Gå til innhold

Hvorfor legger så mange om dialekten sin når de flytter til Oslo/Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du veit at Østlandet er mer enn Oslo, og at vi har en masse ulike dialekter på Østlandet?

 

Jeg har ikke inntrykk av at folk fra sør, vest, Trøndelag og nord legger om i spesielt stor grad når de flytter til Oslo. Har derimot veldig inntrykk av at folk fra andre steder på Østlandet legger om. Jeg tror derfor det handler lite om å bli forstått, men mer om status. Østlandsdialekter har lav status, mens f.eks. vestlandsdialekter har høy status.

Anonymkode: 1eca7...9ac

Dette med dialekt og status er interessant, og jeg tror du har rett. Kjenner folk fra Vestfold og Østfold som har kuttet ut alle dialektord og nå høres ut som de kommer fra Oslo vest.

Folk fra sør, vest, nord, samt trøndere, står nok tryggere i dialekten sin.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker at de som ikke gidder å forstå dialekter, er faktisk litt enkle og dumme.

Anonymkode: a6da2...0ed

Enig, men jeg synes at de som legger bort dialekten sin i voksen alder er enda enklere og dummere. 

Anonymkode: 4710b...1a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor er det så mange som slutter å snakke sin vakre dialekt når de flytter til Oslo og området rundt? Blir trist av å komme i prat med folk som etter ei stund avslører at de kommer fra Tromsø, Levanger eller Florø. Er jo ikke mulig å høre??

Dialekter er jo supervakkert, og gir en person en egen identitet. En innflytter til Oslo med dialekt har jo noe unikt ved seg som jeg ikke fatter at vedkommende ønsker å fjerne.

Dere som legger om: Hvorfor?

Anonymkode: ba8f9...0d9

Helt enig! Det er bare trist. Vi østlendinger har et ansvar for å lære å forstå dialekter og være med på å bevare dem! Jeg er fra Drammen, bor i Hustadvika og er samboer med en herfra. Det går helt fint 💙 Og jeg flytter ikke tilbake til østlandet ☺️

Anonymkode: d6720...6eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Synes ikke at mange legger fra seg dialekten jeg. Men tror noen ganske få blir så påvirket av det de hører rundt seg, at de «hermer» etter dem uten at det er bevisst.

Anonymkode: 97841...f56

Det er nok mange flere enn du er klar over som gjør det. Her om dagen var jeg innom en butikk. Dama i kassa snakket “Oslosk”. Det var stille i butikken, så vi kom i litt i prat om det jeg kjøpte. Hun hørte tydeligvis at jeg snakket nordnorsk, for etter hvert fikk hun behov for å fortelle at hun egentlig kom fra Finnmark. Det var absolutt ikke mulig å høre.

Jeg har også hatt en nabo her nede på Østlandet som etter 12 år (!) røpet til meg at hun egentlig kom fra Tromsø. Da hadde jeg snakket nordnorsk til henne i 12 år..

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt yngre mennesker som ikke forstår andre norske dialekter. De har ikke vokst opp med så mye forskjellig norsk rundt seg. Vi som så på TV som unge fikk veldig mye dialekt tvunget på oss gjennom NRK, som alltid har prioritert bygda høyt.

Dagens unge bruker kun norsk når de snakker med venner og familie (som mest sannsynlig har samme dialekt som dem selv). Alt av underholdning ellers skjer stort sett på engelsk.

Anonymkode: 719c0...71f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er spesielt yngre mennesker som ikke forstår andre norske dialekter. De har ikke vokst opp med så mye forskjellig norsk rundt seg. Vi som så på TV som unge fikk veldig mye dialekt tvunget på oss gjennom NRK, som alltid har prioritert bygda høyt.

Dagens unge bruker kun norsk når de snakker med venner og familie (som mest sannsynlig har samme dialekt som dem selv). Alt av underholdning ellers skjer stort sett på engelsk.

Anonymkode: 719c0...71f

Godt mulig du har rett i at de unge strever mest med dialekter. Der er jo også de unge som legger vekk Tønsberg-dialekt og Moss-dialekt, mens de eldre fortsatt bruker dialektordene.

Samtidig har vi en gjeng vestkantsnobber litt oppi årene (som f eks Christian Borch) som ikke VIL forstå dialekter. Han er jo ingen ungfole akkurat.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Fordi Oslo-folk har ikke kommet over dansketiden og fortsetter å diskriminere andre dialekter

get over it!!

skilsmissen med Danmark var topp

Anonymkode: af598...d74

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg gikk dritt lei av «hæ?». Folk på Østlandet er ikke alltid like gode på dialekt.

Snakker enda dialekta mi med familie og venner fra hjemstedet.

Anonymkode: c15ea...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 21.49):

Nå finnes det jo ikke en trønder aom klarer å legge av seg det grusomme trønder tonefallet så hjelper lite med bokmåls ord da

Anonymkode: bcf37...69a

Føler meg krenket! 

Neida, joda- har ikke lagt vekk dialekten, men noe har skjedd med den etter mange år i hovedstaden. For meg sier dialekten så mye om hvem jeg er, og holder på den så godt som jeg kan, med tonefall og alt som hører med. 

Anonymkode: 88185...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler meg krenket! 

Neida, joda- har ikke lagt vekk dialekten, men noe har skjedd med den etter mange år i hovedstaden. For meg sier dialekten så mye om hvem jeg er, og holder på den så godt som jeg kan, med tonefall og alt som hører med. 

Anonymkode: 88185...727

Og har aldri opplevd noe negativt med at jeg holder på dialekten. 

Anonymkode: 88185...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi jeg gikk dritt lei av «hæ?». Folk på Østlandet er ikke alltid like gode på dialekt.

Snakker enda dialekta mi med familie og venner fra hjemstedet.

Anonymkode: c15ea...7c5

Som det er sagt over her: dette går begge veier. Folk fra Sogn eller Finnmark vil ha problemer med min breie Oslo-øst dialekt også. Så ikke skyld på at Oslo-folk ikke forstår. Det er bare her det er flest innflyttere.

Anonymkode: 97841...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 21.16):

Hvorfor er det så mange som slutter å snakke sin vakre dialekt når de flytter til Oslo og området rundt? Blir trist av å komme i prat med folk som etter ei stund avslører at de kommer fra Tromsø, Levanger eller Florø. Er jo ikke mulig å høre??

Dialekter er jo supervakkert, og gir en person en egen identitet. En innflytter til Oslo med dialekt har jo noe unikt ved seg som jeg ikke fatter at vedkommende ønsker å fjerne.

Dere som legger om: Hvorfor?

Anonymkode: ba8f9...0d9

 

Til og med fugler har dialekt og endrer på den. Hvaler også, har jeg visst lest et sted.. :) men er enig med deg, altså. Likevel må jeg innrømme at min dialekt er endret fra småplass til storby, men det er gått gradvis over 27 år. 

En person jeg kjenner har bodd 45 av sine 65 år i nordnorge, og har ikke slått om. Godt gjort. 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt noen med en dialekt jeg ikke har forstått. Derfor tror jeg de som later til å ikke forstå kun gjør det av prinsipp eller for å være vanskelig. Det er mange fra det sentrale østlandet som bor her jeg bor (populær øy for denne yrkesgruppen i Nordland) jobber med flere, har aldri opplevd at noen av de ikke forstår hva vi sier. Ikke har de lagt om sin egen dialekt heller. Rart det kun går andre veien. 

Anonymkode: 69c3e...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi ble lei av å høre «eeeh, hva sa du?» eller bare forvirrende blikk. Så dialekten min er blir forfinet, har også barn her nå som utelukkende snakker østlending dialekt.  Men både jeg og mannen min er fra Helgeland. Men e jo ikkje en satan så førstår ke man sei og less’n ska man ellers jær seg førstått, enn å lægg om på dialækta? 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a1bb2...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på østlandet i 16 år nå og er opprinnelig fra Bergen. Jeg har nok lagt om dialekten. Man kan fortsatt høre at jeg er fra Bergen, men dialekten er nok litt utvannet. For min del tror jeg nok det skyldes at jeg har østlendinger rundt meg hele tiden. Jeg har vært sammen med to menn fra østlandet og de har hatt foreldre som også snakker østlands-dialekt. Når jeg er på butikker, er det svært få (om noen) som snakker min dialekt. Jeg blir nesten fra meg av begeistring hver gang jeg møter en annen bergenser 😆 Og man blir dessverre påvirket av hvordan folk rundt en snakker. 

Jeg prøvde veldig lenge å holde på dialekten min, selv om det er mange som ikke liker akkurat min dialekt. Men det ble vanskelig etterhvert. Ikke er jeg så ofte i Bergen heller, så jeg får liksom ikke "vedlikeholdt" dialekten heller. 

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt språkøre, man hermer ubevisst det man hører.

Anonymkode: 9fdd5...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 21.53):

Ja, mente det sentrale østlandet. Beklager at jeg var unøyaktig her. Tenker på Oslo og området rundt.

Ts

Anonymkode: ba8f9...0d9

Du skrev Oslo i overskriften, så jeg skjønte i alle fall godt hvilket område du mente. Oslo og området rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som ikke snakker dialekten sin her på Østlandet fordi folk ikke forstår hva de sier. Det synes jeg er veldig synd, da jeg synes mange dialekter er så fine. Men jeg forstår det jo.

Anonymkode: 1ae31...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi når noen snakker dialekt til meg, sier jeg konsekvent "hæ" og later som jeg ikke forstår. Hater lapskaus av dialekter.

Anonymkode: 3fa1e...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi når noen snakker dialekt til meg, sier jeg konsekvent "hæ" og later som jeg ikke forstår. Hater lapskaus av dialekter.

Anonymkode: 3fa1e...98f

Du later som du ikke forstår fordi du ikke liker dialekter? Tapersk! Da hadde jeg snakka enda breiere dialekt til deg og hadde du fortsatt å late som du ikke forsto så hadde jeg trukket på skuldrene og sagt :" ditt problem!" 

Anonymkode: 8075a...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...