GÃ¥ til innhold

Hvordan bli sterkere i armene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 42 år og har trent styrke siden 20-årene, flere ganger i uka. Men uansett hvor ofte jeg trener så blir jeg bare ikke sterkere i armene :( Hva gjør jeg feil? Har sjekket hos legen og det er ikke noe fysisk galt med meg. Han sa at noen er bare født svake i armene. Jeg har trent med PT og fysio men det hjalp ikke det heller. Har prøvd å øke belastning gradvis, men problemet er at jeg klarer bare ikke løfte noe særlig.

Push-ups er helt håpløst, har ikke nok styrke i armene til å klare det. Prøvde å trene armer i dag, klarte såvidt 5-kilos vekter i hver hånd, og er superstøl. Brystpress er bedre, der har jeg klart opp mot 20 kg, men bare noen få repetisjoner. Utrolig nok er jeg supersterk i bein og rygg. 

Er litt kjedelig at jeg nesten ikke klarer å bære en brusflaske hjem fra butikken (1,5 liter). Da må jeg ta pauser på veien for det blir så tungt. Jeg sliter også med å bære bagasje på ferie. Kan ikke dra tunge kofferter/bager f.eks.

Flere som har det sånn? Er det noe poeng å trene armene i det hele tatt? Får jo 0 motivasjon. 

Anonymkode: 8e20f...ffe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med bæreøvelser som farmer carry og suitcase carry i stedet for? 

Det er mer overførbart til hverdagen syns jeg, enn bicepscurl osv. Det trener ikke direkte armene, men føler at det gir noe der også når man fokuserer på å dra skuldrene bakover og ikke lar vekta dra armene ned men holder skuldrene godt oppe. I tillegg er det super grepstrening og kjerne (spesielt suitcase carry). 

Det er også mange andre øvelser som gir sterkere armer uten at det er armene som trenes direkte, hvordan er det med den typen øvelser? 
Roing med stang eller manual, skulderpress og brystpress (som du nevnte), feks., det gir mer styrke i armene det også. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også helt sykt svak i armene før, men har nylig knekt koden og begynner nå for første gang å blir sterkere i amene (er 40 år). Er som deg sterk i både bein, mage og rygg, så det var bare armene som hang etter.

Mitt tips er å ta få reps, men mange sett. Samme om du bare klarer 2-3 reps, begynn med det og se om du får til 4-5 sett av samme vekt. Jeg tok blant annet push-ups på knærne og klarte bare 5 reps til å begynne med (er ikke overvektig og ellers godt trent som deg).. Måtte også ha laaang pause før jeg var klar for neste sett for det brant som bare satan (unnskyld språket, men det var slik det føltes). Prøvde å få til 5 sett totalt. Over tid har dette fungert. Har trent pushups en-to ganger i uka og etter omtrent et år klarer jeg nå å ta 7 vanlige push-ups! Fortsatt ikke imponerende for andre kanskje, men for meg er dette stor personlig fremgang da jeg aldri har klart dette tidligere. Har også begynt å trene flere andre armøvelser og bruker da samme teknikk. Få reps, lang pause (hvis det brenner som satan) og 4-5 sett. Dette bygger faktisk styrke over tid hos meg.

Et annet tips er å passe på å gjøre noen beinøvelser før du begynner med armene. Har hørt flere (utenlandske) PT/treningseksperter si at kvinner har lettere for å bygge armmuskler dersom de først trener beinmuskulaturen. Tror det har noe å gjøre med androgene reseptorerer eller noe sånt.

Håper du knekker koden du også 💪💪

Anonymkode: 2ae96...a0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er 42 år og har trent styrke siden 20-årene, flere ganger i uka. Men uansett hvor ofte jeg trener så blir jeg bare ikke sterkere i armene :( Hva gjør jeg feil? Har sjekket hos legen og det er ikke noe fysisk galt med meg. Han sa at noen er bare født svake i armene. Jeg har trent med PT og fysio men det hjalp ikke det heller. Har prøvd å øke belastning gradvis, men problemet er at jeg klarer bare ikke løfte noe særlig.

Push-ups er helt håpløst, har ikke nok styrke i armene til å klare det. Prøvde å trene armer i dag, klarte såvidt 5-kilos vekter i hver hånd, og er superstøl. Brystpress er bedre, der har jeg klart opp mot 20 kg, men bare noen få repetisjoner. Utrolig nok er jeg supersterk i bein og rygg. 

Er litt kjedelig at jeg nesten ikke klarer å bære en brusflaske hjem fra butikken (1,5 liter). Da må jeg ta pauser på veien for det blir så tungt. Jeg sliter også med å bære bagasje på ferie. Kan ikke dra tunge kofferter/bager f.eks.

Flere som har det sånn? Er det noe poeng å trene armene i det hele tatt? Får jo 0 motivasjon. 

Jeg tenker kanskje lav testosteron. Men hva er treningsprogrammet ditt? f.eks bryspress bruker ikke så mye armer, det er litt tricep, men det blir mest bryst. Hvis programmet er veldig dårlig så kan det være at du ikke trener de riktige musklene.

Anonymkode: 3c2b2...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker kanskje lav testosteron. Men hva er treningsprogrammet ditt? f.eks bryspress bruker ikke så mye armer, det er litt tricep, men det blir mest bryst. Hvis programmet er veldig dårlig så kan det være at du ikke trener de riktige musklene.

Anonymkode: 3c2b2...685

Eh, testosteron? Jeg er en dame, ikke mann. 

Har testet ulike øvelser som jeg har fått av PT, online og på gruppetime. Men uansett så er jeg så svak at jeg får det bare ikke til. Øvelsene jeg har tatt er (vet ikke om jeg forklarer det så bra, for jeg aner ikke hva de fleste av disse øvelsene heter): biceps curl, nedtrekk, en vekt over hodet og ta den ned bak, vekter utover, snatch, trekke i tau, stå i planke og løfte vekter fra en side til den andre. Blant mange andre øvelser. 

Roing går greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kicki_90 skrev (12 timer siden):

Hva med bæreøvelser som farmer carry og suitcase carry i stedet for? 

Det er mer overførbart til hverdagen syns jeg, enn bicepscurl osv. Det trener ikke direkte armene, men føler at det gir noe der også når man fokuserer på å dra skuldrene bakover og ikke lar vekta dra armene ned men holder skuldrene godt oppe. I tillegg er det super grepstrening og kjerne (spesielt suitcase carry). 

Det er også mange andre øvelser som gir sterkere armer uten at det er armene som trenes direkte, hvordan er det med den typen øvelser? 
Roing med stang eller manual, skulderpress og brystpress (som du nevnte), feks., det gir mer styrke i armene det også. 😊

Roing, skulderpress og brystpress går veldig greit, ikke noe problem det :) Men virker som det er selve armene som er svake rett og slett. Jeg er så svak i armene at jeg sliter med å få på disse låsene som skal være på vektstangene.. Måtte spørre om hjelp i går og folk lo av meg :( Sliter også med å åpne syltetøyglass og slikt som sitter hardt. 

Prøvde på pull ups på stang med PT men det funka ikke litt en gang. Prøvde også med strikk, da klarte jeg en halv pull up før jeg fikk krampe. Så er utrolig flaut dette her. Hvertfall når jeg trener såpass mye som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få repetisjoner 5-8, tre sett, og få i deg proteiner innen en halvtime etter du er ferdig. 

Du må finne ut hvor mye du klarer å løfte 5-8*3 først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du trener ofte, kanskje det er noe av problemet. For å trene styrke trenger man ikke løfte til utmattelse, og hvis du tar deg helt ut på trening rekker jo ikke musklene å hente seg inn igjen hvis du trener ofter.

Anonymkode: fff1d...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Damer har selvfølgelig også testosteron i kroppen. Trodde dette var allmennkunnskap!

Anonymkode: 710ab...0e6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i supersterk i ben og rygg?

Og hvordan er kostholdet?

Trener du mye kardio i tillegg?

Anonymkode: 03790...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres merkelig ut. Har du siden 20 årene løftet samma vekt? Blir ikke sterkere før du prøver å øke. 

