Gå til innhold

...


anon_ww_ww

Hva lønner seg økonomisk?  

5 stemmer

  1. 1. Leilighet uten lån, eller sekundærbolig med stipend?

    • A
      4
    • B
      1


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er skatt på sekundærbolig? Eneste skatten som kommer er eventuell formuesskatt, og den er lik uavhengig om du har sekundærleilighet eller kontanter i banken. 

men er du sikker på tallene? En halv million i lånekostnader i året er mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglånet koster 40 000 kr i måneden? Koster leiligheten 7 millioner eller mer?

Anonymkode: 8be2e...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Boliglånet koster 40 000 kr i måneden? Koster leiligheten 7 millioner eller mer?

Anonymkode: 8be2e...f29

Hvis man velger å ta lånet på færre antall år enn "standard" for å bli fortere ferdig, blir jo månedskostnaden mye høyere - høyere jo kortere tid man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg valgt alternativ C. Leilighet uten lån samtidig som jeg fikk studielån og stipend.

Anonymkode: b47d9...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da hadde jeg valgt alternativ C. Leilighet uten lån samtidig som jeg fikk studielån og stipend.

Anonymkode: b47d9...5eb

Jeg tror de fleste ville valgt det hvis de kunne. Men det har jeg ikke mulighet til, så det er jo ikke relevant uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Boliglånet koster 40 000 kr i måneden? Koster leiligheten 7 millioner eller mer?

Anonymkode: 8be2e...f29

Ja, leiligheten hennes koster rundt det.

Endret av anon_ww_ww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon_ww_ww skrev (17 timer siden):

A: Jeg har kjøpt en leilighet til ca. 3 millioner kr. Den er uten lån. Jeg har studielån, men skal sette mye av det inn på indeksfomd og har deltidsjobb, så satser på å ha max 100.000 kr i studielån, eller ingenting.

B: Foreldrene til venninnen min eier leiligheten hennes, så den er satt som sekundærbolig. De betaler et lån på ca. 40.000 kr per mnd. Hun tar også opp fullt studielån, men 40% blir omgjort til stipend.

Jeg har allerede kjøpt leiligheten min uten lån, så ikke å gjøre noe med det nå. Men av ren nysgjerrighet: Hvilken av A eller B er best økonomisk? Jeg har andre venner, som også har bolig, der foreldrene eier den som sekundærbolig, og de får 40% i stipend, og de sier det lønner seg. Men de har ingen lån, noe som ikke ville vært mulig for meg. Så situasjonen er kanskje annerledes for dem?

Uansett, så trodde jeg at skatt på sekundærbolig er veldig dyrt nå, så trodde ikke det var økonomisk lønnsomt å ha lån + skatt for sekundærbolig. Men hva tenker dere?

Skal du ha skikkelige svar så må du legge ut skattemeldingene til alle involverte i eksemplene dine. Ellers får du bare synsesvar ala å svare på hvor langt et tau normalt sett er.

Anonymkode: d9ea1...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...