AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #1 Skrevet 16. september 2024 Tenåringen ligger rett under grensen som er satt for økonomisk støtte ved tannregulering for overbitt. Tennene ellers er rette nok, men overbittet er på 5.85. Tannlegen sa ikke noe fra eller til, kun informerte om at det må betales for av egen lomme og ga oss en rekvisisjon. Andre med erfaring, er det vært å fikse opp overbitt som ligger rett under grensen? Vet det var vanlig tidligere før 2020 før regjeringen strammet inn. Anonymkode: b8ef8...514
ashley jackson Skrevet 16. september 2024 #2 Skrevet 16. september 2024 Snakk med kjeveortoped, ikke AAP'erne og naverne her inne.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #3 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenåringen ligger rett under grensen som er satt for økonomisk støtte ved tannregulering for overbitt. Tennene ellers er rette nok, men overbittet er på 5.85. Tannlegen sa ikke noe fra eller til, kun informerte om at det må betales for av egen lomme og ga oss en rekvisisjon. Andre med erfaring, er det vært å fikse opp overbitt som ligger rett under grensen? Vet det var vanlig tidligere før 2020 før regjeringen strammet inn. Anonymkode: b8ef8...514 Her må det vurderes hva årsaken til overbitt er. Er det for eksempel feil bruk av tungen ved svelging, så vil regulering hjelpe når reguleringen er på, og etterpå så er det tilbake til overbitt. Mennesket og oversittet må vurderes av spesialist, fordi ingen her kan gi deg noen vurdering ut fra skriftlig info, og infoen du gir er beskjeden og mangelfull. Anonymkode: c592e...880
Fru Uperfekt Skrevet 16. september 2024 #4 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenåringen ligger rett under grensen som er satt for økonomisk støtte ved tannregulering for overbitt. Tennene ellers er rette nok, men overbittet er på 5.85. Tannlegen sa ikke noe fra eller til, kun informerte om at det må betales for av egen lomme og ga oss en rekvisisjon. Andre med erfaring, er det vært å fikse opp overbitt som ligger rett under grensen? Vet det var vanlig tidligere før 2020 før regjeringen strammet inn. Anonymkode: b8ef8...514 Ikke under, men ser at jeg får mindre og mindre støtte pr barn på tannregulering. På de eldste ble alt dekket men nå må jeg betale egenandel+ diff mellom statens satser og ordotologens satser. Hvor mye det koster kommer litt an på. Må de ha maske slik som mine i starten, vanlig gammeldagse tannreguleringer eller de usynlige som vi har gått for
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #5 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må det vurderes hva årsaken til overbitt er. Er det for eksempel feil bruk av tungen ved svelging, så vil regulering hjelpe når reguleringen er på, og etterpå så er det tilbake til overbitt. Mennesket og oversittet må vurderes av spesialist, fordi ingen her kan gi deg noen vurdering ut fra skriftlig info, og infoen du gir er beskjeden og mangelfull. Anonymkode: c592e...880 Jeg fikk ingen faglig info fra vanlig tannlegen. Kun gjør som dere vil men dette må du betale for selv. Også hvor stort overbittet var og info om at kanskje en spesialist vil vurdere at overbittet var større og noe ville da bli dekket. Fikk kun poengtert flere ganger at dette må jeg betale for. Ikke om tannlegen tenkte at det var vært og undersøke videre eller ikke. Vi hadde da ventet et år på ny vurdering rundt tannregulering av den forgje tannlegen og den nye ga kun vurdering rundt betaling. Derfor jeg lagde tråden da jeg syntes det hele var litt mangelfull informasjon. Anonymkode: b8ef8...514
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #6 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk ingen faglig info fra vanlig tannlegen. Kun gjør som dere vil men dette må du betale for selv. Også hvor stort overbittet var og info om at kanskje en spesialist vil vurdere at overbittet var større og noe ville da bli dekket. Fikk kun poengtert flere ganger at dette må jeg betale for. Ikke om tannlegen tenkte at det var vært og undersøke videre eller ikke. Vi hadde da ventet et år på ny vurdering rundt tannregulering av den forgje tannlegen og den nye ga kun vurdering rundt betaling. Derfor jeg lagde tråden da jeg syntes det hele var litt mangelfull informasjon. Anonymkode: b8ef8...514 Vanlige tannlege skal ikke vurdere overbittårsaker men henvise videre til spesialist. Så her misforstår du. Anonymkode: c592e...880 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #7 Skrevet 16. september 2024 Jeg ville gått til en kjeveortoped og fått en vurdering. Sist gang jeg var der kostet det 500 kroner, jeg skulle få han til å se på noe i forbindelse med at jeg har hatt regulering. Så ikke den alt for store kostnaden for å få ekspert råd Anonymkode: ae89f...a59 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #8 Skrevet 16. september 2024 Har et barn som er akkurat på grensen, men han fikk dekket pga tennene sannsynligvis ville komme i konflikt med tannkjøttet. I tillegg har han store mellomrom mellom mange tenner i overkjeven + må operere ut en tann fordi visdomstanna gjør at tolvårsjekselen ikke kommer ut. Usikker på om den operasjonen dekkes eller ikke, men for selve reguleringen får vi dekket 35%. Så det er jo ikke all verden, selv om det selvsagt hjelper litt. Anonymkode: 7b8bd...360 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #9 Skrevet 16. september 2024 Om det er verdt det vet jeg ikke, det er en subjektiv vurdering. Her ville jeg uansett betalt for tannregulering pga de svære mellomrommene mellom tennene i overkjeven, særlig fortennene. Alle jeg kjente som ikke fikk fikset slike mellomrom da de var tenåringer, har i voksen alder valgt å fikse det, og da er det både enda dyrere og ikke minst kjipere å ha regulering. Så jeg var aldri i tvil (med mindre han selv ikke hadde ønsket det). Anonymkode: 7b8bd...360 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #10 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vanlige tannlege skal ikke vurdere overbittårsaker men henvise videre til spesialist. Så her misforstår du. Anonymkode: c592e...880 Jeg vet det ikke kan ta en full vurdering men når det eneste tannlegen snakker om er penger så virker det veldig rart. Anonymkode: b8ef8...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå