Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Boliglån.

Hva er forskjellen på 25 og 30år? Litt lavere sum pr mnd? 

Bør man binde renta nå? 

Hvor finner jeg info?

Anonymkode: 04dd5...5e3

Skrevet

Binder ikke renta når den (mest sannsynlig) er på vei ned… 

Lengre betalingstid = mer renter = lavere månedsbeløp 

Anonymkode: b8db9...18d

Skrevet

Jeg tar alltid lån på lengst mulig nedbetalingstid for mest mulig fleksibilitet og sikkerhet. Og så betaler jeg ned så mye er ekstra jeg ønsker.

Anonymkode: 8278e...d48

• Liker 1
Skrevet

Har du råd til ustabilt rentenivå er det stort sett mest økonomisk å ha flytende rente. Om du ikke tåler en renteøkning og må selge huset er fastrente lurt. 
Nedbetalingstid sier seg selv. Lang tid blir lavere avdrag og mer rentekostnader

Skrevet

Lang tid = dyrere lån totalt.

Min anbefaling ved boliglån er maks 10 års nedbetalingstid. Gjerne 5 om det lar seg gjøre. Leve billig og bruke alt av overskudd på nedbetaling av lån. 

Forstår at dette kan være vanskelig hvis man har barn / lav inntekt osv.

Anonymkode: abaf6...6ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boliglån.

Hva er forskjellen på 25 og 30år? Litt lavere sum pr mnd? 

Bør man binde renta nå? 

Hvor finner jeg info?

Anonymkode: 04dd5...5e3

Noe særlig informasjon får man egentlig ikke om hva en burde gjøre. Det kommer an på økonomien som nevnt tidligere.

Angående hva lånet koster så kan en f.eks sjekke dette på en lånekalkulator på nettet, her er en. Forskjellen på et lån over 30år vs 25år vil ikke bare være at lånet over 30år koster noe mindre pr mnd, men at det totalt sett blir et dyrere lån da en betaler renter i 5år ekstra (gitt at en makser nedbetalingstiden).

Selv var jeg heldig som fikk et lån med 40års nedbetalingstid. Mange vil sikkert mene det var dumt, men skulle jeg gått ut i fra andres meninger hadde jeg mistet min bolig. Hadde da ikke hatt råd til å sitte med den. 

Enig i at det er smartest å betale ned lånet på så kort tid som mulig hvis en har mulighet til det.

Et lån på 3mill og 4% rente så vil det ca skille 400 000kr i forskjell mellom 25 og 30års nedbetalingstid.

Anonymkode: 8ac9e...724

Skrevet

1. Lån max 3 ganger inntekt.

2. Ta lån på 30 år men forsøk å betale det ned på 10.

Da sparer du masse i renter.

Anonymkode: edee2...715

Skrevet

Jeg tar alltid lån på lengst mulig nedbetalingstid for mest mulig fleksibilitet og sikkerhet. Og så betaler jeg ned så mye er ekstra jeg ønsker.

Anonymkode: 8278e...d48

Er jo ikke bare bare å betale ned ekstra hvis man binder renta.

Anonymkode: b110a...fdd

• Nyttig 1
Skrevet

Lang tid = dyrere lån totalt.

Min anbefaling ved boliglån er maks 10 års nedbetalingstid. Gjerne 5 om det lar seg gjøre. Leve billig og bruke alt av overskudd på nedbetaling av lån. 

Forstår at dette kan være vanskelig hvis man har barn / lav inntekt osv.

Anonymkode: abaf6...6ad

Kan være vel så lurt å følge nedbetalingsplanen og investere i fond for pengene man har til overs. Boliglånet har en rente på 4-6%, mens børsen ofte ligger noen prosenter over det igjen. 

Skrevet
newman01 skrev (28 minutter siden):

Kan være vel så lurt å følge nedbetalingsplanen og investere i fond for pengene man har til overs. Boliglånet har en rente på 4-6%, mens børsen ofte ligger noen prosenter over det igjen. 

Det blir i praksis det samme som å låne på boligen for å investere, med fullt personlig ansvar. Klart, fortsetter det som i dag kan det jo gi noen hundretusen i gevinst (minus 38% skatt, gitt at dette ikke øker mye i fremtiden) over de neste 10-20 årene. Men dersom det blir et ordentlig krakk i boligpriser eller på børsen så har du et problem.

Anonymkode: 2948b...023

Skrevet

Jeg bandt renten for ikke så lenge siden, for 3 år, da jeg fikk et godt tilbud gjennom fagforening. På grunn av samlivsbrudd måtte jeg låne opp noe mer på leiligheten for å samle lån. For min del gjør det at jeg binder renten i 3 år at jeg har 8000,- mindre å betale på lån per mnd. Det gjør at jeg kan sette av penger til bufferkonto og sparing. Når 3 årsperioden går ut regner jeg med at renten er lavere, og at jeg har fått spart opp et større beløp som jeg kan sette rett inn på lånet. Foreløpig har jeg høyere rente på sparekonto enn på lånet, og får også spart mer i fond. Slik økonomien min er nå, så setter jeg pris på forutsigbarheten det å ha fast rente gir i en periode, slik at jeg får økonomien min på rett kjøl igjen og slipper å leve fra måned til måned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...