AnonymBruker Skrevet 15. september #1 Del Skrevet 15. september Jeg vil gjerne høre deres erfaringer og hvordan dere takler det? Min katt fikk en tøff start på livet. Hun tilbrakte det første leveåret på gaten såvidt jeg vet. Ble plukket opp av dyrebeskyttelsen da hun var 1 år gammel og hadde da født tre kattunger. Jeg fikk henne for to år siden. Eierne før meg nevnte ikke noe om at hun var aggressiv. De skrev at hun var mye ute men kom inn av og til for litt kos. Jeg oppdaget fort hennes aggressive tendenser . Hun kunne typisk klore og bite armen min når jeg tok den ned for å klappe henne og det ble tydelig at hun ikke likte kos. Jeg sendte melding til de forrige eierne og spurte om dette var noe de også hadde opplevd, men fikk ingen svar tilbake:/ Jeg ga henne tid til å bli trygg og håpet dette var noe som kom til å endre seg, men det gjorde det aldri. Jeg har lært meg å tilpasse meg dette slik at jeg ikke klapper henne lenge, ikke løfter henne eller kos generelt. Hun kommer inn om natten og legger seg mellom beina mine for trygghet og det er den eneste tiden jeg får skikkelig nærhet med henne som jeg setter pris på<3 Problemet nå er at hun hopper i beina mine og biter og klorer. Jeg vet ikke hva som trigger henne så det er vanskelig å hindre det. Jeg mistenker om det er katter ute som gjør at hun blir ekstra stresset når hun kommer inn. Men andre ganger har hun feks luktet på føttene mine og deretter hoppet i meg🤷🏻♀️ Føttene mine lukter ikke noe vondt så jeg skjønner det virkelig ikke. Engang bet hun og klorte meg så kraftig at jeg blødde over hele beinet og det tok lang tid før sårene grodde. Jeg har begynt å bli redd hun merker jeg og det gjør meg så trist for jeg er så glad i hun!!! Hele situasjonen er bare utrolig tung og frustrerende. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet ikke om det er normalt at katter biter og klorer deg til blods av og til? Jeg har vært til veterinær og hun er frisk. Det er ikke noe hyggelig å hele tiden være bekymret for om hun vil hoppe i meg men samtidig kan jeg ikke gi problemet vekk til noen andre heller. Det er ikke rettferdig ovenfor katten min og heller ikke de nye eierne. Jeg tror heller ikke det finnes noen som frivillig vil ta i mot en til tider aggressiv katt. Hun freser ikke eller noe. Men hun biter og klorer uprovosert type en gang i måned. Ellers er hun en engstelig katt, virker som hun aldri slapper av. Hun maser etter mat og oppmerksomhet dagen lang. Men blir jo aldri fornøyd med noe. Jeg leker med henne, slipper henne ut til alle døgnets tider, gir henne våtfor, tørrfôr, fisk, godbiter og børster henne som hun merkelig nok aksepterer i ett par sekunder. Håper noen har erfaringer og tips de vil dele. Hadde sittet pris på det ❤️ Anonymkode: fc88b...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #2 Del Skrevet 15. september Jeg tok inn en hjemløs kattunge for nå 11 år siden som hoppet og beit føttene/beina mine ofte. Jeg er fortsatt litt redd for at hu skal gjøre det når hu går bak meg, men det er som regel lek eller noe hu irriterer seg over (at jeg f.eks. er treig eller går vekk fra henne når hu vil ha oppmerksomhet). Den andre katten min har aldri engrepet på den måten, men han har alltid vært litt bitete. Han "kosebiter", og kan bite eller klore/slå med poten om han blir irritert (f.eks. for å si ifra at han har fått nok kos og vil være i fred). Hvis han blir ignorert, eller jeg bruker for lang tid på å ordne maten hans, så kan han bite meg forsiktig på ankelen eller kneet, men da er han tydelig glad og kosete. Begge kattene var mer bitete og klorete av seg når de var yngre, men det avtok rundt 2-3 års alderen cirka. Jeg vil tro det er lek, eller frustrasjon som slår ut. Å avlede med lek funker fint for meg for at katten ikke skal konsentrere seg om beina mine. Andre ganger plukker jeg henne opp for at hu ikke skal ta meg mens jeg går rundt😅. Om hu løper mot eller gjør seg klar til å angripe så holder jeg ut hånden mot hodet hennes som en slags "av-knapp". Noen katter leker og koser samtidig, så det er litt vanskelig å vite nøyaktig hva katten din føler uten å se på kroppsspråket. Å klippe klørne og ha på tjukke sokker hjelper med å minske redselen og skadene i alle fall... Anonymkode: 7d17b...5e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #3 Del Skrevet 15. september Har ikke erfaring selv, men føler virkelig med deg - dette hørtes ikke noe særlig ut, verken for deg eller pusen. Selv om hun er veldig heldig som har kommet til akkurat deg, høres det ut som ❤️ Jeg var innom Nittedal Dyreklinikk for en stund siden. Der var det en av dyrepleierne som fortalte at hun har en aggressiv katt. Kanskje du kan ringe eller sende mail dit for å høre om råd? Vet ikke om det har noe for seg, men tenkte i hvert fall å nevne det for deg som en mulighet, for det var eneste jeg kom på som har en aggressiv katt. Anonymkode: 1dded...be1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #4 Del Skrevet 15. september Det er ikke uvanlig at katter plutselig biter og klorer under kos. Det er det de gjør når de blir overstimulert av kosen. Man skal kunne se på spesielt halen og øynene når en katt begynner å bli overstimulert. Det høres kanskje ut som om katten er ekstra sensitiv, og/eller ikke spesielt glad i å bli tatt på? Det kan være mange grunner til at katten er aggressiv, og det kan være vanskelig å se hvorfor. Engstelige katter har vanligvis et høyere baseline stressnivå, og stressende situasjoner (som å møte på andre katter ute), kan føre til negativ atferd hos katter som allerede har høyt stress. En stressreaksjon blir sittende i kroppen i flere dager. Har man ikke muligheten til 1-3 dager med 'ro' for å kvitte seg med stresset, vil hver stressreaksjon bygge seg opp over tid, og da vil man potensielt se atferd som rastløshet, klaging, utblåsning osv (det samme gjelder mennesker). Kanskje er det dette hun sliter med? Innekatter har generelt et lavere stressnivå enn utekatter, for da slipper de å føle en trang til å følge med på et stort område, og de erfarer med tiden at hele territoriet (huset) er trygt og derfor kan slappe av. De får mindre ansvar, rett og slett, og kan slappe av mer. Om det er rett for din katt, kan jeg ikke si noe om. Men det er jo mulig at hun vil respondere bra på det etter noen uker. Jeg synes du skal høre med en atferdsspesialist. Det finnes mange som har utdanning innen atferd av katt. Her er noen linker: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/katt https://kattekonsulenten.no/om.html https://www.catoffice.no/ Håper du finner gode løsninger! Det høres ut som om katten er veldig glad i deg og ønsker å være nær deg, siden hun søker deg ut og sover med deg om natten. Anonymkode: 860e8...5c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #5 Del Skrevet 15. september Jeg vil ikke kalle min katt aggresiv (litt sint mot de folk hun ikke kjenner bare hvis de ikke respekterer hennes personal space) men hun kunne også finne på å hoppe på beina og spesielt bite helt "uprovosert". Min hadde en fin oppvekst og har bare bodd hos meg som har tatt vare på henne så godt jeg kan. Jeg tenkte det kom av at hun var innekatt og ikke fikk utløp for ønske om jakt og at hun var litt understimulert. Jeg oppfattet som regel bitingen som lek/jakt selv om det føltes litt aggresivt og ikke så lekent alltid. Bet meg til blods mange ganger. Følte at jeg som regel kunne se det komme da så var aldri redd katten. Men, det sluttet med en gang jeg fikk en katt til Så var nok bare at hun kjedet seg. Anonymkode: e5ba5...625 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #6 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tok inn en hjemløs kattunge for nå 11 år siden som hoppet og beit føttene/beina mine ofte. Jeg er fortsatt litt redd for at hu skal gjøre det når hu går bak meg, men det er som regel lek eller noe hu irriterer seg over (at jeg f.eks. er treig eller går vekk fra henne når hu vil ha oppmerksomhet). Den andre katten min har aldri engrepet på den måten, men han har alltid vært litt bitete. Han "kosebiter", og kan bite eller klore/slå med poten om han blir irritert (f.eks. for å si ifra at han har fått nok kos og vil være i fred). Hvis han blir ignorert, eller jeg bruker for lang tid på å ordne maten hans, så kan han bite meg forsiktig på ankelen eller kneet, men da er han tydelig glad og kosete. Begge kattene var mer bitete og klorete av seg når de var yngre, men det avtok rundt 2-3 års alderen cirka. Jeg vil tro det er lek, eller frustrasjon som slår ut. Å avlede med lek funker fint for meg for at katten ikke skal konsentrere seg om beina mine. Andre ganger plukker jeg henne opp for at hu ikke skal ta meg mens jeg går rundt😅. Om hu løper mot eller gjør seg klar til å angripe så holder jeg ut hånden mot hodet hennes som en slags "av-knapp". Noen katter leker og koser samtidig, så det er litt vanskelig å vite nøyaktig hva katten din føler uten å se på kroppsspråket. Å klippe klørne og ha på tjukke sokker hjelper med å minske redselen og skadene i alle fall... Anonymkode: 7d17b...5e9 Jeg tror du har rett med at det er frustrasjon over ett eller annet. Men jeg tror det er ting jeg ikke har kontroll over, feks været, nabokatten, mer mat og godbiter, osv. Dermed blir det utrolig vanskelig. Jeg koser aldri med henne. Jeg har lært meg at hun ikke føler seg komfortabel med det. Kan gi henne to klapp maks når jeg gir henne mat. Det funker ikke med min katt å ta en hånd i mot hun eller løfte henne på noe måte. Engang klort hun og bet beinet mitt hardt og jeg ble så redd at jeg tok automatisk hånden min ned og ropte «stopp», men da angrep hun armen min istedenfor. Og andre ganger må jeg løfte henne av beinet mitt for hun biter og holder seg fast med klørne. Men alt virker som det trigger henne mer. Hun snapper heldigvis fort ut av dette humøret. Som er det eneste positive. Problemet er at jeg begynner å bli redd henne:/ Veterinæren sa at det ikke var nødvendig å klippe klørne hennes fordi hun trenger de når hun er ute. Anonymkode: fc88b...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #7 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har ikke erfaring selv, men føler virkelig med deg - dette hørtes ikke noe særlig ut, verken for deg eller pusen. Selv om hun er veldig heldig som har kommet til akkurat deg, høres det ut som ❤️ Jeg var innom Nittedal Dyreklinikk for en stund siden. Der var det en av dyrepleierne som fortalte at hun har en aggressiv katt. Kanskje du kan ringe eller sende mail dit for å høre om råd? Vet ikke om det har noe for seg, men tenkte i hvert fall å nevne det for deg som en mulighet, for det var eneste jeg kom på som har en aggressiv katt. Anonymkode: 1dded...be1 Setter pris for tipset ditt ❤️ kunne forhørt meg med de. Anonymkode: fc88b...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #8 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er ikke uvanlig at katter plutselig biter og klorer under kos. Det er det de gjør når de blir overstimulert av kosen. Man skal kunne se på spesielt halen og øynene når en katt begynner å bli overstimulert. Det høres kanskje ut som om katten er ekstra sensitiv, og/eller ikke spesielt glad i å bli tatt på? Det kan være mange grunner til at katten er aggressiv, og det kan være vanskelig å se hvorfor. Engstelige katter har vanligvis et høyere baseline stressnivå, og stressende situasjoner (som å møte på andre katter ute), kan føre til negativ atferd hos katter som allerede har høyt stress. En stressreaksjon blir sittende i kroppen i flere dager. Har man ikke muligheten til 1-3 dager med 'ro' for å kvitte seg med stresset, vil hver stressreaksjon bygge seg opp over tid, og da vil man potensielt se atferd som rastløshet, klaging, utblåsning osv (det samme gjelder mennesker). Kanskje er det dette hun sliter med? Innekatter har generelt et lavere stressnivå enn utekatter, for da slipper de å føle en trang til å følge med på et stort område, og de erfarer med tiden at hele territoriet (huset) er trygt og derfor kan slappe av. De får mindre ansvar, rett og slett, og kan slappe av mer. Om det er rett for din katt, kan jeg ikke si noe om. Men det er jo mulig at hun vil respondere bra på det etter noen uker. Jeg synes du skal høre med en atferdsspesialist. Det finnes mange som har utdanning innen atferd av katt. Her er noen linker: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/katt https://kattekonsulenten.no/om.html https://www.catoffice.no/ Håper du finner gode løsninger! Det høres ut som om katten er veldig glad i deg og ønsker å være nær deg, siden hun søker deg ut og sover med deg om natten. Anonymkode: 860e8...5c9 Tusen takk. Jeg koser ikke med katten. Men det andre du nevnte med territorium høres veldig ut som min katt. Hun vokter ofte området sitt fra vinduet som en hauk. Og noen ganger ser hun noe og løper ut altandøren. Jeg skal sjekke ut linkene du sendte<3 Anonymkode: fc88b...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #9 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror du har rett med at det er frustrasjon over ett eller annet. Men jeg tror det er ting jeg ikke har kontroll over, feks været, nabokatten, mer mat og godbiter, osv. Dermed blir det utrolig vanskelig. Jeg koser aldri med henne. Jeg har lært meg at hun ikke føler seg komfortabel med det. Kan gi henne to klapp maks når jeg gir henne mat. Det funker ikke med min katt å ta en hånd i mot hun eller løfte henne på noe måte. Engang klort hun og bet beinet mitt hardt og jeg ble så redd at jeg tok automatisk hånden min ned og ropte «stopp», men da angrep hun armen min istedenfor. Og andre ganger må jeg løfte henne av beinet mitt for hun biter og holder seg fast med klørne. Men alt virker som det trigger henne mer. Hun snapper heldigvis fort ut av dette humøret. Som er det eneste positive. Problemet er at jeg begynner å bli redd henne:/ Veterinæren sa at det ikke var nødvendig å klippe klørne hennes fordi hun trenger de når hun er ute. Anonymkode: fc88b...6eb Skjønner godt at du synes det er ekkelt, og tror du har rett i at det er noe underliggende som ligger og ulmer og som til tider eksploderer til overflaten Tror det er viktig å finne ut av det. Hør med en atferdsspesialist fra en av linkene jeg postet tidligere. Det kan også være lurt å ta blodprøve og sjekke nivåene i skjoldbruskkjertelen. Har du forsøkt godbiter, eventuelt en slags smøreost for katter fra dyrebutikken? Det slo meg at katten sannsynligvis ikke har særlig gode assosiasjoner til hender. Om den levde ute frem til den var 1 år gammel, har den sannsynligvis svært negative assosiasjoner til hender. De har ikke vært en kilde til lek og kos, men tvangsundersøkelser hos veterinær og senere noe som strekker seg etter den. Når den angriper hender, forsterkes også denne negative assosiasjonen fordi man rykker selvfølgelig til og prøver å få katten vekk, og hele situasjonen er ubehagelig for katt og menneske. Jeg tror derfor det vil hjelpe om du i tillegg til å snakke med atferdsspesialist og finne ut av ting der, også begynner å jobbe med å snu kattens assosiasjoner til hender. Du kan begynne ved å lære katten "touch". Jeg legger ved video nedenfor. I videoen bruker treneren hendene, men jeg tenker du kan gi smøreost/leverpostei eller annet digg på en tresleive og få katten til å berøre et langt objekt, for eksempel en linjal, (for å få litt distanse mellom dere). Når katten har forstått at den får belønning hver gang den rører linjalen med nesa, kan du begynne å sakte men sikkert korte ned linjalen til den til slutt knapt stikker ut mellom fingrene dine, og det er fingrene katten berører og ikke linjalen. Gjør denne øvelsen et par minutter hver dag (helst når katten er på sitt roligste), og kort ned linjalen for hver dag. Med tiden bør katten få en mer positiv assosiasjon til hender. Kanskje vil den aldri bli kosete, men å få den til å se hender som en kilde til gode ting vil bare være positivt Anonymkode: 860e8...5c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #10 Del Skrevet 16. september Hva med å prøve slike snakkeknapper? https://youtu.be/A_aTKZRKA8o?si=KNh-C7IwNK5qhm77 Anonymkode: b7843...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #11 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vil gjerne høre deres erfaringer og hvordan dere takler det? Min katt fikk en tøff start på livet. Hun tilbrakte det første leveåret på gaten såvidt jeg vet. Ble plukket opp av dyrebeskyttelsen da hun var 1 år gammel og hadde da født tre kattunger. Jeg fikk henne for to år siden. Eierne før meg nevnte ikke noe om at hun var aggressiv. De skrev at hun var mye ute men kom inn av og til for litt kos. Jeg oppdaget fort hennes aggressive tendenser . Hun kunne typisk klore og bite armen min når jeg tok den ned for å klappe henne og det ble tydelig at hun ikke likte kos. Jeg sendte melding til de forrige eierne og spurte om dette var noe de også hadde opplevd, men fikk ingen svar tilbake:/ Jeg ga henne tid til å bli trygg og håpet dette var noe som kom til å endre seg, men det gjorde det aldri. Jeg har lært meg å tilpasse meg dette slik at jeg ikke klapper henne lenge, ikke løfter henne eller kos generelt. Hun kommer inn om natten og legger seg mellom beina mine for trygghet og det er den eneste tiden jeg får skikkelig nærhet med henne som jeg setter pris på<3 Problemet nå er at hun hopper i beina mine og biter og klorer. Jeg vet ikke hva som trigger henne så det er vanskelig å hindre det. Jeg mistenker om det er katter ute som gjør at hun blir ekstra stresset når hun kommer inn. Men andre ganger har hun feks luktet på føttene mine og deretter hoppet i meg🤷🏻♀️ Føttene mine lukter ikke noe vondt så jeg skjønner det virkelig ikke. Engang bet hun og klorte meg så kraftig at jeg blødde over hele beinet og det tok lang tid før sårene grodde. Jeg har begynt å bli redd hun merker jeg og det gjør meg så trist for jeg er så glad i hun!!! Hele situasjonen er bare utrolig tung og frustrerende. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet ikke om det er normalt at katter biter og klorer deg til blods av og til? Jeg har vært til veterinær og hun er frisk. Det er ikke noe hyggelig å hele tiden være bekymret for om hun vil hoppe i meg men samtidig kan jeg ikke gi problemet vekk til noen andre heller. Det er ikke rettferdig ovenfor katten min og heller ikke de nye eierne. Jeg tror heller ikke det finnes noen som frivillig vil ta i mot en til tider aggressiv katt. Hun freser ikke eller noe. Men hun biter og klorer uprovosert type en gang i måned. Ellers er hun en engstelig katt, virker som hun aldri slapper av. Hun maser etter mat og oppmerksomhet dagen lang. Men blir jo aldri fornøyd med noe. Jeg leker med henne, slipper henne ut til alle døgnets tider, gir henne våtfor, tørrfôr, fisk, godbiter og børster henne som hun merkelig nok aksepterer i ett par sekunder. Håper noen har erfaringer og tips de vil dele. Hadde sittet pris på det ❤️ Anonymkode: fc88b...6eb Katten kan ha smerter. Men noen dyr er jo også forstyrra, slik mennesker kan være det. Ikke alle som kan hjelpes dessverre. Anonymkode: 16ea1...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #12 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner godt at du synes det er ekkelt, og tror du har rett i at det er noe underliggende som ligger og ulmer og som til tider eksploderer til overflaten Tror det er viktig å finne ut av det. Hør med en atferdsspesialist fra en av linkene jeg postet tidligere. Det kan også være lurt å ta blodprøve og sjekke nivåene i skjoldbruskkjertelen. Har du forsøkt godbiter, eventuelt en slags smøreost for katter fra dyrebutikken? Det slo meg at katten sannsynligvis ikke har særlig gode assosiasjoner til hender. Om den levde ute frem til den var 1 år gammel, har den sannsynligvis svært negative assosiasjoner til hender. De har ikke vært en kilde til lek og kos, men tvangsundersøkelser hos veterinær og senere noe som strekker seg etter den. Når den angriper hender, forsterkes også denne negative assosiasjonen fordi man rykker selvfølgelig til og prøver å få katten vekk, og hele situasjonen er ubehagelig for katt og menneske. Jeg tror derfor det vil hjelpe om du i tillegg til å snakke med atferdsspesialist og finne ut av ting der, også begynner å jobbe med å snu kattens assosiasjoner til hender. Du kan begynne ved å lære katten "touch". Jeg legger ved video nedenfor. I videoen bruker treneren hendene, men jeg tenker du kan gi smøreost/leverpostei eller annet digg på en tresleive og få katten til å berøre et langt objekt, for eksempel en linjal, (for å få litt distanse mellom dere). Når katten har forstått at den får belønning hver gang den rører linjalen med nesa, kan du begynne å sakte men sikkert korte ned linjalen til den til slutt knapt stikker ut mellom fingrene dine, og det er fingrene katten berører og ikke linjalen. Gjør denne øvelsen et par minutter hver dag (helst når katten er på sitt roligste), og kort ned linjalen for hver dag. Med tiden bør katten få en mer positiv assosiasjon til hender. Kanskje vil den aldri bli kosete, men å få den til å se hender som en kilde til gode ting vil bare være positivt Anonymkode: 860e8...5c9 Tusen takk for så mange gode tips<3 Det som er merkelig er at hun kan være helt ok med noe en dag men så andre ganger blir hun trigget av det. Feks jeg gir henne smøreost som du nevnte og da kommer hun oppi fanget mitt og spiser den fra hånden min. Gir også godbiter fra håndflaten og hun plukker de opp. Dette er eneste nærheten vi får i tillegg til om nettene. I den sammenheng virker det ikke som hun forbinder hender med noe truende eller lek🤷🏻♀️ Mens andre ganger kan hun plutselig bare snappe og se noe truende med hånden min. Eller beinet mitt. Men skader ikke å prøvde den treningen:) Anonymkode: fc88b...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå