Gå til innhold

Varsel om vurdering av rett til egenmeldingsdager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært borte med egenmelding totalt 7 dager de siste 11,5 mnd. 3 dager sept , 2 dager nov, 1 dag april, og nå 1 dag i sept, som endte med sykemelding i en uke. Samt en sykemelding desember i fjor.  

Men siden jeg har brukt 4x egenmelding siden september i fjor, har jeg nå fått varsel om vurdering av retten til egenmelding. Hadde jeg brukt 4x3 dager, kunne jeg vell muligens forstått det, men her er det snakk om 7 dager, i løpet av så og si 12 måneder, hvorav siste egenmelding så fikk jeg sykemelding fra dag 2. 

Jeg har 3 barnehage barn som tar med seg sykdom hjem, så det er naturlig at jeg også blir syk innimellom, men jeg er alltid tilbake så fort jeg er frisk, eller «frisk nok». 
 

Føler ikke dette er helt riktig av de? Er det mistenksomt at jeg har brukt 7 egenmeldingsdager fra september - september? 

Anonymkode: 7f07d...a0b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det juridiske grunnlaget:

 

«Miste retten til egenmelding

Retten til å bruke egenmeldinger kan fratas arbeidstakeren dersom vedkommende i løpet av en 12 måneder periode har hatt minst 4 fravær uten legeerklæring (eller 24 egenmeldingsdager) eller dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.»

 

Ut ifra det du skriver, så virker det å være et tynt grunnlag. Selv om du har hatt 4 egenmeldinger er det ikke så mange dager totalt. Og årsaken burde være forståelig med flere barnehagebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært borte med egenmelding totalt 7 dager de siste 11,5 mnd. 3 dager sept , 2 dager nov, 1 dag april, og nå 1 dag i sept, som endte med sykemelding i en uke. Samt en sykemelding desember i fjor.  

Men siden jeg har brukt 4x egenmelding siden september i fjor, har jeg nå fått varsel om vurdering av retten til egenmelding. Hadde jeg brukt 4x3 dager, kunne jeg vell muligens forstått det, men her er det snakk om 7 dager, i løpet av så og si 12 måneder, hvorav siste egenmelding så fikk jeg sykemelding fra dag 2. 

Jeg har 3 barnehage barn som tar med seg sykdom hjem, så det er naturlig at jeg også blir syk innimellom, men jeg er alltid tilbake så fort jeg er frisk, eller «frisk nok». 
 

Føler ikke dette er helt riktig av de? Er det mistenksomt at jeg har brukt 7 egenmeldingsdager fra september - september? 

Anonymkode: 7f07d...a0b

Jeg fikk beskjed en gang om å bevise at jeg hadde sykt barn ved syktbarn dag runde 2, hadde da to barnehagebarn. Så da måtte vi til legen å få et skriv på at barnet hadde feber og forkjølelse. 

En annen gang forsøkte samme arbeidsgiver å bestride en 2 ukers sykemelding. Jeg og hele familien hadde korona i den strengeste perioden i 2021. 

Arbeidsgiveren ble ansett som vanskelig av legen, så kommuneoverlegen ble koblet inn. Jeg ble da truet på sms fra arbeidsgiver om at hvis jeg ikke dro på jobb med korona så kom jeg til å miste jobben. Kommeoverlegen syns det var helt greit å melde ifra til arbeidstilsynet. 

Noen arbeidsgivere er verre enn andre. Har ikke opplevd lignende på andre steder jeg har jobbet. Dette var iss. 

Anonymkode: 782cd...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg hadde blitt lei meg om arbeidsgiver ikke viste mer tillit. Jeg har brukt langt flere egenmeldingsdager enn deg i tillegg til sykt barn dager. Arbeidsgiver har ikke sagt noe. 

Anonymkode: cc73a...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (3 timer siden):

Dette er det juridiske grunnlaget:

 

 

«Miste retten til egenmelding

Retten til å bruke egenmeldinger kan fratas arbeidstakeren dersom vedkommende i løpet av en 12 måneder periode har hatt minst 4 fravær uten legeerklæring (eller 24 egenmeldingsdager) eller dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.»

 

Ut ifra det du skriver, så virker det å være et tynt grunnlag. Selv om du har hatt 4 egenmeldinger er det ikke så mange dager totalt. Og årsaken burde være forståelig med flere barnehagebarn. 

Hva mener med 4 fravær uten legeerklæring? Altså fravær som ikke er meldt inn som egenmelding og ikke dokumentert med sykemelding, dvs at man bare er borte uten forklaring? 

Anonymkode: cc73a...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært borte med egenmelding totalt 7 dager de siste 11,5 mnd. 3 dager sept , 2 dager nov, 1 dag april, og nå 1 dag i sept, som endte med sykemelding i en uke. Samt en sykemelding desember i fjor.  

Men siden jeg har brukt 4x egenmelding siden september i fjor, har jeg nå fått varsel om vurdering av retten til egenmelding. Hadde jeg brukt 4x3 dager, kunne jeg vell muligens forstått det, men her er det snakk om 7 dager, i løpet av så og si 12 måneder, hvorav siste egenmelding så fikk jeg sykemelding fra dag 2. 

Jeg har 3 barnehage barn som tar med seg sykdom hjem, så det er naturlig at jeg også blir syk innimellom, men jeg er alltid tilbake så fort jeg er frisk, eller «frisk nok». 
 

