AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Jeg og faren til barna skilte oss for 7 år siden , og for 5 år siden traff han en ny dame uten barn,de flyttet rask sammen, tror det bare gikk 3 månder og nå har de også 2 barn på 17mnd og snart 3mnd. Barna våre er 8,11 og snart 15. far skulle hatt de påskeferien og 4 uker på sommer ( 2-2 uker ) ,men avlyste de også, skjønner det ikke er lett med 2 småbarn,men trist for barna han har fra før ikke får treffe faren og søsken noen gang, jeg har sagt at de kan komme par ganger i uka og besøke dem i steden hvis de ikke orker/vil ha de på overnatting,men har sier han vil ha dem over på besøk i helger og ferier. Nå i dag så ringte han og sa at han ikke kunne ha barna i høstferie heller, jeg sa at jeg skulle jobbe hele uka,men kunne sikkert få byttet noen vakter, og sa vi kunne dele,men dette var ikke far interssert i. Heldigvis er påmeldingfrist til Sfo i høstferien frem til 18 September,så kan i alle fall melde på yngste mann på Sfo, og de andre 2 klarer seg fint noen timer alene. Men vet ikke helt hvordan jeg skal løse senvakt som jeg har Mandag, Onsdag og Fredag, har heldigvis fri i helgen, kveldsvakter er vanskelig og bytte dessverre, men får bare bruke feriedager evt, de 2 yngste kan ikke være alene på kvelden synes jeg. Far nekter og være med på FVK og bonusmamman til barna liker meg ikke, så hun kan jeg ikke snakke med. Hva hadde dere gjort videre her? nektet far helt eller bare latt han ha de når han vil selv? Anonymkode: 7193c...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #2 Skrevet 15. september 2024 Sett opp en avtale hos fvk og om han velger å ikke overholde avtale så må bidrag justeres. Så trist for barna. Anonymkode: 454f7...b90 9 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #3 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sett opp en avtale hos fvk og om han velger å ikke overholde avtale så må bidrag justeres. Så trist for barna. Anonymkode: 454f7...b90 jeg får kun forskuddbetalt av nav da far kke er betalingsdyktig. Ja er veldig trist for dem Anonymkode: 7193c...1ae
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg får kun forskuddbetalt av nav da far kke er betalingsdyktig. Ja er veldig trist for dem Anonymkode: 7193c...1ae Da bør du inn og justere beløpet igjen, siden far ikke har det samværet han skulle hatt og ergo skal betale mer. Du får jo ikke mer fra far, men det øker hans gjeld til Nav. Videre bør du rett og slett planlegge som om du er alenemor året rundt. Enten det eller du må ha noen som kan stille opp som barnevakt for deg. De tre kveldene i høstferien, der tenker jeg 15-åringen rett og slett må være hjemme med de to yngste. Legg en plan for dem, planlegg mat som du ordner på forhånd, tenk ut noe de kan gjøre sammen de kveldene. Og så gir du 15-åringen en påskjønnelse for å ha vært hjemme de kveldene. Vær ærlige med barna om at far ikke vil ha dem der i ferien, men ikke forsøk å snakke det bort. Det er bedre du snakker med dem og støtter dem om de mener det er kjipt og leit, om de blir sinte eller føler seg sveket (som de jo dessverre blir). Men forsøk også å lære barna mestringsstrategier slik at de forstår at det er far som har problemer, at det ikke er de som er problemet, ikke dem det er noe galt med. Og så fokusere på at hos deg kan de alltid være, at du er uendelig glad i hver og en av dem og stolte av dem. Forsøk å gjøre noe positivt ut av det dere sammen kan skape i høstferien! ❤️ Og for andre ferier og høytider - legg planer med barna hos deg. Så vet barna hva de har å forholde seg til, slik at feriene ikke blir en langvarig usikkerhet og redsel for å nok en gang bli avvist og sviktet av far. Legger du og barna selv planer, så kan heller barna selv velge om de vil være hos deg eller far hvis far plutselig skulle stille opp i en ferie eller høytid likevel. Anonymkode: 78e85...c98 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 Dette høres slitsomt og trist for barna å forholde seg til. Hadde kuttet ned på samvær og justert bidraget, du får sikkert litt mer i forskudd da? Det må også være krevende å ha 5 barn i hus samtidig hvor 3 av dem krever en del av deg. Har de stor nok plass til de? Blir litt skeptisk til at de flyttet sammen så fort, jeg og min samboer flyttet sammen etter 1,5 år og jeg syntes det var tidlig. Vet ikke hvorfor bonusmoren ikke liker deg.. det kan være gode grunner til. En mynt har to sider. Men det kan også være at hun vil ha mannen for seg selv. Jeg liker ikke Exen til min samboer som han har barn med, men det er basert på alt det stygge hun har gjort mot meg. Anonymkode: 7ab97...28e 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da bør du inn og justere beløpet igjen, siden far ikke har det samværet han skulle hatt og ergo skal betale mer. Du får jo ikke mer fra far, men det øker hans gjeld til Nav. Videre bør du rett og slett planlegge som om du er alenemor året rundt. Enten det eller du må ha noen som kan stille opp som barnevakt for deg. De tre kveldene i høstferien, der tenker jeg 15-åringen rett og slett må være hjemme med de to yngste. Legg en plan for dem, planlegg mat som du ordner på forhånd, tenk ut noe de kan gjøre sammen de kveldene. Og så gir du 15-åringen en påskjønnelse for å ha vært hjemme de kveldene. Vær ærlige med barna om at far ikke vil ha dem der i ferien, men ikke forsøk å snakke det bort. Det er bedre du snakker med dem og støtter dem om de mener det er kjipt og leit, om de blir sinte eller føler seg sveket (som de jo dessverre blir). Men forsøk også å lære barna mestringsstrategier slik at de forstår at det er far som har problemer, at det ikke er de som er problemet, ikke dem det er noe galt med. Og så fokusere på at hos deg kan de alltid være, at du er uendelig glad i hver og en av dem og stolte av dem. Forsøk å gjøre noe positivt ut av det dere sammen kan skape i høstferien! ❤️ Og for andre ferier og høytider - legg planer med barna hos deg. Så vet barna hva de har å forholde seg til, slik at feriene ikke blir en langvarig usikkerhet og redsel for å nok en gang bli avvist og sviktet av far. Legger du og barna selv planer, så kan heller barna selv velge om de vil være hos deg eller far hvis far plutselig skulle stille opp i en ferie eller høytid likevel. Anonymkode: 78e85...c98 Tusen takk for et fint svar. Ja skal snakke med nav om dette. Ja skal spørre 15 åringen om hun kan være så snill og stille opp,men føler egentlig at det ikke er hennes ansvar og passe søskene fordi far ikke gidder,men ja det går an og spørre. Jeg må nok se meg etter en annen jobb også som kun er dagtid far ikke holder seg til avtalene. Ja skal fortelle barna sannheten selvom de 2 største kjønner nok mye allerede dessverre. Anonymkode: 7193c...1ae 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg og faren til barna skilte oss for 7 år siden , og for 5 år siden traff han en ny dame uten barn,de flyttet rask sammen, tror det bare gikk 3 månder og nå har de også 2 barn på 17mnd og snart 3mnd. Barna våre er 8,11 og snart 15. far skulle hatt de påskeferien og 4 uker på sommer ( 2-2 uker ) ,men avlyste de også, skjønner det ikke er lett med 2 småbarn,men trist for barna han har fra før ikke får treffe faren og søsken noen gang, jeg har sagt at de kan komme par ganger i uka og besøke dem i steden hvis de ikke orker/vil ha de på overnatting,men har sier han vil ha dem over på besøk i helger og ferier. Nå i dag så ringte han og sa at han ikke kunne ha barna i høstferie heller, jeg sa at jeg skulle jobbe hele uka,men kunne sikkert få byttet noen vakter, og sa vi kunne dele,men dette var ikke far interssert i. Heldigvis er påmeldingfrist til Sfo i høstferien frem til 18 September,så kan i alle fall melde på yngste mann på Sfo, og de andre 2 klarer seg fint noen timer alene. Men vet ikke helt hvordan jeg skal løse senvakt som jeg har Mandag, Onsdag og Fredag, har heldigvis fri i helgen, kveldsvakter er vanskelig og bytte dessverre, men får bare bruke feriedager evt, de 2 yngste kan ikke være alene på kvelden synes jeg. Far nekter og være med på FVK og bonusmamman til barna liker meg ikke, så hun kan jeg ikke snakke med. Hva hadde dere gjort videre her? nektet far helt eller bare latt han ha de når han vil selv? Anonymkode: 7193c...1ae Jeg hadde ikke giddet å prøve og endre far og hans rolle rundt barna. Jeg hadde bare latt han styre sin egen sjø og belaget meg på at jeg var alene om ansvaret for barna og lagt planer deretter for en hver anledning. Fvk kan ikke endre noe som helst i denne situasjonen, de er kun en nøytral veiledningstjeneste. Anonymkode: a875e...65c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette høres slitsomt og trist for barna å forholde seg til. Hadde kuttet ned på samvær og justert bidraget, du får sikkert litt mer i forskudd da? Det må også være krevende å ha 5 barn i hus samtidig hvor 3 av dem krever en del av deg. Har de stor nok plass til de? Blir litt skeptisk til at de flyttet sammen så fort, jeg og min samboer flyttet sammen etter 1,5 år og jeg syntes det var tidlig. Vet ikke hvorfor bonusmoren ikke liker deg.. det kan være gode grunner til. En mynt har to sider. Men det kan også være at hun vil ha mannen for seg selv. Jeg liker ikke Exen til min samboer som han har barn med, men det er basert på alt det stygge hun har gjort mot meg. Anonymkode: 7ab97...28e Ja er veldig trist for barna og er kun de jeg tenker på. Ja må vel kuttet ned på samvær selvom far ikke går med på det og skal snakke med nav. Ja de har plass nok, de har 6 soverom. Ja flyttet sammen for fort,men jeg kan ikke stoppe dem. Jeg har alltid vert hyggelig mot Bonusmor, bedt hun i bursdager til barna, Konfirmasjon til største ( skjønte jo at hun ikke kom da for da var hun høygravid, men far og største lillebroren var der ) så jeg personlig vet ikke hvorfor hun ikke liker meg, har ikke gitt henne noe grunn til det Anonymkode: 7193c...1ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #9 Skrevet 15. september 2024 Har ei nær venninne i lignende situasjon. Barna er 9 og 11. Hun kunne nok skrevet dette innlegget selv. Hennes barn er 9 og 11. Barna har forstått mye på egenhånd, men etter mange år med far som avlyser, sier nei til å ha dem, skuffer dem, gjør dem lei seg, aldri dukker opp osv., har mor sagt at far har mye gående i livet sitt (han har også to små med ny dame) at han ikke har kapasitet og evne til å ta seg av dem for tida, og at han føler at de har det bedre med mor. At han avlyser når han "har tatt seg vann over hodet" og sier nei til å ha dem fordi han ikke har kapasitet. Mulig hun har "svakeliggjort" ham på et vis, jeg vet ikke... Men hun har jo rett. Han har ikke kapasitet til de eldste barna lenger. Jeg tenker at det gjør mindre skade å være ærlig enn ikke. Barna merker det jo. De merker det, og trekker egne konklusjoner om ingen forteller dem hva som faktisk foregår. Anonymkode: 9245d...6bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå