AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Jeg føler meg helt rådvill. Jenta mi på 5 låser seg helt når hun blir lei seg. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre… Feks ikveld.. Hun pusler puslespill. Klarer ikke løfte det ferdige resultatet oppi esken igjen uten at det blir ødelagt. Jeg ser hun prøver flere ganger. Hun blir sint og gråter. Jeg setter meg ned å spør om jeg skal hjelpe. Hun svarer ikke. Jeg hjelper å får det oppi esken. Hun er fortsatt lei seg og gråter. Nå er hun såpass far gone at hun ikke svarer når jeg spør hvorfor hun gråter fortsatt, jeg hjalp henne jo med å få det oppi esken. Det er ikke ødelagt. Hun vil Ikke bade. Dette har jeg fortalt henne i hele dag at hun skal. Jeg orker ikke tvinge henne i badekaret og sier Neivel, du kan velge da. Enten bader du eller så blir det leggetid med engang. Hun svarer ikke. Bare gråter. Ikke hyling men gråt. Jeg sier at jeg kan ikke hjelpe henne når hun ikke svarer hva som er galt. Hun bare ser på meg. Svarer ikke. Jeg kler henne i pysj,grer håret. Tenker at jeg skal gi henne tid. Hun svarer ikke på noe. Tenker at om jeg tar henne med på rommet og «later som» det er leggetid så vil hun respondere å si at hun ikke vil legge seg. Hun svarer ikke. Bare gråter. Hun ser meg rett i øynene, jeg er på nivå med henne. Trygler om å få et svar. Jeg kjenner at nå begynner jeg å bli fortvilet så jeg setter henne på senga å går ut. Altså hva gjør man i sånn situasjon?? Jeg prøver å ta henne opp i fanget,da protesterer hun å sier STOPP. Vil ikke vite av meg. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Går inn hele veien å prøver å snakke med henne men det funker ikke. Dette har skjedd flere ganger, jeg må til slutt tvinge henne opp til meg. Er det sånn man må gjøre det?? Tvinge barnet, eller bare vente? Er jo uutholdelig å høre på den gråten som kommer i fra soverommet. Hun har jo «ingenting å gråte for». Ingen har kjeftet eller noe. Vi koste oss med puslespillet helt til det med esken skjedde. Skjønner ingenting. Anonymkode: eaa45...392
Kaisada Skrevet 15. september 2024 #2 Skrevet 15. september 2024 Noen må gi henne ordene for følelsene. Ingen barn forstår hva det er som rører seg i dem før de har lært hvilke følelser vi får når. Har du noen barnebøker du leser for henne, som beskriver følelsene? Dette kan være nyttig, og brukes i fredstid for å lære av tidligere situasjoner, og legge planer rundt de neste opplevelsene som handler om følelsesregulering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå