AnonymBruker Skrevet 15. september #1 Del Skrevet 15. september Er du for eller mot moderniseringen av språket i Ibsens stykker? Selv er jeg delt. På en side gjør det jo selve handlingen tydeligere: alt som finner sted i stykket. Man kan fokusere helt og holdent på innholdet. På en annen side så har vi jo ikke vondt av å anstrenge oss litt i 2024. Alt blir lagt til rette for oss hele tiden, og vi gjør få anstrengelser for å bli bedre mennesker. Jeg trpr at å lese Ibsen på originalspråket gjør oss i stand til å kjenne vårt eget språk bedre. Så, hva syns du? Anonymkode: 65d2d...fda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #2 Del Skrevet 18. september Hundre prosent for. Bare slik kan vi tilgjengeliggjøre Ibsen for et allment publikum. Det er bedre at mange nordmenn har kjennskap til og sett/lest Ibsen på modernisert vis, enn at et lite fåtall har det på gammelt språk. Dette synes jeg gjelder for all kunst. Få kunsten ut til folket! Flere jo bedre. Anonymkode: 9dfa2...55d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. september #3 Del Skrevet 18. september Det må ligge et bevisst kunstnerisk valg bak det, så det føles riktig i den aktuelle forestillingen. Jeg har sett både gode og dårlige eksempler og er ikle prinsipielt imot - et scenespråk må føles levende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #4 Del Skrevet 18. september Ibsen var rasistisk og sexist som alle hvite mannlige forfatter fra den tiden, man burde ikke lese eller lære Ibsen lenger. Skuespillene hans burde slettes. Anonymkode: 8c671...2c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 18. september #5 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ibsen var rasistisk og sexist som alle hvite mannlige forfatter fra den tiden, man burde ikke lese eller lære Ibsen lenger. Skuespillene hans burde slettes. Anonymkode: 8c671...2c2 Så en av verdens mest kjente forfatter skal utelukkes? Høres merkelig ut. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. september #6 Del Skrevet 18. september Nå er det antakelig veldig få som leser Ibsen. De fleste ser det på teater. Og da er jo som oftest stykkene vesentlig modernisert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 18. september #7 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ibsen var rasistisk og sexist som alle hvite mannlige forfatter fra den tiden, man burde ikke lese eller lære Ibsen lenger. Skuespillene hans burde slettes. Anonymkode: 8c671...2c2 Vi bør lære av historien, ikke slette den. Jeg synes vi bør bevare språket slik det var. Tilretteleggingen bør være at vi blir litt flinkere til å forstå det som var, enn at det skal tilrettelegges for en generasjon som knapt kan uttale kjøkken. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 18. september #8 Del Skrevet 18. september Skulle gjerne hatt diverse eldre bøker i et mer moderne språk, og setningsbruk. Noen av de er bare et ork å lese som de er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #9 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ibsen var rasistisk og sexist som alle hvite mannlige forfatter fra den tiden, man burde ikke lese eller lære Ibsen lenger. Skuespillene hans burde slettes. Anonymkode: 8c671...2c2 Dette er det dummeste jeg hører. Regelrett dumskap. Går an å ha to tanker i hodet samtidig. Hvordan kan du mene noe om historien, mene noe om Ibsen og hans tid - uten å lese ham? Ibsen levde i en gjennombruddstid, og det er svært interessant å lese både hans og andre sine verk fra denne tidsperioden. Hamsun skrev også fantastisk. Skal vi slette hans verk fordi han sympatiserte med nazistene på sine mer eldre dager? Blir Sult en dårligere roman av det? Skal vi brenne Picassos verk og glemme han, fordi han var en gris? Han hadde et seksuelt forhold til en 17-åring da han selv var i førtiårene (om jeg husker rett). Det blir travelt for deg å slette alt bakover i historien som ikke samsvarer med hvordan vi ser verden i dag! Håpløst. Anonymkode: 6a83b...149 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #10 Del Skrevet 18. september Callisto83 skrev (20 minutter siden): Vi bør lære av historien, ikke slette den. Jeg synes vi bør bevare språket slik det var. Tilretteleggingen bør være at vi blir litt flinkere til å forstå det som var, enn at det skal tilrettelegges for en generasjon som knapt kan uttale kjøkken. Resultatet da blir jo at ingen leser Ibsen. Anonymkode: 9dfa2...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #11 Del Skrevet 18. september Ja takk til begge deler. For at flest mulig skal lese ymse litteratur, eldre som ny. Anonymkode: 6a83b...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #12 Del Skrevet 18. september Alle leser Ibsen, så fremt de tar studuespesialisering.er på pensum. Modernisere språket? Nei. Husker dere ingenting fra studietiden? Anonymkode: 8535a...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #13 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 18.05): Alle leser Ibsen, så fremt de tar studuespesialisering.er på pensum. Modernisere språket? Nei. Husker dere ingenting fra studietiden? Anonymkode: 8535a...36c Ibsen er ikke pensum lenger. Anonymkode: 2ac15...152 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #14 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 17.52): Dette er det dummeste jeg hører. Regelrett dumskap. Går an å ha to tanker i hodet samtidig. Hvordan kan du mene noe om historien, mene noe om Ibsen og hans tid - uten å lese ham? Ibsen levde i en gjennombruddstid, og det er svært interessant å lese både hans og andre sine verk fra denne tidsperioden. Hamsun skrev også fantastisk. Skal vi slette hans verk fordi han sympatiserte med nazistene på sine mer eldre dager? Blir Sult en dårligere roman av det? Skal vi brenne Picassos verk og glemme han, fordi han var en gris? Han hadde et seksuelt forhold til en 17-åring da han selv var i førtiårene (om jeg husker rett). Det blir travelt for deg å slette alt bakover i historien som ikke samsvarer med hvordan vi ser verden i dag! Håpløst. Anonymkode: 6a83b...149 Det er nøyaktig det man skal gjøre, historien skal ikke huskes den skal glemmes, og erstattes med bedre og riktig kunst. Anonymkode: 8c671...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #15 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er nøyaktig det man skal gjøre, historien skal ikke huskes den skal glemmes, og erstattes med bedre og riktig kunst. Anonymkode: 8c671...2c2 Javel, da kan du forklare hvorfor. Det går ikke an å lage bedre og mer "riktig" kunst, om man skal glemme historien. Da vil du jo ha ingenting å sammenligne med, og ikke ane hva eller hvorfor kunsten har vært som den har vært, hvordan den har utviklet seg og hvordan den er nå. Anonymkode: 6a83b...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå