Gå til innhold

Hva skal jeg studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Jeg er alenemor for to barn. Før jeg fikk barn var jeg frisørlærling, men jeg driver nå og tar opp fag for å få studiekompetanse.  
Karakterene mine fra vgs er ikke så gode, og jeg bestod ikke matte og naturfag. 
Nå tar jeg opp disse fagene med et mål om å bestå så jeg kan studere privat, da jeg tror det er mest sannsynlig at jeg kan gjennomføre om jeg søker privat fremfor med et snitt da det vil ta meg veldig lang tid å skulle oppnå et snitt jeg kan søke meg inn på studier med. 
Jeg er en av de som slet på skolen, og hadde ingen motivasjon eller mål da jeg gikk på videregående. Jeg klarte ikke å bestå matte og naturfag, så jeg gikk videre på privat frisørskole og ble lærling. 
De siste par årene har jeg innsett at jeg vil noe mer, jeg vil jobbe med noe med litt mer mening og er generelt interessert i å ende opp med et yrke hvor jeg kan være til hjelp for andre. 
Jeg er interessert i psykologi, men er klar over at jeg ikke har karakterer som er gode nok til å skulle bli psykolog, derfor har jeg vurdert en bachelor i psykologi. 
Nå som jeg tar opp fag merker jeg at jeg nå har en helt annen evne til å sette meg inn i skolearbeid og det gjør meg optimistisk. Jeg tror jeg kan trives godt med å studere på nett.

Det er også viktig for meg å studere slik at jeg kan få meg en jobb som er bedre betalt med tanke på at jeg har to barn som jeg er delvis alene med. Hverdagen min krever også at jeg kan ende opp med en jobb som passer med å ha barn i barnehage, og etterhvert på skole. 

Er det noen som har vært i liknende situasjoner som har kommet godt ut av det og kanskje har litt tips eller råd til meg om hvilken vei jeg kan gå videre? 

Anonymkode: 0cb75...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En BA i generell psykologi er ikke direkte profesjonsrettet, men nyttig som et tillegg til annen utdannelse er min mening. Av det jeg har sett er snittet ganske høyt, for eksempel på universitetetene - så det er populært. Som med veldig mange andre slike studieprogram som ikke er direkte profesjonsrettet, bør man ha MA i tillegg eller kombinere med andre studier for å få seg jobb i etterkant. 

Hva konkret tenker du at bachelor i psykologi skal brukes til? Hvilke type stillinger? 

Har du vurdert sykepleier, der man kan ta videreutdanning i feks psykiatri eller andre emner innen psykologi?

Spesialpedagogikk, lærerutdanning, sosionom, vernepleier?

Mitt råd er med andre ord å undersøke hva en bachelor i psykologi gir av muligheter etterpå, kontra faktisk profesjonsrettede utdanninger. 

Anonymkode: 369b0...bd0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker en sikker jobb uten turnus tenker jeg lærer eller barnehagelærer. Begge utdanningene gir også gode muligheter for videreutdanning når barna blir større dersom du vil ha faglig påfyll.

Vernepleier og til dels sosialt arbeid vil kreve turnus. Det er for mange som vil ha dagjobbene.

Anonymkode: 3029f...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei :) 

Jeg er alenemor for to barn. Før jeg fikk barn var jeg frisørlærling, men jeg driver nå og tar opp fag for å få studiekompetanse.  
Karakterene mine fra vgs er ikke så gode, og jeg bestod ikke matte og naturfag. 
Nå tar jeg opp disse fagene med et mål om å bestå så jeg kan studere privat, da jeg tror det er mest sannsynlig at jeg kan gjennomføre om jeg søker privat fremfor med et snitt da det vil ta meg veldig lang tid å skulle oppnå et snitt jeg kan søke meg inn på studier med. 
Jeg er en av de som slet på skolen, og hadde ingen motivasjon eller mål da jeg gikk på videregående. Jeg klarte ikke å bestå matte og naturfag, så jeg gikk videre på privat frisørskole og ble lærling. 
De siste par årene har jeg innsett at jeg vil noe mer, jeg vil jobbe med noe med litt mer mening og er generelt interessert i å ende opp med et yrke hvor jeg kan være til hjelp for andre. 
Jeg er interessert i psykologi, men er klar over at jeg ikke har karakterer som er gode nok til å skulle bli psykolog, derfor har jeg vurdert en bachelor i psykologi. 
Nå som jeg tar opp fag merker jeg at jeg nå har en helt annen evne til å sette meg inn i skolearbeid og det gjør meg optimistisk. Jeg tror jeg kan trives godt med å studere på nett.

Det er også viktig for meg å studere slik at jeg kan få meg en jobb som er bedre betalt med tanke på at jeg har to barn som jeg er delvis alene med. Hverdagen min krever også at jeg kan ende opp med en jobb som passer med å ha barn i barnehage, og etterhvert på skole. 

Er det noen som har vært i liknende situasjoner som har kommet godt ut av det og kanskje har litt tips eller råd til meg om hvilken vei jeg kan gå videre? 

Anonymkode: 0cb75...118

 

Du må ha klart for deg hvorvidt penger eller trivsel er viktigst for deg. Dette har mye å si for motivasjonen for studier i voksen alder. 

Pluss, er det mulig å få jobb etterpå i området der du bor? 

Har studiet praksisperiode, noe som kan bli vanskelig med barn? 

Anonymkode: acfdc...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på finn.no på stillingsannonser, klikk deg inn på jobber du kunne tenkt deg og se hvilken utdannelse de stiller krav om. Du kommer nok ikke til å finne mange som etterspør bachelor i psykologi.

Jeg vil råde deg sterkt til å ta en bachelorgrad som gir en beskyttet arbeidstittel som for eksempel vernepleier, sykepleier, barnevernspedagog, sosionom eller sosialantropolog. Hvis du skulle ha et ønske om å lære om mer psykologi etter endt studie så gir de alle deg en mulighet til master eller videreutdanning i psykologi. 

Endret av elovine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern, Sosialt arbeid, Vernepleier, Sykepleier, Barnehagelærer

Anonymkode: db11f...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elovine skrev (3 minutter siden):

Gå inn på finn.no på stillingsannonser, klikk deg inn på jobber du kunne tenkt deg og se hvilken utdannelse de stiller krav om. Du kommer nok ikke til å finne mange som etterspør bachelor i psykologi.

Jeg vil råde deg sterkt til å ta en bachelorgrad som gir en beskyttet arbeidstittel som for eksempel vernepleier, sykepleier, barnevernspedagog, sosionom eller sosialantropolog. Hvis du skulle ha et ønske om å lære om mer psykologi etter endt studie så gir de alle deg en mulighet til master eller videreutdanning i psykologi. 

Bachelor i sosialantropologi er vel nesten definisjonen av en diffus bachelorgrad som ikke leder til en relevant jobb alene… er det autocorrect-feil?

Anonymkode: 8d809...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det lå masse studietilbud til barnehagelærer på restetorget til samordna opptak, så vil tro det er lett å komme inn. Vil generelt anbefale å se på høyskoler, da de gir konkrete yrker på relativt kort tid. Bachelor i psykologi virker meningsløst når du vil raskt ut i trygg jobb. 

Anonymkode: 7e37d...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du ønsker en sikker jobb uten turnus tenker jeg lærer eller barnehagelærer. Begge utdanningene gir også gode muligheter for videreutdanning når barna blir større dersom du vil ha faglig påfyll.

Vernepleier og til dels sosialt arbeid vil kreve turnus. Det er for mange som vil ha dagjobbene.

Anonymkode: 3029f...cb8

Kjenner dessverre flere lærere som har gått i flere år uten jobb, så lærer ville jeg styrt unna. Selv om det sikkert er geografiske forskjeller. 

Anonymkode: 6e735...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner dessverre flere lærere som har gått i flere år uten jobb, så lærer ville jeg styrt unna. Selv om det sikkert er geografiske forskjeller. 

Anonymkode: 6e735...043

Hvis man som lærer går flere år uten å få jobb er man altfor kresen på hvor jobben skal være. Det er ofte at lærerstillinger i nord som lyses ut på nytt eller blir besatt av noen uten formell utdanning siden ingen kvalifiserte søker. Selvfølgelig er det vanskelig å få jobb i byer hvor «alle» vil være. I tillegg kan man være litt taktisk med valg av fag. Norsklærer er lurt. Samme med praktiske fag, slik som K&H. 

Anonymkode: 96220...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis man som lærer går flere år uten å få jobb er man altfor kresen på hvor jobben skal være. Det er ofte at lærerstillinger i nord som lyses ut på nytt eller blir besatt av noen uten formell utdanning siden ingen kvalifiserte søker. Selvfølgelig er det vanskelig å få jobb i byer hvor «alle» vil være. I tillegg kan man være litt taktisk med valg av fag. Norsklærer er lurt. Samme med praktiske fag, slik som K&H. 

Anonymkode: 96220...d88

Ja, som nevnt, det er sikkert geografiske forskjeller. Men med barn og ektefeller i bildet er det ikke alltid like lett å flytte på seg. 

Anonymkode: 6e735...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...