Gå til innhold

Hvorfor legger så mange om dialekten sin når de flytter til Oslo/Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke bevisst men den slipes av, det er temmelig vanskelig å bli forstått med Sognamaol i Oslo. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Ikke bevisst men den slipes av, det er temmelig vanskelig å bli forstått med Sognamaol i Oslo. 

Deres tap om de ikke forstår da. Da kan vi le av dem som har vondt i viljen og grøt i hodet. 

Anonymkode: 8075a...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Ikke bevisst men den slipes av, det er temmelig vanskelig å bli forstått med Sognamaol i Oslo. 

Sognamaol 😍 Jeg er nordnorsk og har ingen problemer med å forstå det. Rart, men det virker som det kun er Oslo-folk som har vansker med å forstå dialekter.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt å holde på dialekt. 
Jeg snakker dialekten mine foreldre snakker når jeg er med de. Da jeg bodde der jeg vokste opp, snakket jeg en blanding av foreldrene mine sin dialekt og dialekten på hjemplassen min.

Nå har jeg bodd i byen i over 20 år- resultatet er at jeg blander alle tre dialekter. 
 

Dialektendringen er ikke noe jeg har vært bevisst på, men det har bare skjedd. 
Men når jeg er på stedet jeg vokste opp, legger jeg om, og jeg snakker fortsatt foreldrene mine sin dialekt sammen med de.

Anonymkode: 858bd...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker faktisk som om de som legger helt om til «bokmål» når de bor på østlandet, holder bedre på dialekta enn de som prøver å holde på dialekta. De fleste må legge om litt eller helt for å bli forstått.
De som legger helt om, snakker brei dialekt når de er «hjemme» igjen, det blir som to språk man veksler mellom. Mens de som prøver å holde på dialekta blir som oftest  avslipt om man vil eller ei, og er fremdeles noe avslipt når de kommer «hjem» igjen.

Anonymkode: 5564c...1c5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en stygg dialekt,  og synes alle som snakker den dialekten høres dumme ut. La derfor om etterhvert etter at jeg flyttet til Oslo for 45 år siden.   

Synes det er tull at vi skal ha så mange dialekter i Norge og synes at alle på radio og tv burde snakke bokmål. 

Dialekter vil etterhvert forsvinne. Ser at dialekter blir mer og mer avslepet også ute i distriktene. 

Anonymkode: 03f58...c25

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel naturlig å tilpasse seg så man blir best mulig forstått. Vil si man ikke er så god på å kommunisere om man insisterer på å bruke lokale ord fra ei liten dal som knapt noen forstår 

Anonymkode: abc75...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er oppvokst med en stygg dialekt,  og synes alle som snakker den dialekten høres dumme ut. La derfor om etterhvert etter at jeg flyttet til Oslo for 45 år siden.   

Synes det er tull at vi skal ha så mange dialekter i Norge og synes at alle på radio og tv burde snakke bokmål. 

Dialekter vil etterhvert forsvinne. Ser at dialekter blir mer og mer avslepet også ute i distriktene. 

Anonymkode: 03f58...c25

Ingen dialekter er stygge.

Jeg synes det er flott at vi har så mange ulike dialekter i dette landet. De er jo som bunader og viser hvor man har tilhørighet. Ville det ikke være kjedelig om hele landet gikk i Oslo-bunad?

Jeg tror ikke dialekter forsvinner ute i distriktene. Men i områder rundt Oslo ser det ut til at enkelte dialektord forsvinner, f eks i vestfold og østfold.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så mange som slutter å snakke sin vakre dialekt når de flytter til Oslo og området rundt? Blir trist av å komme i prat med folk som etter ei stund avslører at de kommer fra Tromsø, Levanger eller Florø. Er jo ikke mulig å høre??

Dialekter er jo supervakkert, og gir en person en egen identitet. En innflytter til Oslo med dialekt har jo noe unikt ved seg som jeg ikke fatter at vedkommende ønsker å fjerne.

Dere som legger om: Hvorfor?

Anonymkode: ba8f9...0d9

Her skjedde det over natta omtrent. Så du må spørre hjernen min. For jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det siste du sier her er jeg helt enig med deg i.

Men blir du ikke litt provosert av å bli sett ned på pga dialekten din? Jeg blir dødsprovosert av sånt.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Jo og derfor begynte jeg å prate litt finere og bytte ut en del ord for å bli mer godtatt🙈 Helt idiotisk

Anonymkode: a6da2...0ed

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror godt/dårlig språkøre også påvirker hvor lett man forstår dialekt. Det er ikke så kult å snakke oslodialekt heller og vite at neste gang jeg må be samtalepartneren gjenta det ordet kommer han til å tro at jeg misforstår med vilje/er for arrogant til å forstå.

Anonymkode: de2a3...b1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sognamaol 😍 Jeg er nordnorsk og har ingen problemer med å forstå det. Rart, men det virker som det kun er Oslo-folk som har vansker med å forstå dialekter.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Min erfaring er også at vi som vokser opp ut i periferien og har en dialekt fra grisgrendte strøk, har lettere for å forstå andres dialekt.

Anonymkode: a6da2...0ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så mange som slutter å snakke sin vakre dialekt når de flytter til Oslo og området rundt? Blir trist av å komme i prat med folk som etter ei stund avslører at de kommer fra Tromsø, Levanger eller Florø. Er jo ikke mulig å høre??

Dialekter er jo supervakkert, og gir en person en egen identitet. En innflytter til Oslo med dialekt har jo noe unikt ved seg som jeg ikke fatter at vedkommende ønsker å fjerne.

Dere som legger om: Hvorfor?

Anonymkode: ba8f9...0d9

Det er fordi østlendinger er idioter som ikke forstår dialekt

Anonymkode: d4256...009

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er også at vi som vokser opp ut i periferien og har en dialekt fra grisgrendte strøk, har lettere for å forstå andres dialekt.

Anonymkode: a6da2...0ed

Ja, det kan virke sånn. Rare greier.

Anonymkode: ba8f9...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Samboeren min kommer fra nord i Gudbrandsdalen, aka Arne Brimi riket, vi bor i nærheten av Tønsberg, han har dessverre mistet mye av dialekten, det er rett og slett fordi han ikke orker at folk ikke forstår eller velger å ikke forstå han.

Anonymkode: f2f89...b92

Jeg kommer også fra Nord-Gudbrandsdalen, og jeg flyttet til Oslo - og la fra meg dialekta hjemme. Orker ikke å ikke bli forstått og måtte gjenta meg hele tiden. Det tar så mye tid.

Jeg har nok også opplevd at folk tenker jeg er "enkel" (mindre begavet) når jeg snakker dialekt i lag med andre som ikke har dialekt. Det ønsker jeg ikke.

Men jeg har riktignok skrudd på dialekta i ett jobbintervju hvor jeg skjønte at han som intervjuet hadde slekt/venner fra Gudbrandsdalen. Det gjorde nok at jeg skilte meg ut, og jeg fikk jobben.

Skrur på dialekta innimellom, for å krydre møter eller fest, eller når jeg snakker med venner som har samme dialekt.

Opplever ikke at trøndere, vestlendinger eller nordlendinger dropper dialekta så ofte. Isåfall er det mer vannet ut, eller så er de så gode til å bytte at det ikke merkes.

Anonymkode: 08221...f63

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer også fra Nord-Gudbrandsdalen, og jeg flyttet til Oslo - og la fra meg dialekta hjemme. Orker ikke å ikke bli forstått og måtte gjenta meg hele tiden. Det tar så mye tid.

Jeg har nok også opplevd at folk tenker jeg er "enkel" (mindre begavet) når jeg snakker dialekt i lag med andre som ikke har dialekt. Det ønsker jeg ikke.

Det er jo DE som er mindre begavet som ikke skjønner dialekt! 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg har riktignok skrudd på dialekta i ett jobbintervju hvor jeg skjønte at han som intervjuet hadde slekt/venner fra Gudbrandsdalen. Det gjorde nok at jeg skilte meg ut, og jeg fikk jobben.

Skrur på dialekta innimellom, for å krydre møter eller fest, eller når jeg snakker med venner som har samme dialekt.

Opplever ikke at trøndere, vestlendinger eller nordlendinger dropper dialekta så ofte. Isåfall er det mer vannet ut, eller så er de så gode til å bytte at det ikke merkes.

Anonymkode: 08221...f63

 

Anonymkode: 8075a...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer også fra Nord-Gudbrandsdalen, og jeg flyttet til Oslo - og la fra meg dialekta hjemme. Orker ikke å ikke bli forstått og måtte gjenta meg hele tiden. Det tar så mye tid.

Jeg har nok også opplevd at folk tenker jeg er "enkel" (mindre begavet) når jeg snakker dialekt i lag med andre som ikke har dialekt. Det ønsker jeg ikke.

Men jeg har riktignok skrudd på dialekta i ett jobbintervju hvor jeg skjønte at han som intervjuet hadde slekt/venner fra Gudbrandsdalen. Det gjorde nok at jeg skilte meg ut, og jeg fikk jobben.

Skrur på dialekta innimellom, for å krydre møter eller fest, eller når jeg snakker med venner som har samme dialekt.

Opplever ikke at trøndere, vestlendinger eller nordlendinger dropper dialekta så ofte. Isåfall er det mer vannet ut, eller så er de så gode til å bytte at det ikke merkes.

Anonymkode: 08221...f63

Kanskje er det lettere å holde på dialekten om man kommer fra et sted langt fra Oslo? Og vanskeligere for dem med dialekt nærmere Oslo? 

Anonymkode: ba8f9...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bedt om å snakke bokmål av læreren min. Mange i klassen snakket ikke så godt norsk og jeg trodde at jeg måtte, følte et enormt press. Snakker dialekt hjemme eller om jeg snakker med noen andre med en dialekt. 

Anonymkode: f2a9b...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble bedt om å snakke bokmål av læreren min. Mange i klassen snakket ikke så godt norsk og jeg trodde at jeg måtte, følte et enormt press. Snakker dialekt hjemme eller om jeg snakker med noen andre med en dialekt. 

Anonymkode: f2a9b...379

Drøyt 😳 Det er jo hinsides! Hadde jeg aldri gått med på. Den læreren burde fått sparken.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de fleste legger om helt eller delvis når de flytter til en helt annen plass. Er selv fra og bor i Trondheim og mange innflyttere har jo avslepne dialekter. Flere jeg kjenner som har flyttet fra Trondheim til andre plasser i Norge har jo også avslepne dialekter tilpasset plassen de bor på. For min egen del så ville jeg nok raskt og ubevisst lagt om til den dialekten som er i område jeg hadde bodd i.  

Ellers er jeg enig i at de fra sentrale østlandet har store problemer med å forstå dialekter. Virker av og til som det er vondt i viljen. Jobben min tilsier at jeg i stor grad er i kontakt med folk fra andre deler av landet og det er kun de fra sentrale østlandet som har problemer med forstå en ganske ren og lite bred trønderdialekt. 

 

Anonymkode: 25f65...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...