Svennis Skrevet 16. september 2024 #1 Skrevet 16. september 2024 Hei! Har en Mac lader, som fungerer helt fint, men noe ødelagt helt foran som dere ser, er det farlig? Jeg tenker og teipe den rundt med el teip, og kjøpe en ny slutten av uken. Eller er det altfor risikabelt?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #2 Skrevet 16. september 2024 Det er ikke noe å tenke på en gang, kast den og kjøp ny. Elektrisk utstyr skal man ikke ta sjanser med. Kan hende den funker fint, kan hende den brenner ned huset ditt. Sjansen er større for det siste. Anonymkode: 41fb7...d57 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #3 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke noe å tenke på en gang, kast den og kjøp ny. Elektrisk utstyr skal man ikke ta sjanser med. Kan hende den funker fint, kan hende den brenner ned huset ditt. Sjansen er større for det siste. Anonymkode: 41fb7...d57 Mener du det? Den lille dingsen kan brenne ned? Anonymkode: 0b620...340
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #4 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mener du det? Den lille dingsen kan brenne ned? Anonymkode: 0b620...340 Er du ikke kjent med hvordan elektrisk brann forløper seg? Anonymkode: 41fb7...d57 1
Svennis Skrevet 16. september 2024 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er du ikke kjent med hvordan elektrisk brann forløper seg? Anonymkode: 41fb7...d57 Nei 😅 men jeg kaster den jeg. Du mener det er såpass farlig?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #6 Skrevet 16. september 2024 Vanlig problem med den typen. Jeg brukte el-tape på mine, men de var ikke så ødelagt, kun sprekker i plast, ikke selve metallet. Anonymkode: 5d974...6a2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #7 Skrevet 16. september 2024 Svennis skrev (13 minutter siden): Nei 😅 men jeg kaster den jeg. Du mener det er såpass farlig? Du leverer den inn på en elektronikk butikk som miljøavfall, og kjøper en ny. Anonymkode: 689cc...3e7 1
aksase Skrevet 16. september 2024 #8 Skrevet 16. september 2024 Du kan teipe den litt som en midlertidig løsning, men anbefaler at du ikke bruker den uten at du selv er i nærheten i tilfelle det blir kortslutning. Bør byttes ved anledning. For øvrig er Apple gode på design på mange ting, men disse kablene og laderne har en svakhet her i overgangen mellom adapter/kontakt, alle sammen. Dette er dårlig design fordi ledningen knekker akkurat på dette punktet på alle sammen, og slik har det vært i mange år uten at Apple har kommet med en mer holdbar løsning. Hvis du skal kjøpe deg en ny lader, kan det godt hende du får en bedre ladekabel om du kjøper uoriginalt og ikke original Apple. Trolig er det både billigere og bedre å kjøpe uoriginal lader til Apple.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #9 Skrevet 16. september 2024 aksase skrev (1 time siden): Du kan teipe den litt som en midlertidig løsning, men anbefaler at du ikke bruker den uten at du selv er i nærheten i tilfelle det blir kortslutning. Bør byttes ved anledning. For øvrig er Apple gode på design på mange ting, men disse kablene og laderne har en svakhet her i overgangen mellom adapter/kontakt, alle sammen. Dette er dårlig design fordi ledningen knekker akkurat på dette punktet på alle sammen, og slik har det vært i mange år uten at Apple har kommet med en mer holdbar løsning. Hvis du skal kjøpe deg en ny lader, kan det godt hende du får en bedre ladekabel om du kjøper uoriginalt og ikke original Apple. Trolig er det både billigere og bedre å kjøpe uoriginal lader til Apple. Den jeg har nå har en annen løsning, stoffledning i stedet for plast, den er like fin 2+ år senere. Ellers er det bare å gjøre slik jeg gjorde med to forrige Mac - tapet med elektrikertape i festet. Anonymkode: 5d974...6a2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #10 Skrevet 16. september 2024 DISCLAIMER: Jeg anbefaler ingen å gjøre som meg, men deler min erfaring. Som andre er inne på: Det der er en konstruksjonssvakhet på enkelte litt eldre ladere. Det går helt fint å bruke den slik den er, men jeg ville ikke latt den stå innkoblet uten at du selv er til stede. Elektrikertape kan du godt ta på den, men ut over at det stiver av litt og bidrar til å unngå å skade den ytterligere har det ikke stort for deg. Det som KAN ha noe for seg er å surre med elektrikertape først, deretter kannibalisere en annen flertrådet strømkabel du har liggende – splitte den og ta ut et par kobberledere som du så surrer stramt og tett hele veien fra strømforsyningen til et par cm forbi bruddet. Surr deretter elektrikertape på utsiden av dette igjen for å få det ytterligere stivt. Dette er selvsagt ikke optimalt, og jeg tar ikke noe som helst ansvar dersom noen prøver dette, men det har alltid fungert for meg. En annen fremgangsmåte er å bruke limpistol, men det er egentlig best på iPhone-ladere. Mac-adapteret utvikler mer varme både fra selve adapteret og potensielt ved motstand i kabelen. Derfor KAN lim fra limpistol smelte. I ditt tilfelle tror jeg likevel dette kunne fungert. Her er et par av mine iPhone-ladere som har vært brukt slik som dette i en årrekke: en limt og en hvor jeg bare har gitt f... (Akkurat den er det fascinerende at fremdeles fungerer...) Skomakerens barn osv… 😁 (og igjen: disse innspillene er for ordens skyld ikke en oppfordring til å gjøre som meg) Anonymkode: ce92d...d74
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #11 Skrevet 16. september 2024 Risikoen er liten fordi det går lite strøm i kablene inn til mobiltelefonen. Men skade er skade, og det kan oppstå mini-lysbuer hvis det er dårlig kontakt. Hvis det er noe brennbart over eller under eller den er tildekket kan det føre til brann i verste fall. På den annen side så hadde vel faktisk.no sjekket mobillading og brann og funnet ut at antall skrekkadvarsler i avisene var mange ganger flere enn den ene brannen de hadde klart å identifisere over en årrekke som føge av mobillading. 😃 Jeg ville kassert den så fort som mulig, men i nødstilfelle ladet under oppsyn. Hilsen hobbyelektriker. Anonymkode: 4a255...916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå