Gå til innhold

Er det virkelig umulig å få venner i voksen alder når man ikke drikker alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre ingen venner fra barndommen grunnet mobbing og utestenging. Har flyttet noen ganger i forbindelse med giftemål/jobb/andre årsaker. Og jeg synes det er fryktelig vanskelig å få venner i voksen alder. Når jeg sitter med kollegaer i kaffekroken, så får jeg med meg at flere finner venner etter bytur/fest/festival osv. Så man må altså drikke for å finne venner? Eller hvordan funker det? Jeg kommer ikke til å begynne med alkohol bare for å få venner altså, tenker bare at det kanskje er en forklaring.

Anonymkode: b83f6...bef

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har dessverre ingen venner fra barndommen grunnet mobbing og utestenging. Har flyttet noen ganger i forbindelse med giftemål/jobb/andre årsaker. Og jeg synes det er fryktelig vanskelig å få venner i voksen alder. Når jeg sitter med kollegaer i kaffekroken, så får jeg med meg at flere finner venner etter bytur/fest/festival osv. Så man må altså drikke for å finne venner? Eller hvordan funker det? Jeg kommer ikke til å begynne med alkohol bare for å få venner altså, tenker bare at det kanskje er en forklaring.

Jeg har bare to forslag: begynne i kor, om det fins i nærheten. Og søke opp Hey Woman <by> på facebook, som er grupper for å avtale å gjøre ting. 

Anonymkode: be5a1...816

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet venner i voksen alder via frivillig arbeid og igjennom idrett/trening. 
Pleier også være litt på pubquizer. Det er mange som er med på quizer som ikke drikker. 

Anonymkode: fba8a...6be

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet mange venner via hobbyen min. Men da bør man ut på hobby treff. 

Anonymkode: 233bf...ec1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (3 minutter siden):

Du kan vel være med dem ut, og drikke mocktails/alkoholfri øl/brus?

Jeg blir aldri invitert ut med noen nettopp fordi jeg ikke drikker.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre nære venner, en fra da barna var små, og to gjennom fritidsaktiviteter i voksen alder. Så, det går an, uten alkohol.  Kanskje det er en fordom jeg har, men kanskje det er annerledes for menn? At fritidsaktiviteter kan bli litt konkurranse-preget og da er det ikke så lett å bli venner?   

Anonymkode: bf95c...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritidsinteresser/hobby er en veldig fin arena for nye vennskap 🙂

Om det er sport, håndverk og alt annet mellom himmel og jord, så vil du møte mennesker med lik interesse om du er aktiv med interessen din, og ikke bare strikker i sofaen eller løper på tredemølla i stua 🙂 Meld deg inn i en klubb eller lignende. Jeg var på forfatterkurs for noen år tilbake, og har kontakt med en derfra enda. Vi er ikke nære venner, men vi møtes iblant for en kaffe. Min mann trener en viss sport, og har funnet mange venner derfra. De er en god gjeng nå, med felles interesser og opplegg å delta på, i tillegg til å møtes på fritida.

Det er også mulig å invitere f.eks en kollega du vil bli bedre kjent med ut på kaffe eller lunsj. Men mulig det blir litt for invaderende for noen. Det ville jeg syntes, men jeg er ganske introvert og bruker lang tid på å i det hele tatt ønske å knytte vennskapsbånd.

Anonymkode: fc28d...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir aldri invitert ut med noen nettopp fordi jeg ikke drikker.

Du trenger ikke flagge at du ikke drikker. Vi nordmenn er litt rare med det der, som om man blir skeptisk til sunne folk....

Carlsberg har feks en alkoholfri øl på flaske som både smaker veldig godt og som "ser ekte ut". Ellers kan du tømme over på glass om du ikke ønsker å vise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (22 minutter siden):

Du kan vel være med dem ut, og drikke mocktails/alkoholfri øl/brus?

Å være edru blant folk som drikker, er hyggelig i kanskje 30-60 min. Når øyne begynner å bli litt sløve og samtalene enten intense eller fjerne, er det lite å hente. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (15 minutter siden):

Å være edru blant folk som drikker, er hyggelig i kanskje 30-60 min. Når øyne begynner å bli litt sløve og samtalene enten intense eller fjerne, er det lite å hente. 

30-60 min... Da drikker dem fort 🙂 !! Men hvis det er et ønske om å være med ut med dem, så kan det være en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (Akkurat nå):

30-60 min... Da drikker dem fort 🙂 !! Men hvis det er et ønske om å være med ut med dem, så kan det være en god løsning.

Altså ... give or take. Kommer an på alder og innstilling også, mange er i en annen "mood" når de er ute for å drikke, enn en som er edru ikke helt klarer å matche. Men det er nå bare min erfaring. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (Akkurat nå):

Altså ... give or take. Kommer an på alder og innstilling også, mange er i en annen "mood" når de er ute for å drikke, enn en som er edru ikke helt klarer å matche. Men det er nå bare min erfaring. 

Joda, men hvis man ønsker å være med ut, og de andre drikker, og man selv er edru, så får man jo bare leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, man må ikke drikke eller gå ut på byen for å finne venner. Jeg har ingen barndomsvenner (noe så uinteressant, man har da vel utviklet seg litt på 30-40 år?), men har en masse venner jeg har blitt kjent med via trening, yogakurs/retreats, kor, ridning, andre foreldre i barnehagen/skolen, noen via internett-forum eller facebook-grupper… Har ikke en eneste venn jeg har møtt i fylla.

Anonymkode: 326a8...349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 minutt siden):

Joda, men hvis man ønsker å være med ut, og de andre drikker, og man selv er edru, så får man jo bare leve med det.

jeg tror vi svarer på litt ulike problemstillinger. Jeg ser det som at ts ønsker venner uten å være nødt til å sitte der edru mens de drikker. Et slikt kompromiss du skisserer er ikke gøy for alle, antakelig derfor innlegget er skrevet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 minutt siden):

jeg tror vi svarer på litt ulike problemstillinger. Jeg ser det som at ts ønsker venner uten å være nødt til å sitte der edru mens de drikker. Et slikt kompromiss du skisserer er ikke gøy for alle, antakelig derfor innlegget er skrevet. 

Du aner jo ikke om det vil være gøy for ts. Hen blir ikke invitert med ut nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker sjeldent, og når jeg gjør er det online og pga gaming enkelte helger. Men jeg er mye ute på pub/fest/festival og da er jeg alltid edru. Hva stopper deg fra å delta på fest og ta med deg et par halvlitere brus eller farris? Har aldri opplevd at folk har kommentert det. Og når man når en viss alder så drikker jo ikke de andre seg fullstendig dritings som regel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått masse nye venner de siste to årene ved å bli aktiv i DNT 😊 Her det mange som ikke drikker, så ingen som reagerer på det. Anbefaler deg å sjekke hvilke fellesturer som arrangeres i ditt område 

Anonymkode: 18b4c...4d9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å få venner selv om man er avholds. Grunne til at ingen inviterer deg med når du ikke drikker alkohol er enten at du er dørgende kjedelig og uinteressant, eller (mest sannsynlig) at du bedriver en voldsomt moraliserende og bedrevitene holdning ovenfor de som drikker alkohol. Ingen gidder å slepe med seg en sånn i sosialt lag. 

Anonymkode: d8fdf...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...