Gå til innhold

Enkelt bryllup?

Stresshode

Anbefalte innlegg

Vurderer å gifte oss i februar pga 10 års jubileum. Men vil gjøre det så enkelt som mulig. Vi vurderer da å gifte oss på tinghuset på en hverdag og feiringen helgen samme uke. Men hva kan vi servere? Vi skal leie et klubbhus men blir det for dårlig/kjedelig med bare et koldtbord /snitter? Vi skla servere brus/øl/cider. Stresser med at det ikke blir godt tatt i mot. Trenger råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stresshode skrev (6 minutter siden):

Vurderer å gifte oss i februar pga 10 års jubileum. Men vil gjøre det så enkelt som mulig. Vi vurderer da å gifte oss på tinghuset på en hverdag og feiringen helgen samme uke. Men hva kan vi servere? Vi skal leie et klubbhus men blir det for dårlig/kjedelig med bare et koldtbord /snitter? Vi skla servere brus/øl/cider. Stresser med at det ikke blir godt tatt i mot. Trenger råd

Hvorfor ikke bare gå ut å spise på en fin resturant med barn og forlovere og foreldre evnt søsken. Og så tar du å mannen en overnatting på et hotell og koser dere etterpå. Trenger ikke fest av den typen dere får mer ut av det på den måten her 

Anonymkode: 759ac...c25

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har vært i flere sånne bryllup, og tenker det er helt topp.

Ut fra personlig erfaring ville jeg vurdert varmmat, gjerne gryte av et slag. Selv synes jeg - riktig tilberedt og med gode råvarer - at viltgryte, fiskesuppe, finnbiff og bacalao er ting som kan funke.

Er ikke overbegeistret for koldtbord selv, og ikke minst kan det være veldig mye jobb. Mitt svar er sikkert også preget av at jeg har fått servert mange dårlige koldtbord, men få dårlige gryter…

Snitter kan kanskje gi litt begravelsesasosiasjoner og er ikke veldig mettende, men om det er et rent dagtidsselskap funker det helt fint.

Tenker på ingen måte at konseptet er simpelt, men at det er mest stilig om ting står litt i stil. Eksempelvis vil slå buketter i små vaser gjøre seg bedre enn overdådige blomsteroppsatser i en sånn setting. En bløtkakekjole og bordkort med all verdens dill kan også virke malplassert…

Men alt i alt setter jeg stor pris på helt enkle bryllup.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo også gifte dere via HEF og få til en vigsel sammen med festen? De har enkle seremonier som ikke koster noe særlig, og der stiller de opp i helgene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse fra HEF koster 4000 hvis en er medlem. Litt billigere hvis begge er, tror jeg. 

Endret av Kålrota
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det på tinghuset med nærmeste familie som vitner. Så hadde vi fest hjemme i stua vår. Bestilte thai-mat.

Hele feiringen var egentlig bare for familien vår. Oss to kunne ikke brydd oss mindre. Vi gjorde det for papirenes skyld.

Anonymkode: 22897...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør gryterett. Finnbiff fx. Kjempegodt og sesongriktig. Snitter er begravelse. Jeg hadde blitt fornøyd uansett, gjør hva som passer dere best. Hvis dere går for snitter, så husk at det er lite mat i det, så dere må virkelig kjøre opp antallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi gjorde det på tinghuset (...)

Når? Har bryllup ikke vært en _rådhus-greia_ i mange år? 

Anonymkode: 482d4...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresshode skrev (På 16.9.2024 den 6.47):

Jeg ville vurdert varmmat siden det er i februar, men det er jo dere som bestemmer å må gjøre det dere vil ❤️ dere kunne jo feks hørt med en kokkelinje i nærheten av dere om de kunne laget noe varm mat og stått for servering. Evt at de lagde feks en kylling gryte og salat som dere bare måtte varme og så lage ris. 

Anonymkode: ba771...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (41 minutter siden):

Vielse fra HEF koster 4000 hvis en er medlem. Litt billigere hvis begge er, tror jeg. 

Det er bare hvis man velger den med personlig tale. En enkel vigsel koster 1000 kr. for medlemmer og 1500 for ikke-medlemmer. 

Anonymkode: e69b5...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver at dere skal severe brus/øl/sider, men har du glemt vin? Jeg ville blitt veldig skuffet om det ble servert øl og ingen mulighet til å få vin til maten.

Anonymkode: b22e2...24a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Er det mulig å gjøre det litt koselig utenfor klubbhuset? Legge tepper/puter på benk, pledd, kanskje bålpanne for å varme seg hvis noen vil trekke frisk luft i løpet av kvelden.

Jeg ville hatt vin i tillegg til øl og cider. Mange foretrekker det til maten. Dere kan spørre etter vin på polet som anbefales maten og som har en ok pris. 

Siden dere kan bestille mat fra hvor som helst gir det mange muligheter. Thai buffet, tapas, vanlig koldtbord osv. Det er også mulig å sjekke catering eller bestille kokk som kan lage en god gryte. Viltgryte passer godt på vinteren. 

Sørg for gode stoler. Vanlige klappstoler kan være vond om det ikke er mulig å flytte seg i sittegruppe etter middag. 

Kanskje dere kan leie inn et band? Pass også på volumet på musikken. Noen vil danse, andre vil kunne prate uten å rope. 

Anonymkode: 3ee40...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss på rådhuset en hverdag og hadde tapaslunsj lørdagen etter :) Vi skrev at det var lunsj, også bestilte vi tapasmeny med 10 ulike retter fra en resturant. Bestilte en marsipankake med hvit dekor og skrift fra bakeren , så bakte mamma en sjokoladekake. Vi serverte brus, vann , cider, øl og vin, men var få som valgte å drikke alkohol. Det ble en veldig fin og koselig markering. Var 30 stk. 

Etter dette dro jeg og mannen min på spa-hotel. Vi sendte melding til gjestene om at vi dro videre i halv 5 tiden , slik at de visste det. Alle dro da vi dro. Opplevde ikke at noen klaget eller synes det var for enkelt, tvert i mot var det flere som sa de skulle ønske de gjorde som oss - men ikke gjorde det fordi de følte det var forventning om en stor feiring. 

Endret av Prelunia
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...