Anonymkode: da342...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du kreatin? Det vil kunne hjelpe litt. Jeg klarte plutselig å łøfte litt tyngre etter jeg hadde gått på det i 1-2 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har testet ulike øvelser som jeg har fått av PT, online og på gruppetime. Men uansett så er jeg så svak at jeg får det bare ikke til. Øvelsene jeg har tatt er (vet ikke om jeg forklarer det så bra, for jeg aner ikke hva de fleste av disse øvelsene heter): biceps curl, nedtrekk, en vekt over hodet og ta den ned bak, vekter utover, snatch, trekke i tau, stå i planke og løfte vekter fra en side til den andre. Blant mange andre øvelser. 

Roing går greit! 

Sjekk testosteronet ditt. Det bør ligge rundt 2.0

Jeg er i overgangsalder og får tilskudd siden testosteronet ofte stuper sammen med østrogenet. 

Anonymkode: 576fa...9b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer også på hva du legger i supersterk i bein. Og du snakker om å åpne syltetøyglass o.l. Der krever vel ikke spesifikt armstyrke. Mer grepsstyrke. 

Anonymkode: 52b24...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 15.9.2024 den 22.53):

Først og fremst, hva legger du i stærke armer? Jeg har trent en del siste åra, ikke noe unormalt mye trening, har løfta litt anna hver dag. Jeg har blitt fortalt at man ikke trenger å trene armer no særlig etter man har lagt grunnlaget da armene er dem som får belastningen til syvende og sist. Jeg løfter 39kg på en arm om jeg tar i så jeg må bytte boxer. Altså en enkel rep. Det er helt maks

edit: jeg er 34 btw. Trent av og på i 12 år

Endret av Donald Duck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 182kg med beina, mens armene klarer jeg knapt 50kg🫣

Anonymkode: c4163...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar 182kg med beina, mens armene klarer jeg knapt 50kg🫣

Anonymkode: c4163...224

En arm med manual eller begge med curl stang? Om det er snakk om én arm blir je redd her…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nok trene med tyngre vekter, muskler vokser ved at muskelvevet midlertidig svekkes, for så å bygge seg opp (veldig forenklet..) så bruker du ikke nok motstand så får du ingen effekt. Så lavt som 5-6 reps trenger du ikke nødvendigvis gå. Men maks 10-12 reps. På siste repetisjonen, så skal du slite med å få vekten opp. Fire øvelser: 

- Biceps curls

- triceps push downs

- skulderpress 

- forarm wrist rolls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 timer siden):

Du nok trene med tyngre vekter, muskler vokser ved at muskelvevet midlertidig svekkes, for så å bygge seg opp (veldig forenklet..) så bruker du ikke nok motstand så får du ingen effekt. Så lavt som 5-6 reps trenger du ikke nødvendigvis gå. Men maks 10-12 reps. På siste repetisjonen, så skal du slite med å få vekten opp. Fire øvelser: 

- Biceps curls

- triceps push downs

- skulderpress 

- forarm wrist rolls.

Det er jo dette jeg har prøvd på med PT, men det funker ikke. De PT'ene jeg har trent med har sagt jeg bør heller øke vekt og ta færre repetisjoner, men da blir det typ 1 eller 2. Jeg får krampe i armene og klarer fysisk ikke løfte mer. Får veldig skjelvinger i armene, vet ikke hvorfor. Litt effekt har det kanskje hatt, jeg har fått til 7 kg vekter i hver hånd innimellom men det er en stund siden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva legger du i supersterk i ben og rygg?

Og hvordan er kostholdet?

Trener du mye kardio i tillegg?

Anonymkode: 03790...24a

Sterkere i bein/rygg enn jeg var før covid. Da klarte jeg såvidt ta 10 kg i markløft, nå klarer jeg 50 kg. På beinpress klarer jeg 90 kg, for 4 år siden klarte jeg 30 kg. Og knebøy klarer jeg nå 60 kg med stang, før kun 20  kg. Så det virker som rygg/bein tåler mer belastning rett og slett. 

Jeg driver mye med dans ellers, så trener generelt beina ganske mye. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...