Gå til innhold

Hvorfor legger så mange om dialekten sin når de flytter til Oslo/Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen dialekter er mer godtatt enn andre, er du fra stavanger er det helt greit, eller så er nordlendinger joviale. Hører nesten ingen som snakker det som bytter. 

Anonymkode: f2a9b...379

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror helt oppriktig at ingen ser ned på folk med en dialekt fra et lite sted. Det sitter i hodet og er noe man innbiller seg. 

At ikke alle forstår absolutt alle ord og uttrykk i enhver dialekt som finnes i dette landet derimot er en annen sak. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange i Oslo er evneveike og skjønner ikke de som bor to gater bortenfor engang.

Man opplever ikke så dårlig språkøre i Bergen, Trondheim eller andre byer. Oslofolk er virkelig en egen rase.

Anonymkode: 52343...c8c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi mange i Oslo er evneveike og skjønner ikke de som bor to gater bortenfor engang.

Man opplever ikke så dårlig språkøre i Bergen, Trondheim eller andre byer. Oslofolk er virkelig en egen rase.

Anonymkode: 52343...c8c

Dette stemmer selvsagt ikke, men du føler deg sikkert bra av å skrive det :)

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi mange i Oslo er evneveike og skjønner ikke de som bor to gater bortenfor engang.

Man opplever ikke så dårlig språkøre i Bergen, Trondheim eller andre byer. Oslofolk er virkelig en egen rase.

Anonymkode: 52343...c8c

Mistenker at du har rett. Dette er veldig rart, egentlig.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mistenker at du har rett. Dette er veldig rart, egentlig.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Ja jeg opplever det samme. 

Anonymkode: f2a9b...379

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det uten sidestykke mest pretensiøse jeg vet om. Det er rett og slett ufattelig harry. Bruk dialekt!

Det som nesten er motsatt er like ille. Jeg vet om noen få som har ekstremvarianten av vestkantsosiolekt selv om de er født og oppvokst her hvor a-endelser og den slags er normen. Det fremstår også utrolig teit.

Anonymkode: d6f76...cef

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det uten sidestykke mest pretensiøse jeg vet om. Det er rett og slett ufattelig harry. Bruk dialekt!

Det som nesten er motsatt er like ille. Jeg vet om noen få som har ekstremvarianten av vestkantsosiolekt selv om de er født og oppvokst her hvor a-endelser og den slags er normen. Det fremstår også utrolig teit.

Anonymkode: d6f76...cef

Helt enig med deg.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt dialekten noenlunde til jeg begynte å jobbe med kundeservice og ingen utlendinger skjønte et kvekk når jeg snakket. Så jeg begynte si "hva" , "hvis", "hvordan", "vet", osv. Men man kan høre dialekten min uansett. 

Anonymkode: 02b6b...d67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg nekter å tro at de ikke forstår. Må ha vondt i viljen. Det meste er lett å forstå i kontekst. Og de som ikke forstår dialekter burde eksponeres MER for dialekter, ikke mindre, sånn at de får øvd seg på å forstå.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Det er ikke min jobb å eksponere andre for dialekter eller for den del mene noe om problemet er kunnskap, vilje eller evne. Effektiv kommunikasjon innebærer at begge parter strekker seg, noen ganger må en part strekke seg mer. Derav min og mange andres utvanna dialekter.

 

Anonymkode: 35367...292

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke min jobb å eksponere andre for dialekter eller for den del mene noe om problemet er kunnskap, vilje eller evne. Effektiv kommunikasjon innebærer at begge parter strekker seg, noen ganger må en part strekke seg mer. Derav min og mange andres utvanna dialekter.

 

Anonymkode: 35367...292

Så derfor må du strekke deg mot Oslo-dialekten? Den er jo bare en dialekt som alle andre dialekter? Hvorfor må du adoptere akkurat DEN dialekten?

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi at når man flytter til en stor by så er ikke de som snakker dialekten i den byen, så veldig flink til å legge godøret til og å forstå hva vi med ukjente dialekter sier.

En annen faktor er jo at de som snakker en dialekt som mange snakker, føler seg overlegne og ser ned på oss som kommer fra mindre steder med litt uvant dialekter.

Jeg tenker at de som ikke gidder å forstå dialekter, er faktisk litt enkle og dumme.

