Gå til innhold

Matsug og aversjoner under graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

- hadde du noen? Noen som var overraskende?

Vi prøver på nummer 2, og da begynte jeg å mimre om forrige runde 

Jeg taklet ikke lukten av brus, men kun Cola-typene. Jeg drakk de jo ikke pga. koffein, men ektemannen kunne ikke åpne en i nærheten av meg. Jeg kunne til og med lukte at han hadde drukket en f.eks. i bilen på vei hjem fra jobb.

Vi kunne heller ikke fyre vintermånedene jeg gikk gravid, for ved og tennbriketter fikk meg til å spy.

Hadde ikke noe matsug, men ble hekta på det vannet "Telemark Bonaqua med smak av mango og te". Dessverre drakk jeg dette under fødselen, og etter jeg spydde det opp flere ganger, klarer jeg ikke smaken lenger.

Ei venninne klarte ikke lukten av ullklær - hun ble så sensitiv for lukten at klærne måtte ut av huset. En annen venninne spiste kilo på kilo med norske epler, og en kusine ble farlig hekta på bensinlukt.

Anonymkode: 7aae4...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sluttet å drikke kaffe i det jeg ble gravid da jeg synes det smaker vondt. Trodde først det var noe galt med kaffen jeg lagde, at den var sur eller noe, men fikk samboer til å smake og det var ikke det. Og så ble jeg så sykt kvalm at jeg ikke drakk annet enn sitronvann til jeg var 16 uker. Nå drikker jeg te igjen. 

Har hatt cravings på reker og spist masse reker, men det har gitt seg nå. Spiste også masse makrell i tomat i noen uker, men plutselig nå i uke 24 liker jeg ikke smaken lengre? Samme med melk, plutselig føler jeg melk smaker rart som om at den er blitt sur uansett hvor nyåpnet den er, og det har skjedd typ siste uken. 

Anonymkode: 641db...4f9

Skrevet

Er i uke 19 med nr 2 nå. Begge gangene har jeg elsket alle typer brød med godt smør og alle typer oster, gjerne hvit ost med paprika på. Helt himmelsk. Yougurt, jordbær og skogsbær er også sykt godt. Dette svangerskapet har reker vært kjempe godt, til nå nylig, forrige gang orket jeg ikke tanken på reker. Inntil uke 14 på begge var jeg ikke noe glad i middagsmat, og jeg som elsker middag ellers. Pizza er ekstra godt nå synes jeg da. Forrige svangerskap klarte jeg ikke lukten av nudler, nå tåler jeg ikke frityr. Jeg hadde ikke lyst på noe av det jeg ikke kunne spise Forrige gang, men nå har jeg lyst på muggost, spekeskinke og rakfisk! Var nok kvalmere dette svangerskapet, men klart å fokusere bort fra det.

Anonymkode: bb011...972

Skrevet

Ingen cravings eller matsug her, men mye mataversjon. 

Kan spise kjøtt, men ikke kjøtt jeg har fysisk tatt i mens det er rått, klarer ikke lukten av melk, fisk, leverpostei, generell matlukt på senter/butikker. Smør/majones/dressing klarer jeg ikke konsistensen på. 

Anonymkode: 1d9d1...4a7

Skrevet

I første svangerskap tålte jeg ikke lukten av potetgull. Samboeren min måtte sitte LANGT unna om han skulle spise det.

Andre svangerskap tålte jeg ikke lukten av såpe. Det var så ille at jeg måtte ut av hus når samboeren min skulle dusje. Merkelig nok gikk det fint når jeg dusjet selv.

Anonymkode: 0164c...5f6

Skrevet

I første trimester og et stykke ut i andre klarte jeg nesten ikke kjøtt. Spiste mye epler noe jeg ikke vanligvis er så glad i. Drakk bare iskaldt vann med mest mulig isbiter.

Kaffe likte jeg dessverre hele svangerskapet, men forsøkte å kutte ned til minimalt inntak. Hadde vært lettere om det smakte dritt som jeg kjenner flere som syntes 😄 Hadde lyst på øl osv. også (holdt meg såklart unna)

Siste halvdel fikk jeg craving på sånn gul barne-leverpostei men vil tro det kom litt av at jeg hadde anemi.

Anonymkode: 1b30b...5d0

Skrevet

I første svangerskap så klarte jeg ikke lukten eller smaken av kylling. Noe jeg ellers liker godt. Og jeg spiste mye frukt, elsket frukt. I andre svangerskap så hadde jeg cravings for sjokolade milkshake fra gatekjøkkenet. Så unnet meg en i uka, til favoritt programmet mitt. 

Anonymkode: 59459...455

• Liker 1
Skrevet

Har ikke kunnet drikke noe av det jeg liker til vanlig, som kaffe og brus. Vann og melk går bra. Og jeg har hekt på flere typer ost, men spesielt mozerella og kremost som philadefia. Har aldri likt krokanis eller honningmelon før heller, men det har jeg spist som helgekos i hele sommer. Lakris orker jeg ikke lukten av engang, men det er like greit fordi det visstnok er hormonforstyrrende

Skrevet

Er 8 uker på vei. Aversjon mot kaffe kom rimelig kjapt etterfulgt av aversjon mot alkoholfri øl, vil bare spy av tanken. Avokado frister heller ikke så mye lengre. Favoritten så langt er polarbrød med smør og ost, eller sånne salte chia knekkebrød med ost og smør på. Spiser dessverre alt for mye.. til tross for kvalme

Anonymkode: d16a4...e6f

Skrevet

Hadde mye kvalme, men ikke så mye aversjon mot mat. Det som bydde meg imot var kaffe, garn, katten og fleece 😂 En periode bydde både fisk og kylling meg helt imot, men det var og fordi jeg spydde så mye. Ellers har jeg vært gjennom flere cravinger som jeg vanligvis aldri har hatt sansen for som biff, makrell i tomat, epler og litago med jordbær (egentlig generelt meieriprodukter, liker ikke det noe særlig ellers). 

Anonymkode: 1a89e...3c8

Skrevet

Jeg fikk voldsom aversjon mot kaffe og pærer. 

Jeg fikk voldsomt sug etter lakris og rødvin (jeg drikker aldri til vanlig...)

Jeg var konstant kvalm, hadde null matlyst, og ekstrem ulvehunger. Kjempeslitsomt å være så sulten, og føle total avsky ved tanken på å spise.. 

Anonymkode: e151c...bfb

Skrevet

Hadde aversjon mot alt. Spiste for å ikke kaste opp da kvalmen ble verre på tom mage 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: da283...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...