Føler ikke dette er helt riktig av de? Er det mistenksomt at jeg har brukt 7 egenmeldingsdager fra september - september? 

Anonymkode: 7f07d...a0b

Det spiller jo ingen rolle om du ubruker 1 eller 3 dager på egenmeldingen din, de bedrifter som har 4 egenmeldinger i løpet av 12 måneder så er det brukt 4, og arbeisgiver har full rett til å vurdere om du skal miste retten. En egenmelding gjelder uansett om du er borte 1,2 eller 3 dager. Den deles ikke opp

Anonymkode: 11534...ed6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener med 4 fravær uten legeerklæring? Altså fravær som ikke er meldt inn som egenmelding og ikke dokumentert med sykemelding, dvs at man bare er borte uten forklaring? 

Anonymkode: cc73a...b68

Fravær uten Legeerklæring = egenmelding 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (4 timer siden):

Dette er det juridiske grunnlaget:

 

 

«Miste retten til egenmelding

Retten til å bruke egenmeldinger kan fratas arbeidstakeren dersom vedkommende i løpet av en 12 måneder periode har hatt minst 4 fravær uten legeerklæring (eller 24 egenmeldingsdager) eller dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.»

 

Ut ifra det du skriver, så virker det å være et tynt grunnlag. Selv om du har hatt 4 egenmeldinger er det ikke så mange dager totalt. Og årsaken burde være forståelig med flere barnehagebarn. 

Spiller jo ingen rolle med antall dager totalt, det er egenmeldinger brukt, har hun 4 så brukes en uavhengig av om du er borte 1 eller 3 dager på egenmeldingen. Så arbeidsgiv

Anonymkode: 11534...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt og firkanta av arbeidsgiver. Du har to barnehagebarn og det har jo florert av sykdom dette året for oss uten barnehagebarn også. Jeg har aldri vært så mye sjuk som i år, og så langvarig om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert å bytte jobb til et sted som har IA-avtale.

Anonymkode: 5c552...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spiller jo ingen rolle med antall dager totalt, det er egenmeldinger brukt, har hun 4 så brukes en uavhengig av om du er borte 1 eller 3 dager på egenmeldingen. Så arbeidsgiv

Anonymkode: 11534...ed6

Det er forsåvidt greit nok. Men det er sjelen arbeidsgiver går til det skrittet å vurdere nekting av retten til bruk av egenmelding. Av mange årsaker. Blant annet er det gjerne kortere fravær ved bruk av egenmeldt sykefravær enn legemeldt sykefravær. Og ikke minst at man må ha tillit til sine medarbeidere. Hvem har ønske om å jobbe et sted man blir mistrodd på denne måten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jobbet et sted hvor dette var standard praksis for alle som hadde passert 3 ganger bruk av egenmelding. Jeg hadde da selv vært borte en gang i 2 timer. Måtte gå fra jobb da omgangssyke kom brått på, men hadde jobbet til 13.30 og skulle gått 16. Det telte som en. En gang hvor jeg måtte gå hjem fra et personalmøte på overtid! jeg ble til møtet begynte, men av alle ting ble jeg og en annen matforgiftet av pizzaen vi fikk til overtidsmat. Hadde jobbet full dag. Siste var når kyssesyke slo ut og legen ikke skrev sykemelding fra den dagen jeg kom inn, men neste dag. Hadde da altså vært borte noen timer 2 ganger og en dag uten sykemelding. Mistet retten i et halvt år, samme gjorde alle andre som hadde passert 3 ganger. Kunne nok klagd, men jeg var ferdig kort tid etter og hadde fått ny jobb. Trenger altså ikke være noe mot deg, men noe de gjør fast på bedriften. 

Anonymkode: 3b701...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (10 timer siden):

Dette er det juridiske grunnlaget:

 

 

«Miste retten til egenmelding

Retten til å bruke egenmeldinger kan fratas arbeidstakeren dersom vedkommende i løpet av en 12 måneder periode har hatt minst 4 fravær uten legeerklæring (eller 24 egenmeldingsdager) eller dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.»

 

Ut ifra det du skriver, så virker det å være et tynt grunnlag. Selv om du har hatt 4 egenmeldinger er det ikke så mange dager totalt. Og årsaken burde være forståelig med flere barnehagebarn. 

Dette er så rart, for det betyr jo egentlig at om du bruker de 4 gangene du har lov til så kan du også automatisk miste retten til å bruke dem igjen for da har du liksom brukt for mye? 😄 Mulig de mener at du mister retten bare ut perioden da? Altså om du har brukt egenmelding 4 ganger på feks 5 mnd så må du vente 7 mnd før du kan bruke det igjen.

Jeg har en gang fått beskjed av jobb at jeg hadde brukt opp egenmelding (slet en periode med migrene uten medisiner som hjalp). Men de sa bare at det var brukt opp og jeg hadde ikke mulighet for egenmelding uten sykemelding før den og den datoen. Det sto noe om den vurdering av rett til å bruke egenmelding også men ikke noe om at de kom til å faktisk gjøre det (og hørte aldri noe mer).

Nå har vi bare x antall dager som kan brukes hele året slik som IA var før, så er mye mer fleksibelt nå heldigvis :)

Anonymkode: d2dcf...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...