Anonymkode: a6da2...0ed

Så fordommer mot byfolk er rett og slett grunnen? Jeg kjenner ingen som er slik du beskriver. 

Anonymkode: 7ddf3...214

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så derfor må du strekke deg mot Oslo-dialekten? Den er jo bare en dialekt som alle andre dialekter? Hvorfor må du adoptere akkurat DEN dialekten?

Anonymkode: ba8f9...0d9

Har du fått med deg at jeg skriver om hvorfor dialekta mi er vanna ut?

15 år i Oslo er årsaken til at dialekta går mer mot oslodialekt enn feks sognemål. Det ville jo vært ganske rart om dialekta mi nærma seg ei dialekt jeg ikke har rundt meg på daglig basis.. 

Anonymkode: 35367...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det siste du sier her er jeg helt enig med deg i.

Men blir du ikke litt provosert av å bli sett ned på pga dialekten din? Jeg blir dødsprovosert av sånt.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Ok. Og hva skal du gjøre med det 😂

Anonymkode: ad7d2...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi østlendinger ikke forstår dialekter utenfor Oslo. Man må hjelpe de innfødte.

Anonymkode: 06943...f4a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det så mange som slutter å snakke sin vakre dialekt når de flytter til Oslo og området rundt? Blir trist av å komme i prat med folk som etter ei stund avslører at de kommer fra Tromsø, Levanger eller Florø. Er jo ikke mulig å høre??

Dialekter er jo supervakkert, og gir en person en egen identitet. En innflytter til Oslo med dialekt har jo noe unikt ved seg som jeg ikke fatter at vedkommende ønsker å fjerne.

Dere som legger om: Hvorfor?

Anonymkode: ba8f9...0d9

Tja, en ting er jo at folk gjerne blir påvirket av de rundt seg og hvordan de snakker og plukker opp litt her og der. En annen ting er vell kanskje at man må legge om litt for å bli forstått også sniker det seg innpå en..

 

Jeg er iallefall veldig sånn at jeg blir lett påvirket av miljøet rundt over tid. Har omgås mange forskjellige dialekter som hører til i området rundt her, og snakker jeg med noen fra Selbu, Namsos eller Oppdal feks så begynner jeg med en gang å legge om til det selv, eller svensk om jeg er i Sverige.. snakker jeg med noen fra trondheim så kommer den opprinnelige talemåten min frem igjen, selv om den har blitt litt påvirket oppigjennom (til tross for at jeg aldri har bodd mer enn 4 mil unna der jeg ble født (Trondheim). 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi, når den 18 personen jeg snakker med sier, veeeldig fin dialekt du har, men jeg skjønner ikke hva du sier, blir jeg drittlei...

Anonymkode: 9ad24...121

  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor mange ganger folk har latterliggjort dialekten min. 

Det ironiske er jo at de aldri treffer på dialekten, men bruker en slags hybrid Bodø/Harstad/Tromsø-variant.

De høres ut som idioter hver gang.

Anonymkode: cca56...c5c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har tydelige dialekter holder best på dialekten, f.eks finnmarkinger. 
Jeg snakker opprinnelig nortrøndersk, noe som fungerer veldig dårlig på østlandet. Så etter 25 år her nede er dialekten min dessverre veldig utvannet. Slår automatisk om når jeg snakker med familien i trøndelag, så jeg har ikke glemt dialekten.

Anonymkode: 48577...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aner ikke hvor mange ganger folk har latterliggjort dialekten min. 

Det ironiske er jo at de aldri treffer på dialekten, men bruker en slags hybrid Bodø/Harstad/Tromsø-variant.

De høres ut som idioter hver gang.

Anonymkode: cca56...c5c

Det er visst veldig morsomt å herme etter oss nordlendinger 🙄 Opplever det en del selv, og ja, de høres ut som idioter. “Ka farsssken!”, “fæsk” osv osv. Og overdrevne amerikanske r-er. Prøver seg på en slags parodi på Oluf-dialekt, noe de selv tror er “nordnorsk”. Helt latterlig, og de skjønner ikke selv hvor mye de driter seg ut. Synd at flere i tråden har følt seg presset til å legge om dialekt av slike grunner. Det er jo ikke annet enn mobbing.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...