Gå til innhold

Er det virkelig greit å latterliggjøre ens religion direkte slik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Macro skrev (1 minutt siden):

Hun fortalte jo ikke uoppfordret, så jo, jeg vil hevde situasjonene kan sammenlignes.

Du virker jo oppriktig provosert av hva andre tror på. Om jeg var deg hadde jeg brukt mer tid på å passe mine egne saker. 

Eller så lar man være å fortelle til kollegaer om at man tror på ekte på harry potter og sauron.

Anonymkode: a61b8...8dc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle trenger noe å tro på, selv tror jeg, jeg tar en øl til!

Anonymkode: d7c1c...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Hvorfor er det bedre med det enn at man tror, i fred og ro uten å forulempe noen?

Anonymkode: 9df7c...f57

For meg som ikke tror, syns jeg det var ekkelt å høre på en tale i dåp, som lover folk evig liv om de kun velger å tro på Gud. For meg høres det ut som en dramatisk kult, som lover ting de ikke kan love. Men fra liten av har kirka stått for overgangene i livet, mange som sikkert ikke er nødvendige heller, om noen andre enn begravelse er. Så hva annet kan en gjøre enn å møte opp, det er jo våre nære som skal gjennom disse tingene. Å vi vil jo være der med dem. 

Dåp, konfirmasjon og bryllup, det er jo fine feiringer, men ikke like viktige som å si adjø til de døde. 

Anonymkode: 47220...d33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller så lar man være å fortelle til kollegaer om at man tror på ekte på harry potter og sauron.

De spurte henne uten at hun en gang var med i diskusjonen. Men enig, om man spiser lunsjen sin med en gjeng med fi**** så er det best å si minst mulig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer overalt dessverre..visse folk mangler sosiale antenner og skjønner ikke hvor grensen går.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er kommentaren din, men at du i tillegg slenger på den emojien gjør kommentar bare enda mer forkastelig. 
Religion er noe man holder for seg selv og ikke diskuterer med kreti og pleti. 

Anonymkode: 25d25...33e

Det er bare tull. Få det ut i lyset! Ikke sitt og rug over dette i mørke rom og ekkokamre. Mange religiøse tør jo ikke snakke om religionen sin, ikke fordi de blir så veldig fornærmet og krenket, men fordi de begynner å tvile…

Det er vanskelig å forsvare troen mot logikk, og det er derfor vi har blasfemiparagrafer og sharialover og alt sånt. Makthavere (om det er en islamsk diktator eller en prest i en liten menighet eller bare den som er stjerna på kirkekaffen) vil ikke slippe til kritiske røster som gjør disiplene tvilende. Derfor skal ikke ungdom fra norske sekter og frimenigheter blande seg med «verdslige». De liker ikke frafall. 

Og den ekle følelsen du får inni deg når andre «ikke respekterer din tro», det er jo din egen fornuft som desperat forsøker å gjøre seg fri fra lenkene som religionen har satt på den.

Anonymkode: 428e8...856

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye man ikke har konkrete bevis på i rettspleien og vitenskapet, som man likevel tror. Nå sier jeg ikke at religion er det samme som vitenskap, kun at man ikke har bevis for alt her i verden. For eksempel, så tror du sikkert at mannen din elsker deg. Du tror også at du er frisk. Du har derimot ingen bevis for noe av dette.

Jeg har mer bevis på at religion er skapt ut av frykt for det uvisste, sosial kontroll, penger, makt, felleskap, at mange elsker tradisjon og å gi livet mening siden vi har en så inni hampen aktiv bevissthet, enn at det er guder. Jeg syns religion gir mening gjennom menneskets oppførsel, ikke som noe som finns i verden, men i oss som en merkelig art. 

Å om en gud finns og sier alt dette som er skrevet, vil jeg heller til du vet, enn å leve under slike tilstander guder ber kvinner leve under, for det er ugreit. Religion er ganske så kvinne undertrykkende. 

Jeg tror ikke alle elsker kjæresten sin eller at alle er friske, faktisk er jeg ganske paranoid rundt helsen min til tider å har hatt et par bomturer om kreft som viste seg å være angst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare greit, men bra! Latterlige ting burde latterliggjøres.

Det sagt så mangler man litt antenner dersom man går etter enkeltpersoner på en arbeidsplass.

Anonymkode: 29967...951

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mangler sosiale antenner. Om man kjenner at man er uenig i andres personlige valg, så kan man ti stille når man er på jobb. Å bare buse ut med sin egen fordømmelse er lavpanna. Her har hun en gylden anledning til å lære om HVORFOR folk velger å være religiøse, hva betyr det for dem, hva tenker de om aspekt a eller b. Prøve å lære og få forståelse, eller vekke refleksjon ved å stille litt kritiske spørsmål. Istedet spyr hun ut kritikk og fordømmelse. Som om folk tar til seg det når de blir angrepet?

På arbeidsplassen skal man vise sensitivitet. Du skal ikke få kolleger til å føle seg mindreverdige eller fordømt, de fleste arbeidsplasser har bestemmelser om inkludering, toleranse og respekt. Hun burde klages inn til leder.

Anonymkode: cb023...f7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (13 minutter siden):

De spurte henne uten at hun en gang var med i diskusjonen. Men enig, om man spiser lunsjen sin med en gjeng med fi**** så er det best å si minst mulig.

Den der situasjonen er jeg enig i er forkastelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er bare tull. Få det ut i lyset! Ikke sitt og rug over dette i mørke rom og ekkokamre. Mange religiøse tør jo ikke snakke om religionen sin, ikke fordi de blir så veldig fornærmet og krenket, men fordi de begynner å tvile…

Det er vanskelig å forsvare troen mot logikk, og det er derfor vi har blasfemiparagrafer og sharialover og alt sånt. Makthavere (om det er en islamsk diktator eller en prest i en liten menighet eller bare den som er stjerna på kirkekaffen) vil ikke slippe til kritiske røster som gjør disiplene tvilende. Derfor skal ikke ungdom fra norske sekter og frimenigheter blande seg med «verdslige». De liker ikke frafall. 

Og den ekle følelsen du får inni deg når andre «ikke respekterer din tro», det er jo din egen fornuft som desperat forsøker å gjøre seg fri fra lenkene som religionen har satt på den.

Knallgodt skrevet!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men hvis moren din er kristen light, har du kanskje blitt indoktrinert med aftenbønn og «mormor er i himmelen» osv som barn? Da er det grobunn for å bli religiøs senere i livet. For de av oss som aldri har trodd, er det svært vanskelig å virkelig begynne å tro oppriktig i voksen alder.

Kristen light betydde at hun hadde barnetroen og ba for enkelte ting for seg selv. Vi hadde aldri aftenbønn eller mormor i himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For meg som ikke tror, syns jeg det var ekkelt å høre på en tale i dåp, som lover folk evig liv om de kun velger å tro på Gud. For meg høres det ut som en dramatisk kult, som lover ting de ikke kan love. Men fra liten av har kirka stått for overgangene i livet, mange som sikkert ikke er nødvendige heller, om noen andre enn begravelse er. Så hva annet kan en gjøre enn å møte opp, det er jo våre nære som skal gjennom disse tingene. Å vi vil jo være der med dem. 

Dåp, konfirmasjon og bryllup, det er jo fine feiringer, men ikke like viktige som å si adjø til de døde. 

Vel. På sånne "vekkelses-businessmøter" står folk og messer om personlig utvikling og masse annet bla bla bla. Så det er ikke bare religion, skal jeg si deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kollegaen som kom inn på temaet, er selv troende kristen. Hun mente likevel at hennes religion sto "over" min, og latterliggjorde min religion. Hadde hun vært ateist som hatet alt det religiøse, ville det vært en annen sak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har mer bevis på at religion er skapt ut av frykt for det uvisste, sosial kontroll, penger, makt, felleskap, at mange elsker tradisjon og å gi livet mening siden vi har en så inni hampen aktiv bevissthet, enn at det er guder. Jeg syns religion gir mening gjennom menneskets oppførsel, ikke som noe som finns i verden, men i oss som en merkelig art. 

Å om en gud finns og sier alt dette som er skrevet, vil jeg heller til du vet, enn å leve under slike tilstander guder ber kvinner leve under, for det er ugreit. Religion er ganske så kvinne undertrykkende. 

Jeg tror ikke alle elsker kjæresten sin eller at alle er friske, faktisk er jeg ganske paranoid rundt helsen min til tider å har hatt et par bomturer om kreft som viste seg å være angst.

Så du tror ikke at mannen din elsker deg?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke bare greit, men bra! Latterlige ting burde latterliggjøres.

Det sagt så mangler man litt antenner dersom man går etter enkeltpersoner på en arbeidsplass.

Anonymkode: 29967...951

Hvorfor er andre religioner enn kristendom mer latterlige enn kristendom? Den aktuelle kollegaen er kristen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kristen light betydde at hun hadde barnetroen og ba for enkelte ting for seg selv. Vi hadde aldri aftenbønn eller mormor i himmelen.

Tror du ikke det påvirket deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min arbeidsplass er smeltedigel av folk med forskjellige nasjonaliteter, religioner, tradisjoner og så videre. Derfor ble jeg svært overrasket over en kollegas utsagn her om dagen. Vi diskuterte noe i kaffekroken, og samtalen gikk over på religioner og sånt, så fortalte jeg hvilken religion jeg tilhørte. Hun forsto først ikke hva jeg mente, og etter at jeg forklarte henne det, begynte hun å si ting som "tror du virkelig på det der?", latter, "du vet at det ikke er ekte?" og så videre. Jeg lurer på hvorfor det er greit å latterliggjøre religioner på denne måten. Jeg snakker ikke uoppfordret om min religion, ber ikke om noe tilrettelegging, prøver ikke å omvende noen og så videre. Jeg nevnte min religiøse tilhørighet kun fordi det passet inn i diskusjonen vi hadde. Er dette rett og slett frekt og ikke innenfor?

Absolutt ikke greit. Jeg kan inrømme at jeg tenker det samme som henne, men å si det til noen på en arbeidsplass blir helt feil.

Anonymkode: b9a2d...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen respekt for noen religion, og harselerer gjerne med dem.
På ei anna side: Jeg respekterer alles rett til å tro og tenke hva de vil. 
Man latterliggjør ikke kolleger, og man følger vanlig folkeskikk.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min arbeidsplass er smeltedigel av folk med forskjellige nasjonaliteter, religioner, tradisjoner og så videre. Derfor ble jeg svært overrasket over en kollegas utsagn her om dagen. Vi diskuterte noe i kaffekroken, og samtalen gikk over på religioner og sånt, så fortalte jeg hvilken religion jeg tilhørte. Hun forsto først ikke hva jeg mente, og etter at jeg forklarte henne det, begynte hun å si ting som "tror du virkelig på det der?", latter, "du vet at det ikke er ekte?" og så videre. Jeg lurer på hvorfor det er greit å latterliggjøre religioner på denne måten. Jeg snakker ikke uoppfordret om min religion, ber ikke om noe tilrettelegging, prøver ikke å omvende noen og så videre. Jeg nevnte min religiøse tilhørighet kun fordi det passet inn i diskusjonen vi hadde. Er dette rett og slett frekt og ikke innenfor?

Det er frekt og unødvendig, men allikevel lov. vi har heldigvis ikke en blasfemiparagraf som håndheves.

Forøvrig er religionskritikk en av hjørnesteinene i et hvert velfungerende demokrati. Men da snakker jeg ikke latterliggjøring i kaffepausen.

Anonymkode: d6b65...f07

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...