begynte hun å si ting som "tror du virkelig på det der?", latter, "du vet at det ikke er ekte?" og så videre. Jeg lurer på hvorfor det er greit å latterliggjøre religioner på denne måten. Jeg snakker ikke uoppfordret om min religion, ber ikke om noe tilrettelegging, prøver ikke å omvende noen og så videre. Jeg nevnte min religiøse tilhørighet kun fordi det passet inn i diskusjonen vi hadde. Er dette rett og slett frekt og ikke innenfor? Anonymkode: 9df7c...f57 I en passiar mellom noen mennesker kunne det godt vært bare en sleivete kommentar av en som (kanskje) ble satt ut av det du fortalte (var det SÅ spesielt?), eller et dårlig forsøk på å være morsom. Faktisk ikke greit, men ville ikke tenkt mer over det, folk kan si mye rart, og kan være ubetenksomme av og til... tenker det sier mer om den personen som sa det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 17. september #77 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Norge var en gang kristen nasjon, ja. Det er den ikke lenger. Men fridagene består, og man skal holde fred i kirketiden på søndager. Av hensyn til de kristne. Anonymkode: 9df7c...f57 Nei, det er ikke av hensyn til de kristne lenger. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #78 Del Skrevet 17. september Baratheon skrev (26 minutter siden): Nei, det er ikke av hensyn til de kristne lenger. Helligdagsfred og stille i kirketiden er av hensyn til de kristne. Hvem ellers bryr seg om hva som foregår i kirketiden, altså så sent som klokka 11-12 på dagen? https://inspirasjon.byggebolig.no/braak-paa-soendager-og-andre-helligdager-og-du-kan-faa-bot Du får altså BOT for å ikke holde helligdagen stille. Kun kristne helligdager omfattes, ikke dager som 1. mai, 17. mai og så videre. Jeg ser at mange kristne er veldig på å forsvare privilegier som de har fått, og bortforklare dem med "tradisjon", "kultur" og så videre. Anonymkode: 9df7c...f57 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 17. september #79 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helligdagsfred og stille i kirketiden er av hensyn til de kristne. Hvem ellers bryr seg om hva som foregår i kirketiden, altså så sent som klokka 11-12 på dagen? https://inspirasjon.byggebolig.no/braak-paa-soendager-og-andre-helligdager-og-du-kan-faa-bot Du får altså BOT for å ikke holde helligdagen stille. Kun kristne helligdager omfattes, ikke dager som 1. mai, 17. mai og så videre. Jeg ser at mange kristne er veldig på å forsvare privilegier som de har fått, og bortforklare dem med "tradisjon", "kultur" og så videre. Anonymkode: 9df7c...f57 Det er knapt troende kristne igjen i landet. Likevel synes majoriteten av befolkningen at det er kjekt med ro og stillhet på enkelte dagen, spesielt når nordmenn er besatt av oppussing og støyende hagearbeid. Du må likevel gjerne leve i den tro om at vi fortsatt verner de kristne. Det har ingenting å si for meg. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #80 Del Skrevet 17. september takinova skrev (23 timer siden): Det er veldig flott at folk tør å utfordre krenke-hysteriet. Du har ingen rett til å bli respektert for din religion, spesielt når du står og forteller om den. Du er bestandig kvalm og ekkel. Du har kanskje aldri vært i arbeid og tror derfor at det du sier til kompisen din på privaten ikke nødvendigvis hører hjemme på jobb. Dersom du er uenig med en kollega, er det ikke greit å latterliggjøre eller ellers med vilje skape dårlig stemning på jobb. Hms kalles det. Alle skal trives best mulig, og alle skal bidra til at det er trivsel. Anonymkode: e9538...be6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå