AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Som overskriften sier, har lagmannsretten frist på å finne ut om anken skal forkastes eller slippe den inn? Anonymkode: 31838...5e4
TBergh Skrevet 15. september 2024 #2 Skrevet 15. september 2024 Hei. Ankefristen 4 - fire uker, men du kan søke om utslettelse. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #3 Skrevet 15. september 2024 Det er partene i saken som kan anke, ikke retten. I straffesaker vil det være påtalemyndigheten og i sivile saker vil det være motparten. Ankefristen er normalt en måned Anonymkode: 6029c...229
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er partene i saken som kan anke, ikke retten. I straffesaker vil det være påtalemyndigheten og i sivile saker vil det være motparten. Ankefristen er normalt en måned Anonymkode: 6029c...229 Trådstartete spør ikke om retten kan anke. Men hvor lang tid retten har til å vurdere om anken skal godtas. Anonymkode: 4d558...ca6 3 2
Stjertmeis Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 TS spør ikke om ankefristen, men stiller spørsmål om lagmannsrettens siling av innkommet anke/frist for begandling av anken. Antar at TS eller motparten har anket en avgjørelse fra tingretten, og venter på lagmannsrettens avgjørelse i ankesaken. 3
Brunello Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 TBergh skrev (21 minutter siden): Hei. Ankefristen 4 - fire uker, men du kan søke om utslettelse. Med vennlig hilsen TBergh Det er ikke det hun spør om. Hun spør om lagmannsretten har en frist for å bestemme seg for om anken skal slippe gjennom. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er partene i saken som kan anke, ikke retten. I straffesaker vil det være påtalemyndigheten og i sivile saker vil det være motparten. Ankefristen er normalt en måned Anonymkode: 6029c...229 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 Stjertmeis skrev (15 minutter siden): TS spør ikke om ankefristen, men stiller spørsmål om lagmannsrettens siling av innkommet anke/frist for begandling av anken. Antar at TS eller motparten har anket en avgjørelse fra tingretten, og venter på lagmannsrettens avgjørelse i ankesaken. Ja, dette. Vi venter på svar om vi må i ny runde eller om dommen fra tingretten blir rettskraftig. Advokaten min sa at det ikke var noen frist, og jeg har prøvd å Google og finner ingen svar på det. Men det er vanskelig å vente. Anonymkode: 31838...5e4 1
Stjertmeis Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, dette. Vi venter på svar om vi må i ny runde eller om dommen fra tingretten blir rettskraftig. Advokaten min sa at det ikke var noen frist, og jeg har prøvd å Google og finner ingen svar på det. Men det er vanskelig å vente. Anonymkode: 31838...5e4 Jeg er ikke kjent med at ankedomstolen har en frist, men at de opererer med prioritet etter sakstype, rettsområde osv, og selvsagt at daker ikke skal ha for lang liggetid. Aldri vært borti at ankespørsmål har tatt særlig lang tid, men da har det vært anke over kjennelser, ikke anke over dom, slik at lagmannsrett har avgjort ved skriftlighet. Usikker hvordan det er ved anke over selve dommen. Men ved utsettelser av hovedforhandlinger har jeg opplevd at retten kan bruke fryktelig lang tid på å finne ny dato for ny hovedforhandling. Har begge parter sendt inn? Altså at anken og anketilsvaret er sendt inn? Rettsområde har også noe å si (straffesaker har høyest prioritet, arbeidsrettssaker og barne/familierettssaker har også høy prioritet).
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #9 Skrevet 15. september 2024 Jeg vant en sak i lagmannsretten. Motparten anket, og jeg fikk svar (avslag) innen tre-fire mnd, tror jeg. Dette var, i følge min advokat, et gitt og tydelig avslag fra høyesterett, en sak motparten aldri ville få igjennom fordi bevisbyrden var så tung og omfattende. Lagmannsretten brukte fire dager på rettssaken, og dommen gikk betraktelig opp fra tingretten. jeg vet dermed ikke om behandlingstiden er lengre når det ikke er et en større sannsynlighet for at høyesterett kan ta inn saken. Anonymkode: a0a09...e1f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #10 Skrevet 15. september 2024 Stjertmeis skrev (1 time siden): Jeg er ikke kjent med at ankedomstolen har en frist, men at de opererer med prioritet etter sakstype, rettsområde osv, og selvsagt at daker ikke skal ha for lang liggetid. Aldri vært borti at ankespørsmål har tatt særlig lang tid, men da har det vært anke over kjennelser, ikke anke over dom, slik at lagmannsrett har avgjort ved skriftlighet. Usikker hvordan det er ved anke over selve dommen. Men ved utsettelser av hovedforhandlinger har jeg opplevd at retten kan bruke fryktelig lang tid på å finne ny dato for ny hovedforhandling. Har begge parter sendt inn? Altså at anken og anketilsvaret er sendt inn? Rettsområde har også noe å si (straffesaker har høyest prioritet, arbeidsrettssaker og barne/familierettssaker har også høy prioritet). Begge parter har sendt inn svar og fristen på anketilsvaret var nå tirsdag 10'ende. Dette er barnesak. Har og vært gjennom utsettelsessak og det var grusom lang tid. Selve utsettelsesaken med prosesskriv ol tok ganske lang tid, og da de skulle finne ny dato fikk vi dato 6 mnd frem i tid. Umenneskelig. Anonymkode: 31838...5e4 1
Rick Skrevet 15. september 2024 #11 Skrevet 15. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som overskriften sier, har lagmannsretten frist på å finne ut om anken skal forkastes eller slippe den inn? Anonymkode: 31838...5e4 Når en dom ankes i en straffesak, har lagmannsretten normalt en frist på 30 dager til å vurdere om anken skal tillates fremmet for videre behandling. Dette fremgår av straffeprosessloven § 321. Hvis lagmannsretten tillater anken, kan det gå mer tid før selve ankebehandlingen skjer, men vurderingen om å tillate anken skjer i løpet av denne perioden. I sivile saker er det regulert av tvisteloven. Når en anke fremmes, skal lagmannsretten snarest vurdere om anken skal tillates. I mange tilfeller er det også her en praktisk frist på rundt 30 dager for å ta stilling til om anken skal fremmes eller avvises. Det er imidlertid viktig å merke seg at forsinkelser kan oppstå, og frister kan variere avhengig av kompleksiteten i saken og arbeidsmengden i retten. Endret 15. september 2024 av Rick tillegg 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #12 Skrevet 15. september 2024 Rick skrev (1 minutt siden): Når en dom ankes i en straffesak, har lagmannsretten normalt en frist på 30 dager til å vurdere om anken skal tillates fremmet for videre behandling. Dette fremgår av straffeprosessloven § 321. Hvis lagmannsretten tillater anken, kan det gå mer tid før selve ankebehandlingen skjer, men vurderingen om å tillate anken skjer i løpet av denne perioden. Det er ikke straffesak. Men jeg skjønner heller ikke forskjell på at anken blir nektet fremmet og at anken kan forkastes. Er dette riktig tenkt?: 1. Noen folk leser papirene og sier at den blir nektet fremmet. Eller: Noen leser papirene og den slippes inn. 2. slippes den inn kan lagmannsretten forkaster den. Hvorfor kan en anke slippes inn men så bli forkastes? Kunne de ikke bare ikke sluppet den inn? Beklager spm - dette er gresk for meg og alle spm til advokaten som hen svarer på koster mye penger. Anonymkode: 31838...5e4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #13 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 23.36): Det er ikke straffesak. Men jeg skjønner heller ikke forskjell på at anken blir nektet fremmet og at anken kan forkastes. Er dette riktig tenkt?: 1. Noen folk leser papirene og sier at den blir nektet fremmet. Eller: Noen leser papirene og den slippes inn. 2. slippes den inn kan lagmannsretten forkaster den. Hvorfor kan en anke slippes inn men så bli forkastes? Kunne de ikke bare ikke sluppet den inn? Beklager spm - dette er gresk for meg og alle spm til advokaten som hen svarer på koster mye penger. Anonymkode: 31838...5e4 Noen som vet? Anonymkode: 31838...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå