Gå til innhold

Hvorfor legger så mange om dialekten sin når de flytter til Oslo/Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg beholdt dialekten noenlunde til jeg begynte å jobbe med kundeservice og ingen utlendinger skjønte et kvekk når jeg snakket. Så jeg begynte si "hva" , "hvis", "hvordan", "vet", osv. Men man kan høre dialekten min uansett. 

Anonymkode: 02b6b...d67

Skjønner at man må tilpasse i enkelte situasjoner i jobbsammenheng. Men har du begynt å si “hva”, “hvis”, “hvordan” og sånt også på privaten? Vi så jo på dialektdebatten som gikk om NRK-ansatte at det visstnok var helt umulig å forstå ord som “keffer” og “kessen”. Mente Christian Borch ialle fall. Ja ja, sånn blir det når man aldri beveger seg utenfor Oslo vest-bobla.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du fått med deg at jeg skriver om hvorfor dialekta mi er vanna ut?

15 år i Oslo er årsaken til at dialekta går mer mot oslodialekt enn feks sognemål. Det ville jo vært ganske rart om dialekta mi nærma seg ei dialekt jeg ikke har rundt meg på daglig basis.. 

Anonymkode: 35367...292

Skjønner det. Men personlig hadde jeg ALDRI byttet ut vakkert sognemål mot kjedelig Oslo-dialekt. Nekter folk å forstå sognemål så får de slå over på engelsk.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skjønner det. Men personlig hadde jeg ALDRI byttet ut vakkert sognemål mot kjedelig Oslo-dialekt. Nekter folk å forstå sognemål så får de slå over på engelsk.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Lett for deg å si hvis du ikke snakker det selv 🙄

Anonymkode: 83a9e...e49

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når jeg klinker til med ekte Oslo øst dialekt, er det mange som ikke forstår. 

Vi sier fortsatt kjærringa, mens de jeg kjenner fra distriktene (unntatt noen fra nord) sier alle fruen. For meg er det noe som hører sosieteten til..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger om etter hvert enten jeg vil eller ikke. Kan være nok med at jeg jobber med noen som har annen dialekt enn meg. Så snapper jeg til meg ord her og der. Men jeg slipper dem fort igjen når dem ikke jobber med meg igjen. Jeg kan ikke noe for det. Men jeg kjenner at jeg blir opprinnelig lei meg for at så mange hater trøndersk. Jeg kan jo ikke noe med hvor jeg er født. Men å få høre at jeg har stygg dialekt. Nei takk. Hold dere for god til å si noe sånt da. 

Anonymkode: 68123...fd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

no shame skrev (58 minutter siden):

Tja, når jeg klinker til med ekte Oslo øst dialekt, er det mange som ikke forstår. 

Vi sier fortsatt kjærringa, mens de jeg kjenner fra distriktene (unntatt noen fra nord) sier alle fruen. For meg er det noe som hører sosieteten til..

Helt utrolig hvis noen hevder de ikke «forstår» Oslo-øst-dialekt. Jeg tror de juger rett og slett. Eller så må de være kognitivt svekket.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, det forstår jeg lite av. Snakk min dialekt eller bruk engelsk. 

Anonymkode: 8075a...9a4

Du forstår nok til å bruke bokmål. 😌

Anonymkode: 84678...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, trøndersk er jo sååå fint! 
~hilsen tidligere Osloboer

Anonymkode: 84678...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt utrolig hvis noen hevder de ikke «forstår» Oslo-øst-dialekt. Jeg tror de juger rett og slett. Eller så må de være kognitivt svekket.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Helt utrolig hvis noen hevder å ikke forstå dialekter fra rundt om i landet. Jeg tror de ljuger rett og slett. Eller så må de være kognitivt svekket. 

Anonymkode: 8075a...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt utrolig hvis noen hevder å ikke forstå dialekter fra rundt om i landet. Jeg tror de ljuger rett og slett. Eller så må de være kognitivt svekket. 

Anonymkode: 8075a...9a4

Enig med deg i det. Men her var det snakk om Oslo-vest-folk som ikke «forstår» de fra Oslo øst. Det tror jeg rett og slett ingenting på.

Disse Oslo-vest-folka «forstår» imidlertid heller ikke dialekter fra noe annet sted i landet. De «forstår» bare Oslo-vest-dialekt.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alle vet at IQ-en synker jo lenger unna Oslo man kommer.

Anonymkode: 719c0...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi alle vet at IQ-en synker jo lenger unna Oslo man kommer.

Anonymkode: 719c0...71f

hva mener du med det? Du bor langt fra Oslo? 

Anonymkode: 8075a...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi alle vet at IQ-en synker jo lenger unna Oslo man kommer.

Anonymkode: 719c0...71f

Rart da, at de fra Oslo ikke forstår andre dialekter, når de har så voldsomt høy IQ?

Og rart at folk fra andre kanter av landet lett forstår andre dialekter, siden du tenker de har lavere IQ.

 

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blir vel lei av å høre ‘’Hæ?’’ da. Overraskende få som forstår trøndersk, selv om det er så nært som ‘’urspråket’’ som du får det. Skulle jo tro det var innebygd i kognitiv forståelse blant folket men neida.

Anonymkode: 482c4...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man blir vel lei av å høre ‘’Hæ?’’ da. Overraskende få som forstår trøndersk, selv om det er så nært som ‘’urspråket’’ som du får det. Skulle jo tro det var innebygd i kognitiv forståelse blant folket men neida.

Anonymkode: 482c4...078

Jeg har en egen strategi for dette:

Sier det jeg skal si på dialekten min (nordnorsk). Når den andre personen har sagt «Hæ?» tre ganger, sier jeg det samme på nytt med overdrevet Oslo-vest-dialekt. Den andre pleier å bli litt flau da 🤭

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt utrolig hvis noen hevder å ikke forstå dialekter fra rundt om i landet. Jeg tror de ljuger rett og slett. Eller så må de være kognitivt svekket. 

Anonymkode: 8075a...9a4

Nå er realitetene slik at det er veldig mange lokale utrykk som blir brukt i små områder, og det skal godt gjøres å kunne alle disse ordene. En oppegående person bør forstå helheten, men hvis man ikke ønsker at folk hele tiden spør hva de forskjellige ordene betyr, så er det lurt å tilpasse seg litt, om man har litt sosial intelligens da 

Anonymkode: abc75...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er fordi østlendinger er idioter som ikke forstår dialekt

Anonymkode: d4256...009

Du veit at Østlandet er mer enn Oslo, og at vi har en masse ulike dialekter på Østlandet?

 

Jeg har ikke inntrykk av at folk fra sør, vest, Trøndelag og nord legger om i spesielt stor grad når de flytter til Oslo. Har derimot veldig inntrykk av at folk fra andre steder på Østlandet legger om. Jeg tror derfor det handler lite om å bli forstått, men mer om status. Østlandsdialekter har lav status, mens f.eks. vestlandsdialekter har høy status.

Anonymkode: 1eca7...9ac

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er realitetene slik at det er veldig mange lokale utrykk som blir brukt i små områder, og det skal godt gjøres å kunne alle disse ordene. En oppegående person bør forstå helheten, men hvis man ikke ønsker at folk hele tiden spør hva de forskjellige ordene betyr, så er det lurt å tilpasse seg litt, om man har litt sosial intelligens da 

Anonymkode: abc75...3c1

De fleste tilpasser seg jo litt. Særlig i jobbsammenheng. Jeg bruker f eks ikke de mest lokale dialektordene på jobb. Dette er ord som ganske få mennesker i landet forstår betydningen av. Men utover det tilpasser jeg ikke. De fleste forstår det som blir sagt i kontekst, om de vil.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig sørlanding, og bor i en nabokommune til Oslo. Jeg har holdt ganske bra på dialekta i 15 år, men veldig mange enkeltord er endret underveis. Mannen min har dialekt fra et helt annet sted i landet, og han har også gjort det samme som meg av behov for å bli forstått. Det er til og med slik at barna våre, som er vokst opp her og snakker «oslosk», har problemer med å forstå hva vi sier til tider. Da er veien dessverre kort til en bokmålifisert dialekt. Men tonefallet mitt, det får de aldri😆 

Anonymkode: a1711...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å bli undervurdert faglig for å snakke dialekt. Å legge om hjelper meget. 

Anonymkode: 45aae...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...