Gå til innhold

Prepping til slalomski

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpte preppesett til min kjære i gave, han tidligere bare fått en kamerat til å gjøre det. Noen som kan hjelpe meg med hva jeg trenger/ kan være greit å ha?

Skrevet

Du trenger et smørejern. (et gammelt strykejern kan også fungere, men pass på at det ikke er hakk og riper i det)

For full pakke bør du også kjøpe FIBERTEX, som du drar over skiene før gliding for å kutte evt tråder i sålen som stikker opp.

Så trenger du GLIDER, kjøp rød eller lilla, det er bedre og bruke for mild enn for kald glider. Kald glider på mildt føret gir nemlig dårlig gli.

Så trenger du en god SKRAPE.

OG til slutt er det lurt og ha en BØRSTE. Kjøp en kombibørste, den er helt grei. MEd både messing og nylon bust. Eller bruk bare en ren Nylonbørste. Men messingbørsten tar litt bedre, den først, så nylon etterpå.

SÅnn for å få maks ut av det, anbefaler jeg også å bruke et smørebokk, da ligger skia støtt og fint.

MEn det spørs jo selvfølgelig hvor mye du vil legge i det.

FOr å rense skia sånn mot sesongslutt, så bruker du en mild glider, gul swix f.eks. Varm inn og skrap av mens den fortsatt er varm, da ser du hvor skitten skia er.

Gjør dette et par ganger, før du setter den inn på ny med gul glider, lar den avkjøle seg, og la skiene stå med den til neste sesong.Da beskytter du sålen, så den ikke tørker ut, samt for riper.

Dette vet de en masse om i sportsbutikken.

Har selv jobbet på g.sport, og vært aktiv innen langrenn, kjører en del telemark, og har glidet MAaaaaaaaaaaange ski......

Skrevet

Egner seg ikke særlig bra som gave da men... Billig glider = stearinlys! Has med i lomma, og gnis på skiene ved behov!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...